Speciální pedagogika pro učitele – Katalog oborů MU
Speciální pedagogika pro učitele |
Studium je doporučeno zejména stávajícím učitelům na základní škole, jejichž dosavadní vzdělání neodpovídá příslušným paragrafům citovaného zákona č. 563/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
Rovnocennou součástí studia jsou pedagogicko-psychologické předměty, které dávají teoretický základ oborové didaktice. Obor Speciální pedagogika pro učitele se realizuje ve formě prezenční a kombinované. Je vnitřně členěn do šesti specializací se zohledněním druhu postižení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jedné volitelné specializace týkající se specifických poruch učeni. Z povinně volitelných specializací se jedná o mentální, tělesné a souběžné postižení více vadami, o narušenou komunikační schopnost ve spojení s mentálním postižením, o zrakové a sluchové postižení, o poruchy chování ve spojení s mentálním postižením a s adiktologií. Je zde přímá návaznost na bakalářské studium oboru Speciální pedagogika. Studijní obor Speciální pedagogika je zpracován v souladu s aktuálním zněním Standardů Akreditační komise pro studijní program Speciální pedagogika a ve shodě se současnou legislativou.
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- využívat široké odborné speciální znalosti a dovednosti speciální pedagogiky;
- využívat základní komunikační vědomosti a dovednosti;
- využívat znalosti a dovednosti z oboru, komunikační a edukační znalosti a dovednosti;
- aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se SVP do výuky (individuální přístup i práce se skupinou);
- ovládat práci s žáky se SVP na úrovni speciálního pedagoga (speciálně pedagogická diagnostika, IVP, intervence, práce s jednotlivcem i se skupinou);
- metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu.
- Speciální pedagog
- Učitel mateřské školy
- Učitel prvního stupně základní školy
- Učitel střední školy
- všeobecný základ: pedagogika, psychologie, cizí jazyk ve společném základu, metodologie, internacionalizace oboru speciální pedagogika,
- speciálně pedagogický základ: patopsychologie, didaktiky předmětů 1. stupně ZŠ pro žáky se SVP, I., II., III., inkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování, prevence a intervence závislostního chování. Intervence u žáků s ADHD syndromem, prevence a intervence agresivního chování/šikany, narušená komunikační schopnost u dětí, funkční vidění, oftalmologie, inkluzivní didaktika, Special Education,
- specializace speciální pedagogiky: edukace žáků s mentálním, tělesným, zrakovým a sluchovým postižením, s poruchami komunikačních schopností, s poruchami chování a se specifickými poruchami učení.
Standardní délka programu činí 2 roky (4 semestry). Pro přístup ke státní závěrečné zkoušce musí studenti získat celkově 120 kreditů za povinné, povinně volitelné a volitelné předměty. Studenti se řídí průchodem studia studijním katalogem svého imatrikulačního ročníku. Přístup ke studijním katalogům jednotlivých imatrikulačních ročníků lze nalézt na stránkách fakulty.
Pedagogická praxe souvislá 2 – 3 týdny
Pedagogická praxe souvislá 3 – 4 týdny
Pedagogická praxe – SPU (V)
Speciálněpedqgogická praxe diagnostická (20 hodin,kombinovaná forma)
Pedagogická praxe souvislá (40 hodin, kombinovaná forma)
Pedagogická praxe – SPU (V)
Pro realizace praxe se postupuje podle manuálu pro pedagogickou praxi (autoři Bartoňová, M., Pipeková, J. Brno: MU, 2011). Bližší informace viz http://www.ped.muni.cz/wsedu.
Pedagogika a psychologie (společný základ zajišťuje katedra pedagogiky a psychologie).
Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, např. na psychologii, téma bude vždy speciálněpedagogické). Viz Oborové standardy Speciální pedagogiky pro závěrečné práce (http://www.ped.muni.cz/wsedu).
Student si vybírá po dvou otázkách z předmětu SSZ z povinné části, z jednoho předmětu z povinně volitelné části a z volitelné části, pokud si jí vybral jako předmět SZZ.
Část povinná: Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole (písemný test.
Část povinně volitelná: A) Edukace žáků s mentálním postižením, B) Edukace žáků s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami, C) Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a s mentálním postižením, D) Edukace žáků se zrakovým postižením, E) Edukace žáků se sluchovým postižením, F) Edukace žáků s poruchami chování, s mentálním postižením a adiktologie.
Část volitelná: Specifické poruchy učení.
0
Aktivní studenti
|
1 022
|