Speciální pedagogika |
Obsahem studia je základní oborový vysokoškolský kurz s důrazem na aplikační stránku oboru. Studijní obor Speciální pedagogika je zpracován v souladu s aktuálním zněním Standardů Akreditační komise pro studijní program Speciální pedagogika. Rovnocennou částí studia je společný základ studia, který zahrnuje předměty psychologické, pedagogické, komunikační (včetně cizího jazyka) a obecně kultivační. Vše je doplněno oborovou a pedagogicko-psychologickou praxí. Pedagogicko-psychologické disciplíny zajišťují přípravu na edukační a výchovnou práci.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- využívat široké odborné speciální znalosti a dovednosti speciální pedagogiky;
- využívat základní komunikační vědomosti a dovednosti;
- využívat znalosti a dovednosti z oboru, komunikační a edukační znalosti a dovednosti;
- aplikovat přístupy ke vzdělávání žáků se SVP do výuky (individuální přístup, práce se skupinou);
- ovládat práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na úrovni speciálního pedagoga (spec.ped. diagnostika, poradenský rozhovor, IVP, PLPP, intervence);
- podpory práce pedagoga při práci se žáky se SVP v inkluzivní třídě, podpory rodičů dětí s postižením;
- metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu.
- Asistent pedagoga
- Speciální pedagog
- Učitel mateřské školy
- Vychovatel
- všeobecný základ: pedagogika, psychologie, cizí jazyk ve společném základu, metodologie, statistika, internacionalizace oboru speciální pedagogika,
- speciálně pedagogický základ: patopsychologie 2., funkční vidění, oftalmologie, didaktiky předmětů 1. stupně ZŠ pro žáky se SVP, I., II., III., inkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování, prevence a intervence závislostního chování, narušená komunikační schopnost u dětí, intervence u dětí a žáků s chronickým onemocněním, intervence 3P žáků s ADHD/ADD, prevence a intervence agresivního chování/šikany, inkluzivní didaktika, Inclusive Education, diagnostické domény u dětí a žáků s tělesným, zrakovým, mentálním postižení, s NKS a sluchovým postižením, s poruchami chování,
- specializace speciální pedagogiky: poradenství, intervence a diagnostika u dětí a žáků s mentálním, tělesným, zrakovým a sluchovým postižením, s narušenou komunikačních schopností, s poruchami chování a se specifickými poruchami učení.
Společenskovědní a univerzitní základ: 20%. Speciálněpedagogický základ: 30%. Medicínská propedeutika: 5%. Odborná praxe: 30%. Praktické dovednosti dle studijního oboru: 15%.
Standardní délka programu činí 2 roky (4 semestry). Pro přístup ke státní závěrečné zkoušce musí studenti získat celkově 120 kreditů za povinné, povinně volitelné a volitelné předměty (viz standardy oboru Speciální pedagogika). Studenti se řídí průchodem studia studijním katalogem svého imatrikulačního ročníku. Přístup ke studijním katalogům jednotlivých imatrikulačních ročníků lze nalézt na stránkách fakulty.
Pedagogická praxe souvislá 2 – 3 týdny
Pedagogická praxe souvislá 3 – 4 týdny
Pedagogická praxe - Specifické poruchy učení (volitelná)
Speciálněpedagogická praxe diagnostická (20 hodin) (kombinované studium)
Pedagogická praxe souvislá (40 hodin) (kombinované studium)
Pedagogická praxe - Specifické poruchy učení (volitelná)
Při realizace praxe se postupuje podle Manuálu pro pedagogickou praxi (autoři Bartoňová, M., Pipeková, J. Brno: MU, ě011). Bližší informace viz http://www.ped.muni.cz/wsedu.
Pedagogika a psychologie (společný základ zajišťuje katedra pedagogiky a psychologie)
Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, např. na psychologii, téma bude vždy speciálněpedagogické. Viz Oborové standardy Speciální pedagogiky pro závěrečné práce (http://www.ped.muni.cz/wsedu).
Část povinná: Strategie ve vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu poradenských služeb (písemný test). Student si vybírá po dvou otázkách z jednoho předmětu povinně volitelné části a z volitelné části, pokud si jí vybral jako předmět SZZ.
Část povinně volitelná (jeden předmět): A) Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s mentálním postižením. B) Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami. C) Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením. D) Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se sluchovým postižením s podporou českého znakového jazyka (pro neslyšící studenty). E) Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se zrakovým postižením. F) Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s poruchami chování.
Část volitelná: Specifické poruchy učení.
0
Aktivní studenti
|
62
|