Učitelství občanské výchovy pro základní školy – Katalog oborů MU
Učitelství občanské výchovy pro základní školy„Tož demokracii bychom už měli, teď ještě nějaké ty demokraty.“ – Tomáš Garrigue Masaryk |
Tento studijní obor je určen absolventům bakalářského studia stejného zaměření (resp. stejné kombinace oborů).
Základním cílem navazujícího magisterského studijního programu je příprava učitelů základních škol všeobecně vzdělávacího předmětu – Občanská výchova (v kombinaci dvou aprobačních předmětů) jako součásti vzdělávací oblasti Člověk a společnost vymezené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Studium proto poskytuje studentům integrované znalosti a dovednosti vycházející z oboru občanské výchovy a jeho didaktiky, z pedagogických a psychologických disciplín s oporou o aktuální výzkumné poznatky, dovednosti reflexe procesu výuky na odpovídajících typech a stupních škol, dovednost sebereflexe v roli učitele a přijetí morálních závazků a etiky učitelství. Cílem studia je připravit absolventy na výkon profese učitele občanské výchovy na základních školách, rozvíjet profesní dovednosti a získat poznatky ze společenskovědních disciplín, které absolventi využijí ve své učitelské praxi. Neméně důležitým cílem je vybavit absolventy znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jejich občanské zapojení v životě demokratické společnosti. Absolvent získává komplexní vysokoškolské vzdělání v oblasti Učitelství občanské výchovy pro ZŠ. Mimo to je kvalifikován působit v mimoškolních (např. volnočasových) institucích. Je připraven zakládat své profesní jednání na dobře strukturovaných znalostech a dovednostech ze souboru společenskovědních disciplín. Účinnost jeho profesního jednání je podmíněna získanými didaktickými znalostmi obsahu spojeného s výukou občanské výchovy na základních školách a širšími obecnými pedagogickými a psychologickými znalostmi a dovednostmi (znalostmi širších základů vzdělávání a výchovy, znalostmi vzdělávacích a výchovných postupů, znalostmi o aktérech vzdělávání a výchovy apod.).
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- vytvořit obecný obraz společnosti a porozumět lidské roli ve společnosti (z historického a zejména současného pohledu) na základě získaných znalostí v oblasti společenských věd;
- pochopit, interpretovat a kriticky posuzovat texty ze sociálních věd;
- aplikovat získané znalosti a dovednosti do výuky občanské výchovy na základních školách;
- plánovat vyučovací hodiny za použití kombinace různých metod a forem výuky;
- začleňovat moderní přístupy (projektové vyučování, problémové učení);
- aplikovat získané znalosti a dovednosti, jako odborný pracovník se specializovat i na spolupráci s orgány a institucemi Evropské unie v oblastech veřejné správy, neziskových organizací a soukromého sektoru;
- využívat moderní informační technologie.
- Učitel druhého stupně základní školy
U studia dvouoborového magisterského programu je nutné kombinovat jeden studijní obor s jiným: Anglický jazyk a literatura, Český jazyk a literatura, Historie, Francouzský jazyk a literatura, Hudební výchova, Křesťanská výchova, Matematika, Německý jazyk a literatura, Ruský jazyk a literatura, Technické a informační vzdělávání, Výtvarná výchova, Zeměpis.
Povinné předměty pedagogické praxe jsou Učitelská praxe 2 a Učitelská praxe 3. Na konci praxí v magisterském studiu by student měl autonomně působit ve třídě a stát se začínajícím učitelem, který své kompetence rozvíjí v dalším vzdělávání.
Obsah státní závěrečné zkoušky vychází z pilířových společenskovědních disciplín, které tvoří povinné předměty, a oborové didaktiky.
Okruhy:
Mezinárodní vztahy
Etika
Česká filosofie
Estetika
Kulturní antropologie
Kapitoly z českých dějin
Globální problémy lidstva
Didaktika občanské výchovy
Další část je z pedagogicko-psychologického základu, která je pro navazující magisterské studium společná pro studenty studijního programu Učitelství pro ZŠ a obhajoba magisterské práce.
Doktorandské studium pedagogiky.
0
Aktivní studenti
|
248
|