Učitelství pro 1. stupeň základní školy – Katalog oborů MU
Učitelství pro 1. stupeň základní školy„Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou. Jan Amos Komenský“ |
Na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity získáte potřebné znalosti i dovednosti k tomu, abyste žákům 1. - 5. ročníku ZŠ pomohli vybudovat pevné základy ve všech oblastech školního vzdělávání. Zároveň budete mít dostatek příležitostí k rozvíjení vlastní osobnosti.
Výhodou studia Učitelství pro 1. stupeň ZŠ je, že se jedná o jednostupňový pětiletý magisterský obor. Vedle předmětů společenskovědních a přírodovědných tvoří podstatnou část oboru studium výchov - hudební , výtvarné i tělesné. V každém z deseti semestrů je také zařazena pedagogická praxe. A nedílnou součástí studia jsou terénní výuka a kurzy.
V průběhu studia navíc můžete vyrazit na zkušenou do zahraničí, například do Estonska, Nizozemska, Polska, Rakouska, Španělska nebo Velké Británie. V rozsahu až jednoho roku můžete absolvovat nejen studijní pobyty, ale také pracovní stáže. Zahraniční zkušenosti pak můžete získat i na domácí půdě, neboť zahraniční studenti jsou také zapojováni do běžné výuky a nabízíme i předměty vyučované v anglickém jazyce.
Líbí se Vám různorodost? Máte všeobecný přehled? Máte touhu poznávat a chuť probouzet stejnou touhu u svých žáků? Tak neváhejte a podejte si přihlášku! Zajímavější studijní obor těžko najdete...
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Uplatňovat znalosti (všeobecný rozhled, znalosti předmětové v kurikulárních oblastech, pedagogicko-psychologické a oborově didaktické) a dovednosti, které mu umožňují dosahovat požadavků vzdělávacího kurikula (RVP ZV).
- Reflektovat vlastní učitelské činnosti, postoje a hodnoty; vysvětlit a obhájit své pojetí výuky; plánovat a realizovat svůj osobnostní a profesní rozvoj.
- Využívat znalosti pedagogicko-psychologické diagnostiky k poznávání dítěte, jeho zvláštností; diferencovat a individualizovat výuku vzhledem k možnostem a potřebám žáků, rozvíjet jejich potenciál; rozvíjet je ve všech oblastech kultury.
- Vytvářet příznivé podmínky pro učení se, motivovat a aktivizovat žáky, vytvářet bezpečné, podnětné a pozitivní emocionální a sociální klima ve třídě.
- Aplikovat rozvinuté teoretické znalosti v oblastech českého jazyka a literatury, cizího jazyka, matematiky, přírodovědy, v oblasti vlastivědné, tělesné, umělecké, v pedagogice a psychologii.
- Uplatňovat základní pedagogické a psychodidaktické kompetence k vyučování a výchově; řídit procesy žákova učení se a využívat vhodné informační zdroje a technologie.
- Kultivovaně a účinně komunikovat se všemi účastníky edukačního procesu, tj. s žáky, s rodiči, s kolegy, s pracovníky poradenských zařízení a dalšími odborníky a partnery školy.
- Učitel prvního stupně základní školy
Studenti se při průchodu studiem řídí studijním katalogem svého imatrikulačního ročníku. Přístup ke studijním katalogům jednotlivých imatrikulačních ročníků je umístěn na stránkách fakulty.
Těžištěm studia jsou pedagogické a psychologické disciplíny a oborové didaktiky předmětů vyučovaných na 1. stupni ZŠ (českého jazyka, matematiky, cizího jazyka, tělesné výchovy, výtvarné výchovy, hudební výchovy, technické výchovy, prvouky, vlastivědy a přírodovědy, aj.).
0
Aktivní studenti
|
1 844
|
V oblasti českého jazyka a literatury je to souvislý kultivovaný jazykový projev bez vady řeči, zvládnutí pravidel českého pravopisu, kladný vztah k literatuře, aktivní čtenářství a obeznámenost se společenskohistorickým a literárněhistorickým kontextem děl (zejména s důrazem na české dějiny od počátku 19. století do současnosti).
V matematice jsou to znalosti základního učiva na gymnáziu (řešení rovnic a nerovnic, číselné obory, teorie dělitelnosti a základy geometrie).
Součástí je i studium jednoho cizího jazyka (anglický, německý, francouzský nebo ruský). Předpokládaná vstupní jazyková úroveň je alespoň A2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (http://www.jazykove-urovne.cz/spolecny-evropsky-referencni-ramec/).
Počítá se rovněž s určitými dispozicemi v oblastech hudební, výtvarné, technické a tělesné výchovy:
V oblasti hudební výchovy jde o znalosti základních hudebně teoretických pojmů, čtení a psaní not v houslovém i basovém klíči, stupnice dur a moll, stavba základních intervalů, durových a mollových kvintakordů a dominantního septakordu včetně obratů, hlavní harmonické funkce (T, D, S); dále o schopnosti opakovat jednoduché melodicko-rytmické útvary, sluchově analyzovat a zazpívat jednotlivé tóny zahraných kvintakordů, popř. dominantního septakordu. Důležitým předpokladem je kultivovaný a intonačně čistý přednes jednoduché písně, zřetelná výslovnost bez artikulačních vad; pro hru na klavír pak zvládnutí technických cvičení a přednesových skladeb na úrovni některé ze standardních klavírních škol pro začátečníky. Doporučená vstupní úroveň je absolutorium 1. stupně základní umělecké školy. Hra na jiné hudební nástroje se v základním rámci tohoto studia na katedře hudební výchovy nevyučuje a nemůže nahradit hru na klavír!
V oblasti výtvarné výchovy předpokládáme zájem studenta o umění a kulturu, základní vhled do problematiky vývoje výtvarného umění a elementární výtvarné znalosti a dovednosti (kresba, malba, prostorová tvorba).
Studium technické (a informační) výchovy probíhá ve dvou oblastech. První je oblast výuky praktických činností s technickými i přírodními materiály a praktické výuky s využitím stavebnic. Druhou oblastí je výuka informačně technologického charakteru, kde studenti pracují s výpočetní technikou.
Studium tělesné výchovy (a výchovy ke zdraví) obsahuje běžné aktivity a teoretická témata z atletiky, gymnastiky, pohybových a sportovních her, psychomotoriky, zdravotní tělesné výchovy i dalších pohybových aktivit. Studenti absolvují také základní metodickou výuku bruslení a plavání, dále kurzy pobytu v letní a v zimní přírodě. Studium tělesné výchovy není podmíněno sportovními limity, avšak výuku může absolvovat pouze student, který z ní není osvobozen.
Eventuální nejasnosti je možno konzultovat na katedře primární pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, Poříčí 31, 3. poschodí v rámci Dne otevřených dveří nebo v konzultačních hodinách garanta oboru.