Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání – Katalog oborů MU
Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání„Charakter člověka se odhaluje při řeči. (Menandros)“ |
Cílem studia je aktivní zvládnutí odborných poznatků a dovedností z oborů český jazyk a česká literatura, k nimž patří zejména dovednost pracovat s textem, tj. analyzovat text z aspektu jazykové správnosti, slohové vytříbenosti, z aspektu literárně-teoretického a literárně-kritického. Studium je koncipováno tak, že absolvent je schopen aplikovat získané teoretické vědomosti, kriticky hodnotit text, zvládnout jazykovou analýzu a korekci textu, provést literárněvědné hodnocení textu a jeho interpretaci. Získá také dovednost rozvíjet tvořivé činnosti s literárním textem a literárně-výchovné aktivity. Během studia jsou u studentů rozvíjeny jazykové a literárněteoretické předpoklady k tvůrčí autorské činnosti literární, žurnalistické, předpoklady ke konzultačnímu působení v oblasti českého jazyka a literatury.
Absolventi jsou vybaveni také základními didaktickými dovednostmi potřebnými pro práci asistenta učitele českého jazyka a literatury, především dovednost naučit žáky interpretovat text literární a rozvíjet u nich kultivované vyjadřování přiměřené konkrétní komunikační situaci.
Součástí studia je také výuka cizího jazyka, kde se předpokládá základní pokročilá znalost jednoho z jazyků, a to minimálně úroveň A2 (podle Evropského jednotného referenčního rámce), na kterou se ve výuce navazuje.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- vyjadřovat se plynule, respektovat a dodržovat jazykovou správnost a stylovou vytříbenost;
- vysvětlit dnešní podobu češtiny na základě poznatků z diachronního vývoje jazyka, orientovat se v teorii i v systému současné češtiny;
- charakterizovat základní etapy, díla a osobnosti české literatury 19. a 20. století, literatury pro děti a mládež a výběrově světové literatury; charakterizovat pojmy z teorie literatury; orientovat se v metodologii literární vědy;
- provést jazykovou a stylistickou analýzu, jazykovou korekturu a stylizační úpravu textu;
- analyzovat literární text z hlediska literárně-teoretického a literárně-kritického, napsat vlastní odborný text (výklad odborné problematiky, literárněvědnou studii, recenzi, resumé, anotaci);
- aplikovat v praxi své znalosti základů textologie a obstát v redakční práci s textem;
- rozvíjet u žáků schopnost interpretace textu a schopnost porozumět textu literárnímu i neliterárnímu;
- rozvíjet u žáků kultivované vyjadřování, podporovat rozvoj čtenářství a zájem o literaturu a literární dění.
– asistent pedagoga - učitele českého jazyka a literatury;
– instruktor ve střediscích volného času;
– vychovatel v domovech mládeže, v družinách;
– instruktor nebo lektor v různých občanských sdruženích zabývajících se pedagogickou činností;
– redaktor nebo jazykový korektor;
– pracovník v kulturních institucích vyžadující vzdělání v českém jazyce a literatuře (jazykový poradce v rozhlase a televizi, v divadle apod.).
- Asistent pedagoga
- Pedagog volného času
- Vychovatel
V oboru Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání musí student za celé studium získat minimálně 55 kreditů z povinných předmětů jazykovědných a literárních a 5 kreditů z předmětů didaktických, které tvoří základ odborné profilace oboru. Kromě toho má student možnost podle svého zájmu a své budoucí odborné orientace vybrat si též z široké nabídky volitelných předmětů. Za celé studium obou oborů musí student získat 9 kreditů z předmětů volitelných vypisovaných na kterémkoliv oboru PdF/MU.
Studenti se řídí při průchodu studiem studijním katalogem svého imatrikulačního ročníku. Přístup ke studijním katalogům jednotlivých imatrikulačních ročníků naleznete na stránkách fakulty.
– ústní zkouška z českého jazyka, kterou tvoří všestranný jazykový rozbor textu a odpověď na teoretickou otázku z jazykovědy včetně otázek z didaktiky českého jazyka pro bakalářské studium dle tematických okruhů, dostupných na http://www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/cesky-jazyk/studium/statni-zaverecne-zkousky;
– ústní zkouška z české literatury, kterou tvoří odpověď na otázku z literární teorie a historie (od počátků národního písemnictví po současnost) včetně otázek z didaktiky literární výchovy pro bakalářské studium dle tematických okruhů, dostupných na http://www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/cesky-jazyk/studium/statni-zaverecne-zkousky. Předpokladem úspěšného absolvování zkoušky z české literatury je také schopnost interpretovat literární dílo s přihlédnutím k jeho strukturním vrstvám i literárně-historickému kontextu.
Obě části státní závěrečné zkoušky mají stejnou váhu při závěrečném hodnocení.
Pro studenty, kteří si zvolili téma bakalářské diplomové práce garantované Katedrou českého jazyka a literatury, je součástí SZZ též její obhajoba.
– Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy, realizovaného na kterékoliv pedagogické fakultě v České republice;
– oborů Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy nebo Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy, realizovaných na pedagogických a filozofických fakultách;
– pro odborné studium českého jazyka a literatury a oborů příbuzných (žurnalistika, česká literatura apod.).
0
Aktivní studenti
|
169
|