Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy – Katalog oborů MU
Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy„Naučíme Vás vidět“ |
Absolvent oboru získá aprobaci pro vyučování deskriptivní geometrie na střední škole, zejména z geometrie, zobrazovacích metod, oblasti počítačové geometrie a grafiky. Cílem studia je vychovat středoškolské učitele deskriptivní geometrie. Toto navazující magisterské studium poskytne studentům ucelené vzdělání v řadě disciplín geometrie, deskriptivní geometrie včetně aplikací, počítačové geometrie a také potřebné metodické, didaktické a další všeobecné znalosti a schopnosti pro udělení aprobace středoškolského učitele deskriptivní geometrie. Cílem volitelných kurzů je získat široký přehled o řadě geometrických disciplín.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- pracovat jako středoškolský učitel deskriptivní geometrie na patřičné odborné úrovni a s potřebnými metodickými a didaktickými znalostmi;
- aplikovat zkušenosti s profesní prostorovou představivostí i kreativní přístup k práci.
Absolvent oboru získá aprobaci pro vyučování deskriptivní geometrie na střední škole, zejména z geometrie, zobrazovacích metod, oblasti počítačové geometrie a grafiky.
- Učitel střední školy
Navazující magisterské studium Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy je možno studovat pouze v kombinaci s navazujícím magisterským studiem Učitelství matematiky pro střední školy. Toto studium je nabízeno studentům, kteří absolvovali bakalářské studium Matematiky nebo Matematiky se zaměřením na vzdělávání.
Součástí studia jsou dvě pedagogické praxe z deskriptivní geometrie, každá hodnocena 2 kredity. Pedagogickou praxi z deskriptivní geometrie 1 student povinně absolvuje na vybraných brněnských středních školách, Pedagogickou praxi z deskriptivní geometrie 2 pak může absolvovat na střední škole podle vlastního výběru. Během praxe je student veden zkušeným středoškolským učitelem a součástí praxe jsou náslechy, výstupy a aktivní účast na provozu školy.
Vzhledem k tomu, že studium je nutně dvouoborové, student povinně absolvuje také praxi z druhého oboru ve stejném rozsahu.
Státní závěrečná zkouška sestává z obhajoby diplomové práce a ze státní zkoušky.
Charakteristika závěrečné práce a její obhajoba
Zpracováním diplomové práce student prokazuje orientaci v problematice dané tématem práce a schopnost odborné práce pod vedením vedoucího. U obhajoby diplomové práce se hodnotí porozumění tématu a úroveň prezentace.
Charakteristika státní zkoušky
Účelem zkoušky je prověřit, zda student zná teorii zobrazovacích metod a ovládá na dostatečné úrovni praktické konstrukce jednotlivých zobrazovacích metod - Mongeova zobrazovací metoda, axonometrie, středové promítání, lineární perspektiva a další. Státní závěrečná zkouška se skládá z písemné a ústní části. V písemné části student prokáže na konkrétních úlohách praktické znalosti konstrukcí v různých zobrazovacích metodách. V ústní části potom prokáže dostatečné pochopení teoretických základů zobrazovacích metod.
Vymezení rozsahu otázek k ústní zkoušce
Deskriptivní geometrie
Rovnoběžná promítání, Pohlkeova věta
Mongeova zobrazovací metoda, věta Quetelet-Dandelinova
Axonometrie, Skuherského metoda, Sobotkova metoda
Středová promítání
Lineární perspektiva
Rozvinutelné plochy
Zborcené plochy
Rotační plochy
Šroubové plochy
Osvětlení
Využití zobrazovacích metod v kartografii
Didaktika deskriptivní geometrie
Fokální vlastnosti kuželoseček
Volné rovnoběžné promítání
Polohové úlohy ve stereometrii
Metrické úlohy ve stereometrii
Osová afinita a kolineace
Mongeova projekce
Polohové úlohy v Mongeově projekci
Metrické úlohy v Mongeově projekci
Zobrazení hranatých těles v Mongeově projekci
Zobrazení oblých těles v Mongeově projekci
Řezy a průniky těles v Mongeově projekci
Kótované promítání ve výuce deskr. geometrie na SŠ
Axonometrie ve výuce deskriptivní geometrie na SŠ
Geometrie trojúhelníka
Historie deskriptivní geometrie
Po absolvování magisterského studia může absolvent pokračovat v doktorském studiu. Nejvhodnějším je obor Obecné otázky matematiky.
0
Aktivní studenti
|
3
|