Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy – Katalog oborů MU
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy„Technická a informační výchova je základ naší průmyslové budoucnosti.“ |
V souladu s § 49 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, uplatňujeme při přijímání přihlášek ke studiu v navazujících magisterských studijních programech podmínku příbuznosti zvoleného oboru s absolvovaným bakalářským studiem.
Tento studijní obor je určen absolventům bakalářského studia stejného zaměření (resp. stejné kombinace oborů).
Studium směřuje k přípravě učitelů základních škol všeobecně vzdělávacího oboru Technická a informační výchova (v kombinaci dvou aprobačních předmětů) jako součásti vzdělávací oblasti Člověk a svět práce a Informační a komunikační technologie vymezené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Studium proto poskytuje studentům integrované znalosti a dovednosti vycházející z oboru Technická a informační výchova a jeho didaktiky, z pedagogických a psychologických disciplín s oporou o aktuální výzkumné poznatky, dovednosti reflexe procesu výuky na odpovídajících typech a stupních škol, dovednost sebereflexe v roli učitele a přijetí morálních závazků a etiky učitelství.
Oborová složka zahrnuje poznatky a dovednosti z oboru, které mají být ve výuce zprostředkovány. Výstupem z učení v oborové služce jsou solidní a dobře strukturované znalosti a dovednosti z oboru technická a informační výchova, které podstatným způsobem přesahují kurikulum vyučovacího předmětu a současně mají relevanci pro koncipování, plánování, realizaci a hodnocení výuky v příslušné oblasti vzdělávání. Navazující magisterské studium technické a informační výchovy se soustředí na syntézu analytických odborných vědomostí a dovedností prostřednictvím předmětu odborně technických (např. Konstruování a parametrické modelování, Novinky ve vědě a technice) či předmětů informatických (např. Tvorba www aplikací, E-learning).
Cílem studia je:
- připravit absolventy na výkon profese učitele technické a informační výchovy na základních školách a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií;
- rozvíjet profesní dovednosti a získat poznatky z technických a informatických vědních disciplín, které absolventi využijí ve své učitelské praxi, příp. v doktorském studiu;
- získávat znalosti a dovednosti z technických a informatických oborů v prostředí školy, v laboratoři a v dílnách;
- rozvíjet znalosti a dovednosti z technických a informatických oborů směrem k jejich využití v praxi;
- rozvinout základní postoje a hodnoty absolventů tak, aby se stali aktivními, zodpovědnými a samostatnými členy v oboru technická a informační výchova.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- rozvíjet základní základní teoretické znalosti a praktické dovednost v technickém vzdělávání (technické materiály, elektronika a elektrotechnika) a informačním vzdělávání, pedagogice, psychologii, atd.;
- aplikovat výukové postupy a metody v oblasti techniky a informatiky ve výuce na základních školách;
- hodnotit výstupy žáků ve vzdělávání na základních školách.
Uplatnění absolventa zahrnuje:
- učitel všech vyučovacích předmětů technického a informačně technologického charakteru na základní škole vytvořených podle RVP ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (Práce s technickým materiálem, Design a konstruování, Svět práce, Provoz a údržba domácnosti, Práce s laboratorní technikou, Využití digitálních technologií);
- učitel všech vyučovacích předmětů informačně technologického charakteru na základní škole vytvořených podle RVP ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie.
- Učitel druhého stupně základní školy
Standardní doba studia oboru činí čtyři semestry. Pro přístup ke státní závěrečné zkoušce musí studenti získat celkově 120 kreditů za povinné, povinně volitelné a volitelné předměty. Za obor je to standardně 26 kreditů odborných předmětů, 7 kreditů oborové didaktiky a dále celkem 14 kreditů reflektované praxe. Součástí je závěrečná diplomová práce skládající se ze 3 předmětů (14 kreditů).
Reflektované pedagogické praxe jsou v souladu s Rámcovou koncepcí. Systém pedagogických praxí je nastaven tak, aby dlouhodobě a systematicky směřoval k rozvoji profesních kompetencí studenta a připravil jej nejprve na plnohodnotné zvládnutí role učitele. Praxe v navazujícím magisterském studiu jsou nadstavbou na praxe realizované v přípravě na roli asistenta v bakalářském studiu. Povinné předměty pedagogické praxe z daného oboru (Učitelská praxe 2, Seminář k učitelské praxi 2 a Učitelská praxe 3) jsou podrobně rozepsány v příloze č. 1. Na konci praxí v magisterském studiu by student měl autonomně působit ve třídě a stát se začínajícím učitelem, který své kompetence rozvíjí v dalším vzdělávání.
Obsah státní závěrečné zkoušky je následující:
- Technická a informační výchova včetně oborové didaktiky;
- Druhý obor včetně oborové didaktiky;
- Obhajoba diplomové práce;
- Pedagogicko-psychologický základ pro navazující magisterské studium.
Předměty státní zkoušky vychází z pilířových disciplín technické a informační výchovy včetně oborové didaktiky.
0
Aktivní studenti
|
77
|