Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy – Katalog oborů MU
Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy„Pomáhejme poznávat, hodnotit a chápat.“ |
Cílem studia studijního oboru Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy je připravit kvalifikovaného a kompetentního učitele ruského jazyka a literatury, který je komplexně vzdělán pro pedagogickou práci na středních školách, na nichž je vyučována ruština jako cizí jazyk. Cílem studia je také dále rozvinout a prohloubit poznatky a dovednosti, které si student osvojil v průběhu bakalářského studia oboru, a připravit pedagoga-rusistu, který bude mít širší odborný slavistický základ, a bude schopen svého širokého odborného profilu efektivně využívat ve své profesní výchovně-vzdělávací činnosti. Podstatnou součástí studia je soustavná a systematická psychologická, pedagogická a metodická příprava k učitelskému povolání.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- plánovat, připravovat, realizovat a hodnotit výuku ruského jazyka na střední škole včetně vedení a hodnocení pedagogických praxí studentů na daném typu školy;
- užít znalosti a kompetence nabyté studiem teoretických a aplikačních disciplín, s důrazem na širší teoreticko-pedagogický, psychologický a společenskovědní základ, ale i spojení teorie a praxe v pedagogice, didaktice, psychologii a ruském jazyce;
- disponovat širokou profesní adaptabilitou, která je založena na studiu pedagogických, psychologických, filologických a historicko-kulturologických disciplín;
- vyhledávat, kriticky posuzovat a adekvátně využívat různé informační zdroje, což mu umožňuje pružně reagovat na měnící se požadavky praxe;
- využívat již existující a také připravovat vlastní metodické pomůcky pro výuku, ovládat didaktickou techniku;
- analyzovat potřeby konkrétních cílových skupin studentů a efektivně volit doplňkové a motivační aktivity.
Studijní obor je v souladu s jeho cíli koncipován tak, aby se absolvent díky dostatečně široké odborné kvalifikaci a díky šíře pojaté metodické přípravě mohl flexibilně uplatnit jako: učitel ruského jazyka na střední škole, učitel ruského jazyka na vysoké škole, lektor ruského jazyka v kurzech pořádaných jazykovou školou, lektor ruského jazyka v kurzech pořádaných zaměstnavateli pro pracovníky vysílané do zahraničí (zejména Ruská federace, země bývalého Sovětského svazu), osoba samostatně výdělečně činná – lektor/učitel ruského jazyka v individuálních nebo skupinových formách výuky, jako pracovník připravující a organizující kurzy ruského jazyka, autor učebnic, příruček a metodických materiálů pro výuku ruského jazyka v nejrůznějších podmínkách praxe.
- Učitel střední školy
Standardní doba studia oboru činí čtyři semestry. Pro přístup ke státní závěrečné zkoušce musí studenti jednooborového studia získat celkově 120 kreditů za povinné a volitelné předměty.
Povinné předměty tvoří základ odborně profilujících předmětů oboru a jejich podíl činí 78 kreditů (včetně kreditů za předměty zaměřené na přípravu k diplomové práci). Vedle povinných oborových předmětů si studenti zapisují povinné společné pedagogicko-psychologické disciplíny studijního programu Učitelství pro střední školy a kurzy oborové didaktiky (celkem 26 kreditů). Kromě povinných kurzů musí posluchač jednooborového studia získat nejméně 4 kredity z volitelných oborových nebo pedagogicko-psychologických předmětů.
Všichni posluchači musí během studia složit zkoušku z některého světového jazyka (angličtina, francouzština, němčina, španělština). Povinnost zkoušky ze světového jazyka se nevztahuje na studenty, kteří tuto zkoušku absolvovali v rámci bakalářského studia.
Posluchači dvouoborového studia jsou během studia povinni získat nejméně 120 kreditů na obou oborech kombinace dohromady (70 kreditů za absolvování povinných kurzů na diplomovém a 50 kreditů na nediplomovém oboru). Rozsah povinných oborových kurzů činí u dvouoborového studia 48 kreditů (včetně kreditů za předměty zaměřené na přípravu k diplomové práci).
Povinnou součástí studijního plánu oboru je pedagogická praxe na středních školách v celkovém rozsahu 4 týdnů (u dvouoborového studia v rozsahu 2 týdnů na každém oboru kombinace), kterou organizuje didaktik oboru ve spolupráci s metodiky předmětu na příslušných středních školách s výukou ruštiny. Během praxe musí posluchač absolvovat nejméně 8 hodin náslechů a odučit nejméně 5 vyučovacích hodin.
Diplomové studium oboru je ukončeno obhajobou diplomové práce v rozsahu nejméně 80 normostran základního textu a státní závěrečnou zkouškou. Státní závěrečná zkouška má charakter komplexního písemného i ústního ověření znalostí získaných absolvováním povinných oborových jazykovědných a literárněvědných disciplín a znalostí z pedagogiky, psychologie a didaktiky. Oborová písemná zkouška má dvě části: 1. překlad krátkého textu (0,5 NS) z češtiny do ruštiny, 2. esej na vybrané téma. Úspěšné absolvování písemné části zkoušky je podmínkou pro přistoupení k ústní zkoušce. Témata otázek ústní zkoušky vycházejí ze zadaných okruhů a literatury (1. Ruský jazyk a širší slavistický kontext, 2. Ruská literatura, literárněvědná rusistika a jejich mezinárodní souvislosti ve srovnávací perspektivě, 3. Rusko a jeho areál). Součástí státní zkoušky je písemný test z pedagogiky a psychologie a ústní zkouška z didaktiky ruštiny.
Více informací lze nalézt na stránce ústavu: http://www.phil.muni.cz/wusl/home/studium/informace/statni-zaverecne-zkousky-a-zaverecne-prace.
Absolvent magisterského studijního oboru může být (v případě splnění podmínek přijetí) na FF MU přijat do doktorského studia oborů Ruský jazyk, Ruská literatura nebo Filologicko-areálová studia.
0
Aktivní studenti
|
83
|
http://www.phil.muni.cz/wusl/home/studium
Informace o oboru Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy: