Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy – Katalog oborů MU
Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy |
Tento studijní obor je určen absolventům bakalářského studia stejného zaměření (resp. stejné kombinace oborů).
Cílem studijního oboru Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy je připravit učitele pro základní školy v kombinaci dvou aprobačních předmětů. Obsahem studia je kurz oborové didaktiky s rozšiřujícími doplňujícími disciplínami oboru. Studijní obor Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy je zpracován v souladu s aktuálním zněním Standardů Akreditační komise pro studijní program Speciální pedagogika. Obor je vnitřně členěn do šesti povinně volitelných specializací se zohledněním druhu postižení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a z jedné volitelné specializace týkající se specifických poruch učení. Z povinně volitelných specializací se jedná o mentální postižení, tělesné postižení a souběžné postižení více vadami, o narušenou komunikační schopnost ve spojení s mentálním postižením, o zrakové postižení, sluchové postižení a poruchy chování. Rovnocennou součástí studia jsou pedagogicko-psychologické předměty, které dávají teoretický základ oborové didaktice s propojením s učitelskou profesní praxí na základních školách. Obor se studuje v prezenční a kombinované formě a má přímou návaznost na bakalářské studium Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání v programu specializace v pedagogice.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- využívat široké odborné speciální znalosti a dovednosti speciální pedagogiky,
- využívat základní komunikační vědomosti a dovednosti
- využívat znalosti a dovednosti z oboru, komunikační a edukační znalosti a dovednosti
- aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se SVP do výuky (individuální přístup i práce se skupinou),
- ovládar práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na úrovni speciálního pedagoga (speciálně pedagogická diagnostika, IVP, intervence, práce s jednotlivcem i se skupinou)
- metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu
- Speciální pedagog
- Učitel druhého stupně základní školy
- všeobecný základ: pedagogika, psychologie, cizí jazyk ve společném základu, metodologie, internacionalizace oboru speciální pedagogika,
- speciálně pedagogický základ: patopsychologie, intervence 3P žáků s ADHD/ADD, strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole, inkluzivní didaktika, Inclusive Education,
- specializace speciální pedagogiky: edukace žáků s mentálním, tělesným, zrakovým a sluchovým postižením, s poruchami chování a se specifickými poruchami učení.
Standardní doba studia činí 2 roky (4 semestry). Pro přístup ke státní závěrečné zkoušce musí studenti získat celkem 120 kreditů za povinné, povinně volitelné a volitelné předměty. Studenti se řídí průchodem studia studijním katalogem svého imatrikulačního ročníku. Přístup ke studijním katalogům jednotlivých imatrikulačních ročníků lze nalézt na stránkách fakulty.
Učitelská praxe 1
Učitelská praxe 2
Učitelská praxe 3
U dvouoborového studia se uvádí praxe v předmětech pedagogicko-psychologického základu pro navazující magisterské studium (garant katedra pedagogiky). Pro realizaci praxe se postupuje podle Manuálu pro pedagogickou praxi (autoři Bartoňová, M., Pipeková, J. Brno: MU, 2011). Bližší informace viz http//www.ped.muni.cz.
Pedagogika a psychologie (společný základ zajišťuje katedra pedagogiky a psychologie)
Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, téma bude vždy peciálněpedagogické). Viz oborové standardy Speciální pedagogiky pro závěrečné práce (http//www.ped.muni.cz).
Student si volí po dvou otázkách z části povinné, povinně volitelné a volitelné, pokud si volitelný předmět SZZ zvolí.
Část povinná: Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole (písemný test.
Část povinně volitelná (1 předmět): A) Edukace žáků s mentálním postižením, B) Edukace žáků s tělesným a souběžným postižením více vadami, C) Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a s mentálním postižením, D) Edukace žáků se sluchovým postižením, E) Edukace žáků se zrakovým postižením, F) Edukace žáků s problémy/poruchami chování.
Část volitelná: Specifické poruchy učení.
0
Aktivní studenti
|
92
|