Učitelství matematiky pro základní školy – Katalog oborů MU
Učitelství matematiky pro základní školy„K získání vědomostí jsou potřebné především dvě věci, totiž láska čili náklonnost a píle čili vytrvalost.“ (Křištan z Prachatic, Algorismus prosaycus) |
Tento studijní obor je určen absolventům bakalářského studia stejného zaměření (resp. stejné kombinace oborů).
Studium směřuje k přípravě učitelů základních škol všeobecně vzdělávacího oboru Matematika (v kombinaci dvou aprobačních předmětů) jako součásti vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace vymezené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Studium proto poskytuje studentům znalosti a dovednosti v oboru matematika a její didaktika, z pedagogických a psychologických disciplín s oporou o aktuální výzkumné poznatky, dovednosti reflexe procesu výuky na odpovídajících typech a stupních škol, dovednost sebereflexe v roli učitele a přijetí morálních závazků a etiky učitelství.
Cílem studia tedy je připravit absolventy na výkon profese učitele matematiky na základních školách a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií, dále rozvinout základní postoje a hodnoty absolventů tak, aby se stali aktivními, zodpovědnými a samostatnými členy své profesní matematické skupiny a společnosti.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Působit jako učitel matematiky na základních školách a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií.
- Všímat si použití matematiky v jiných oborech, včetně prostředí školy, a schopnost poukázat na souvislost matematiky s jinými předměty.
- Rozvíjet profesní dovednosti a získávat poznatky z matematických disciplín a příbuzných vědních disciplín, které využije ve své učitelské praxi.
- Pracovat v různých občanských sdruženích zabývajících se pedagogickou činností nebo mentoringem.
- Učitel druhého stupně základní školy
Oborová složka zahrnuje poznatky a dovednosti z oboru, které mají být ve výuce zprostředkovány. Výstupem z učení v oborové služce jsou solidní a dobře strukturované znalosti a dovednosti z matematiky, které podstatným způsobem přesahují kurikulum vyučovacího předmětu a současně mají relevanci pro koncipování, plánování, realizaci a hodnocení výuky v příslušné oblasti vzdělávání. Navazující magisterské studium matematiky se soustředí na syntézu matematických vědomostí a dovedností prostřednictvím předmětů teorie množin, historie matematiky a zejména didaktika matematiky.
Učitelská profilace je tvořena pedagogicko-psychologickým základem, oborově-didaktickou složkou a reflektovanými pedagogickými praxemi.
Didaktika matematiky směřuje k rozvoji didaktických znalostí obsahu, které umožňují učiteli zprostředkovat obsah tak, aby byl korektní z hlediska oboru a současně přístupný žákům. Kurzy z didaktiky matematiky rozvíjí znalosti a dovednosti, které umožňují absolventům zařadit matematické vědomosti do širšího vzdělávacího kontextu a zařadit je nejen do vzdělávacího kurikula na základní, ale i do mimoškolních a volnočasových aktivit. Student má dobře strukturované znalosti o obsahu vzdělávání v oblasti matematiky, dovede využít získaných dovedností a vědomostí z oboru matematiky k přípravě a realizaci volnočasových či mimoškolních aktivit.
Matematika včetně oborové didaktiky, druhý obor včetně oborové didaktiky, obhajoba diplomové práce a pedagogicko-psychologický základ pro navazující magisterské studium.
Okruhy pro státní závěrečné zkoušky z matematiky a její didaktiky vycházejí z pilířových disciplín matematiky a didaktiky matematiky. Tato část zkoušky je pouze ústní. Student si vylosuje z každého níže uvedeného oddílu jeden okruh:
Matematická analýza, algebra, geometrie a teorie množin a didaktika matematiky. Důraz se klade zejména na souvislosti mezi tématy.
0
Aktivní studenti
|
84
|