Speciální andragogika„Jinakost je výhoda.“ |
Obsahem studia je základní oborový vysokoškolský kurz s důrazem na aplikační stránku oboru. Studijní obor Speciální andragogika je zpracován v souladu s aktuálním zněním Standardů Akreditační komise pro studijní program Speciální pedagogika. Rovnocennou částí studia je společný základ studia, který zahrnuje předměty psychologické, pedagogické, komunikační (včetně cizího jazyka) a obecně kultivační. Vše je doplněno oborovou praxí a její reflexí. Pedagogicko-psychologické disciplíny zajišťují přípravu na edukační a výchovnou práci.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- aplikovat odborné znalosti a dovednosti z oblasti speciální pedagogiky a speciální andragogiky;
- používat vhodné komunikační strategie u dospělých jedinců s ohledem na jejich možnosti, dovednosti a aktuální životní situaci;
- zvolit a uplatňovat adekvátní přístupy k lidem s postižením či znevýhodněním;
- orientova se v aktuálních přístupech zaměřených na poradenství a podporu osob se specifickými potřebami v období dospělosti a v seniorském věku, jejich rodin a sociálního okolí (diagnostika, individuální plán podpory, intervence, práce s jednotlivcem a s
- analyzovat životní situace osob s postižením či znevýhodněním a volit vhodný postup pro intervenci a podporu, jsou schopni vytvářet a provádět vlastní aktivity, reflektovat své schopnosti a dovednosti;
- provádět speciálně pedagogickou či poradenskou činnost;
- metodologicky navrhnout a zpracovat aplikovaný výzkum se zaměřením na dospělé jedince s postižením či znevýhodněním a argumentovat ve prospěch zvoleného postupu.
Absolventi studia speciální andragogiky budou kvalifikováni pro speciálně pedagogickou, poradenskou i řídící činnost u lidí v období dospělosti a v seniorském věku zejména v těchto zařízeních a institucích:
- v pobytových zařízeních pro osoby se zdravotním postižením či znevýhodněním, seniory a osoby s tzv. problémovým chováním (domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, chráněné bydlení, azylové domy),
- v terénních i ambulantních sociálních službách (např. stacionáře, sociálně-terapeutické dílny, centra denních služeb),
- v institucích zaměřených na vzdělávání a další vzdělávání dospělých osob,
- v chráněných dílnách i dalších alternativních formách zaměstnávání (sociální podniky atp.),
- ve státní správě (úřady práce, krajské a okresní úřady, odbory sociálních věcí),
- v nestátních a neziskových organizacích podporujících jedince s postižením nebo znevýhodněním a jejich rodiny (včetně agentur podporovaného zaměstnávání),
- ve zdravotnických zařízeních (psychiatrické nemocnice, oddělení, hospice),
- v poradenských centrech,
- v zařízeních nápravné péče,
- v rámci probační a mediační služby,
- ve vazebních věznicích a věznicích,
- v centrech pro léčbu závislostí, terapeutických komunitách,
- ve střediscích pro uprchlíky.
- Asistent pedagoga
- Pedagog volného času
- Sociální pracovník
- Speciální pedagog
- Vychovatel
Předměty jsou sestaveny do těchto modulů:
- všeobecný základ: pedagogika, psychologie, cizí jazyk ve společném základu, metodologie, statistika, internacionalizace oboru speciální pedagogika,
- teoretických předmětů speciální andragogiky – speciální andragogika a geragogika, sociální politika a sociální práce, sociologie postižení a znevýhodnění,
- předmětů medicínské propedeutiky – patopsychologie, oftalmologie, neurologie,
- speciálně pedagogických předmětů – povinně volitelných specializací se zaměřením na jedince se zdravotním postižením nebo jedince se sociálně patologickými projevy chování,
- aplikovaných předmětů praktických dovedností – poradenství a intervence 1 a 2, krizová intervence, behaviorální přístupy v učení, podpora dospělých osob se smyslovým postižením, penitenciaristika a penologie, prevence a intervence závislostního chování,
- odborných praxí a reflektivních seminářů ke všem praxím.
Společenskovědní a univerzitní základ: 20%. Speciálněpedagogický základ: 30%. Medicínská propedeutika: 5%. Odborná praxe: 30%. Praktické dovednosti dle studijního oboru: 15%.
Standardní délka programu činí 2 roky (4 semestry). Pro přístup ke státní závěrečné zkoušce musí studenti získat celkově 120 kreditů za povinné, povinně volitelné a volitelné předměty (viz standardy oboru Speciální pedagogika). Studenti se řídí průchodem studia studijním katalogem svého imatrikulačního ročníku. Přístup ke studijním katalogům jednotlivých imatrikulačních ročníků lze nalézt na stránkách fakulty.
Odborná praxe souvislá 2 – 3 týdny
Odborná praxe souvislá 3 – 4 týdny
Ke všem praxím probíhají současně reflektivní semináře.
Při realizace praxí se postupuje podle Manuálu pro pedagogickou praxi (autoři Bartoňová, M., Pipeková, J. Brno: MU, 2011). Bližší informace viz http://www.ped.muni.cz/wsedu.
Pedagogika a psychologie (společný základ zajišťuje katedra pedagogiky a psychologie), Speciální andragogika a zkouška z jedné z povinně volitelných specializací: A) Speciální andragogika osob se zdravotním postižením nebo B) Speciální andragogika osob se sociálně patologickými projevy chování.
Dále je součástí SZZ obhajoba diplomové práce (pokud je práce vedena na Katedře speciální pedagogiky nebo Institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání). V případě, že bude diplomová práce vedena na jiné katedře PdF MU, např. na Katedře psychologie, bude téma práce vždy speciálně pedagogické/andragogické. Viz Oborové standardy Speciální pedagogiky pro závěrečné práce (http://www.ped.muni.cz/wsedu).
0
Aktivní studenti
|
87
|