Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (něm.) – Katalog oborů MU
Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (něm.) |
Tento studijní obor je určen absolventům bakalářského studia stejného zaměření (resp. stejné kombinace oborů).
Cílem studijního oboru Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy je připravit učitele pro střední školy v kombinaci dvou aprobačních předmětů. Obsahem studia je kurz oborové didaktiky s rozšiřujícími doplňujícími disciplínami oboru. Studijní obor Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy je zpracován v souladu s aktuálním zněním Standardů Akreditační komise pro studijní program Speciální pedagogika. Obor je vnitřně členěn do pěti povinně volitelných specializací se zohledněním druhu postižení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jedné volitelné specializace týkající se specifických poruch učení. Z povinně volitelných specializací se jedná o mentální postižení, tělesné postižení a souběžné postižení více vadami, o narušenou komunikační schopnost ve spojení s mentálním postižením, o zrakové postižení, sluchové postižení a poruchy chování. Rovnocennou součástí studia jsou pedagogicko-psychologické předměty, které dávají teoretický základ oborové didaktice s propojením s učitelskou profesní praxí na základních školách. Obor se studuje v prezenční a kombinované formě a má přímou návaznost na bakalářské studium Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání v programu Specializace v pedagogice.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- využívat široké odborné speciální znalosti a dovednosti speciální pedagogiky;
- využívat základní komunikační vědomosti a dovednosti;
- využívat znalosti a dovednosti z oboru, komunikační a edukační znalosti a dovednosti;
- aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se SVP do výuky (individuální přístup i práce se skupinou);
- ovládat práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na úrovni speciálního pedagoga (speciálně pedagogická diagnostika, IVP, intervence, práce s jednotlivcem i se skupinou);
- metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu.
- Učitel střední školy
- všeobecný základ: pedagogika, psychologie, cizí jazyk ve společném základu, metodologie, internacionalizace oboru speciální pedagogika,
- speciálně pedagogický základ: patopsychologie, prevence a intervence agresivního chování/šikany, intervence 3P žáků s ADHD/ADD, strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole, inkluzivní didaktika 1 a 2, Inclusive Education,
- specializace speciální pedagogiky: edukace žáků s mentálním, tělesným, zrakovým a sluchovým postižením, s poruchami chování a adiktologií a se specifickými poruchami učení. Standardní doba studia činí 2 roky (4 semestry). Pro přístup ke státní závěrečné zkoušce musí studenti získat celkem 120 kreditů za povinné, povinně volitelné a volitelné předměty. Studenti se řídí průchodem studia studijním katalogem svého imatrikulačního ročníku. Přístup ke studijním katalogům jednotlivých imatrikulačních ročníků lze nalézt na stránkách fakulty.
Učitelská praxe 1
Učitelská praxe 2
Učitelská praxe 3
U dvouoborového studia se uvádí praxe v předmětech pedagogicko-psychologického základu pro navazující magisterské studium (garant katedra pedagogiky). Pro realizaci praxe se postupuje podle Manuálu pro pedagogickou praxi (autoři Bartoňová, M., Pipeková, J. Brno: MU, 2011). Bližší informace viz http//www.ped.muni.cz.
Pedagogika a psychologie (společný základ zajišťuje katedra pedagogiky a psychologie).
Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, téma bude vždy speciálněpedagogické). Viz oborové standardy Speciální pedagogiky pro závěrečné práce (http//www.ped.muni.cz).
Student si volí po dvou otázkách z části povinné, povinně volitelné a volitelné, pokud si volitelný předmět SZZ zvolí.
Část povinná: Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole (písemný test).
Část povinně volitelná (1 předmět): A) Edukace žáků s mentálním postižením, B) Edukace žáků s tělesným a souběžným postižením více vadami, C) Edukace žáků se sluchovým postižením, D) Edukace žáků se zrakovým postižením, E) Edukace žáků s problémy chování a adiktologie. Část volitelná: Specifické poruchy učení.
0
Aktivní studenti
|
0
|