Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem – Katalog oborů MU
Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem„Pomáháme najít společnou řeč“ |
Oborová didaktika je zastoupena několika předměty, které se zaměřují nejen na výuku českého jazyka a literární výchovy u žáků s odlišným mateřským jazykem, ale též na speciální metody testování žáků a na využití alternativních metod výuky. Didaktické disciplíny směřují rovněž k rozvoji kompetence učitele vést výuku ve vícejazyčné či multikulturní třídě.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- aktivně prokázat hluboké odborné znalosti oborových a didaktických disciplín oboru český jazyk a literatura;
- vysvětlit specifičnost teoretických a metodologických přístupů k problematice vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem při výuce českého jazyka a literatury;
- spolehlivě se orientovat v aktuálních výchovně vzdělávacích konceptech a metodách pro výuku českého jazyka a literatury;
- uplatnit získané odborné znalosti a dovednosti ve výuce českého jazyka a literatury na základní škole v souladu s didaktickými poznatky s cílem rozvíjet klíčové kompetence, které vymezuje RVP základního vzdělávání;
- samostatně plánovat, organizovat a vykonávat přímou pedagogickou činnost při výuce českého jazyka a literatury v multikulturní třídě;
- používat různé způsoby testování a hodnocení jedinců s odlišným mateřským jazykem (dle SERR);
- efektivně komunikovat s žákem s odlišným mateřským jazykem a jeho rodiči, případně dalšími účastníky vzdělávacího procesu;
- uplatňovat ve výuce moderní techniku, samostatně vyhledávat a využívat vhodné informační zdroje a technologie a kriticky je ve škole využívat;
- na základě osvojených poznatků, dovedností a diagnostických kompetencí poskytovat konzultace k řešení problémů spjatých s edukací žáků s odlišným mateřským jazykem ve školním i mimoškolním prostředí;
- dále rozvíjet a prohlubovat své profesní kompetence aktivním sebevzděláváním.
- Asistent pedagoga
- Pedagog volného času
- Učitel druhého stupně základní školy
Standardní doba studia oboru činí čtyři semestry. Pro přístup ke státní závěrečné zkoušce musí student získat celkově 120 kreditů za povinné, povinně volitelné a volitelné předměty. Povinné předměty tvoří základ odborně profilujících předmětů oboru a jejich podíl představuje 81 kreditů (včetně kreditů za předměty související s přípravou diplomové práce). V oborové složce studia může student za povinně volitelné předměty získat 12 kreditů, za volitelné 27 kreditů. Součástí studijního plánu je předmět Internacionalizace v oboru český jazyk a literatura zohledňující mezinárodní charakter studia na MU.
Při průchodu studiem se student řídí studijním katalogem zveřejněným na webových stránkách fakulty.
Oborovou zkoušku z českého jazyka a literatury tvoří všestranný jazykový rozbor textu, odpověď na teoretickou otázku z jazykovědy a na otázku z didaktiky českého jazyka a slohu se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem dle tematických okruhů. Ústní zkoušku z české literatury tvoří odpověď na otázku zahrnující historii české literatury od počátků literární tvorby v českých zemích po současnost a literární teorii a na otázku z didaktiky literární výchovy dle tematických okruhů. Předpokladem k úspěšnému absolvování zkoušky z české literatury je schopnost interpretovat literární dílo s přihlédnutím k jeho strukturním vrstvám i literárněhistorickému kontextu.
0
Aktivní studenti
|
23
|