Dějiny umění„Artibus Atque Historiae. „Zasvěceno umění a jeho dějinám.““ |
Obor dějiny umění se zabývá poznáním a analýzou uměleckých děl a jejich historickému porozumění. Studuje jejich umělecké utváření, styly, funkce a jejich pozdější kritickou recepci, a stejně tak se věnuje i osobnostem jejich tvůrců – umělcům i objednavatelům, uměleckým hnutím a „provozu dějin umění“ (tj. galerijním institucím, památkové péči a umělecké kritice). Ve svém nejširším spektru zájmů se dnes dějiny umění stávají obecnou historickou vědou o obrazech a hermeneutikou vizuálních obrazů.
Ústředním cílem navazujícího magisterského studia dějin umění je dále prohloubit ty znalosti, které posluchač získal během studia bakalářského programu. Jestliže tam bylo cílem získat především znalosti a schopnosti popisu, analýzy a porozumění uměleckému dílu v rámci historických epoch, nyní se studijní pohled prohlubuje o další témata, spjatá zvláště s historickým porozuměním a interpretací uměleckých děl v jejich různorodém kontextu. Současně můžeme sledovat otevřenost uměleckého díla vůči jiným částem společenského a duchovního života, tj. jeho vazby kulturně historické, sociologické, psychologické apod.
Navazující magisterské studium probíhá na základě řešení aktuálních výzkumných otázek, četby zahraničních vědeckých textů a též prostřednictvím badatelské komunikace při zahraničním výzkumném pobytu. Je přitom koncipováno tak, aby posluchačům nabídlo nejen komplexní pohled na oblast umělecké tvorby a spolu s tím i prohloubený náhled do kompetencí vědecky pracujícího historika umění, ale umožnilo jim též prohloubit si vlastní specializaci a zájem ve výzkumu.
Potenciálními posluchači oboru jsou ti, kdo úspěšně absolvovali odpovídající bakalářské studium, a kdo mají zájem o samostatnou odbornou práci v oboru. U budoucího historika umění je podstatná rovněž vizuální paměť a zájem o četbu a badatelskou práci. Důležitá pro budoucí studium je aktivní znalost některého ze světových jazyků a pasivní znalost dalšího.
Absolventi navazujícího studia si v prvé řadě prohloubí své znalosti uměleckohistorického materiálu ve všech uměleckých oborech a obdobích dějin umění a osvojí si samostatnou práci s vědeckými i obrazovými informačními zdroji. Získají dovednosti v uplatnění uměleckých teorií a speciálních uměleckohistorických přístupů ve své samostatné výzkumné práci i ve využívání výsledků této práce.
Badatelské a pedagogické zaměření Semináře dějin umění se již tradičně věnuje výzkumu dějin umění na Moravě a ve střední Evropě od umění středověku po nejnovější dobu, důraz je též kladen na znalectví v galerijní muzeologii a památkové péči, jakož i na historiografii a metodologii dějin umění. K tomuto tradičnímu zaměření je v současnosti připojen též výzkum umění evropského a byzantského raného středověku v celém geografickém rozsahu. Výuka přitom probíhá ve spolupráci se zahraničními specialisty a ústavy. Posluchači tak mají možnost seznámit se blíže se zahraničním badatelským prostředím a mohou se velmi dobře připravit na svou závěrečnou diplomovou práci.
Posluchači mají ke svému studiu k dispozici dvě knihovny s prezenčním výběrem publikací.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- orientovat se v celé šíři dějin uměleckých děl, umělců a uměleckohistorických směrů v minulosti i současnosti;
- pracovat s digitálními informačními zdroji, jejichž kritické využívání je podstatné pro získání nutných informací o uměleckých dílech;
- kriticky hodnotit a využívat uměleckohistorické prameny (obrazové, dokumentární a textové), utvářet hypotézy a testovat jejich relevanci při řešení zkoumaných problémů;
- rozpoznat a využívat možnosti historických i současných uměleckohistorických přístupů pro výzkum a aplikovat je na řešení zkoumaných problémů;
- identifikovat hlavní současná témata v historiografii dějin umění, diskutovat o nich a sledovat mezinárodní dění v oboru;
- specializovat se oborově a časově v dějinách umění; samostatně si vytvořit vlastní badatelský plán zkoumání problémů ve své specializaci;
- analyzovat a originálně interpretovat zvolený uměleckohistorický problém v samostatně zpracovaném odborném výstupu (např. diplomová práce);
- připravit si zprostředkování uměleckých děl z různých uměleckých oborů formou přednášky, vědeckého článku, kritiky, eseje apod.);
- prezentovat umělecké dílo, případně komplexní uměleckohistorické téma prostřednictvím výstav či expozic v galeriích a muzeích.
Díky získaným znalostem a dovednostem ve studiu mohou pracovat především ve funkcích odborných pracovníků, kteří budou dále připravováni do pozic kurátorů v muzeích a galeriích, památkářů-specialistů v oblasti památkové péče, kulturních analytiků v umělecké kritice či při zprostředkování umění (jako autoři-kurátoři výstav, koordinátoři v oblasti turistického ruchu nebo vedoucí kulturních rubrik v oblasti médií, televizní a rozhlasové tvorby).
I když titul z dějin umění především umožňuje uplatnění se ve světě umění, rozvíjí rovněž takové intelektuální a praktické dovednosti, které mohou být využity v řadě dalších zaměstnání. V současnosti, kdy ve společnosti hraje mnohem větší a významnější roli vizuální kultura a její porozumění, mohou posluchači své dovednosti a kompetence uplatnit v řadě jiných profesí (např. v obchodě s uměním a starožitnostmi, při prezentaci a propagaci výtvarného umění, v publicistice, marketingu apod.).
- Bez profesního postavení
Při zápisu si posluchači samostatně volí své studijní kurikulum podle svého vlastního uvážení. Je jim však doporučováno, aby si vybrali maximálně polovinu povinných kreditů ze své specializace a zbývající kredity získali studiem jiných uměleckohistorických specializací.
Povinné předměty zahrnují především společný základ magisterského studia (včetně přípravy k závěrečné diplomové práci). Většina studia přitom probíhá formou povinně volitelných přednášek a seminářů. Ty jsou nabízeny v dostatečném množství tak, aby si posluchači mohli zcela volně vybírat oblasti podle svého zaměření a zájmu. V přednáškách je prohlubována zejména znalost faktů a dat z obecných a českých dějin umění, ale i praktická specializace posluchačů na základě aktuálního výzkumu přednášejících. Posluchačům jsou nadto nabízeny kurzy, které mohou ve formě individuálního akcentu přispět k rozvoji jejich osobitého studijního zaměření. V seminářích a cvičeních jsou procvičovány dovednosti v aplikaci uměleckohistorických přístupů a metod. Součástí nabídky jsou posléze také prakticky orientované kurzy, které umožňují praxi v partnerských muzejních a galerijních institucích.
Cílem státní zkoušky je především faktografická znalost vlastní specializace a širšího základu v rámci epoch dějin umění, jejichž dílčí problém posluchač řešil ve své závěrečné magisterské práci.
Zkouška je ústní a skládá se ze tří částí:
(1) hlavní otázka ze specializace, vycházející ze zaměření diplomové práce;
(2) doplňující otázka (volba otázky z jednoho ze čtyř základních okruhů: středověk, raný novověk, moderní a současné umění, architektura); posluchač si zpracuje vždy jednu otázku z každého okruhu předem a při zkoušce je mu komisí vybrán jeden z okruhů;
(3) literatura o dějinách umění (posluchač si dopředu zpracovává text či publikaci z každoročně se měnícího seznamu povinných publikací ke studiu); na základě zvolené publikace je prověřována znalost historiografie a metodologie.
0
Aktivní studenti
|
244
|