Průchod studijním plánem
PdF NAJ2hp Učitelství anglického jazyka pro základní školy
Název anglicky: Lower Secondary School English Language Teacher Training
navazující prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-AJ2 Učitelství anglického jazyka pro základní školy
navazující prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-AJ2 Učitelství anglického jazyka pro základní školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahIntegrovaná zkouška z pedagogiky, psychologie a didaktiky oboru je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje schopnost propojit a syntetizovat poznatky oborové didaktiky a základních pedagogických a psychologických disciplín a začlenit je do určitého teoretického výkladového rámce (či více rámců) při řešení konkrétních výukových situací.
Praktický rámec aplikace těchto poznatků představuje buď příprava na konkrétní hodinu, která byla odučena a písemná reflexe této hodiny (nebo videonahrávka vyučovací hodiny doplněná písemnou reflexí) a studentské portfolio (přípravy, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). S těmito materiály studující pracuje při přípravě na ústní zkoušku.
Pro oblast pedagogiky si student se připraví na diskusi v uvedených okruzích tak, aby o nich mohl diskutovat s oporou o odborné publikace z oboru, výsledky pedagogického výzkumu a portfolio. Na příkladu vybraného příspěvku a studia odborného periodika uvede aktuálně řešená témata v pedagogických vědách.
Pro oblast didaktiky je důležité, aby student propojoval poznatky ze studia odborné literatury se svou dosavadní pedagogickou zkušeností, dokázal obojí kriticky zhodnotit a využít při formulaci vlastních přístupů k řešení oborově didaktické problematiky.
Zkouška je hodnocena dvěma známkami: z pedagogiky a psychologie; z oborové didaktiky.
Hodnocení probíhá podle sady kritérií, které jsou studentům známy.
SZZ z anglického jazyka se skládá ze 2 složek: lingvistické a literární. V obou případech je součástí hodnocení i úroveň mluveného projevu studenta. Zkouška vychází z prostudované literatury a je odbornou diskuzí, během které studenti prokáží schopnost argumentace a konfrontace různých názorů a nastíní možnosti aplikace získaných poznatků a dovedností ve své pedagogické praxi.
Ústní zkouška z lingvistiky, která vychází ze studia odborné lingvisticky zaměřené literatury, prokazuje schopnosti studentů posoudit a představit názory odborníků, porovnat je s vlastními poznatky a zdůvodnit své postoje k dané tematice. Studenti povinně prostudují vybrané odborné publikace z vymezených oblastí lingvistiky (odpovídajících studovaným povinným předmětům lingvistického zaměření) a během odborné diskuse předvedou schopnost argumentace a konfrontace různých názorů a nastíní možnosti aplikace získaných poznatků ve své pedagogické praxi.
Další informace jsou dostupné na http://katedry.ped.muni.cz/anglictina/current-students/ucitelstvi-pro-zs/state-exam-format/linguistics-necessary-publications.
Okruh 1 – Základní směry v obecné lingvistice. Základní lingvistické pojmy. Lingvistické disciplíny a přístupy k analýze jazyka. Diversifikace a vývoj anglického jazyka.
Okruh 2 – Lingvistické teorie a specifické analytické přístupy ke studiu jazykových jevů.
Okruh 3 – Základní charakteristika jednotlivých lingvistických disciplín z hlediska profese učitele anglického jazyka.
Při ústní zkoušce z literatury student prokáže schopnost kritické analýzy a nezávislé argumentace v rámci širšího teoretického zázemí na základě rozboru konkrétního literárního textu z období po r. 1945. Úkolem studenta je prezentovat původní, avšak odborně podložený argument na základě autonomní práce s textem a obhájit jej v následné diskusi, která dokládá studentovu čtenářskou a jazykovou erudici a schopnost aplikace, prohloubení, rozvíjení a propojování nabytých znalostí. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíVšechny práce jsou uloženy v archivu MU, přístup k pracím prostřednictvím informačního systému IS MUNI: www.is.muni.cz, Zde uvádíme pouze příklady.
Plná verze diplomových prací včetně příloh a obou posudků je v elektronické formě akreditačního spisu k dispozici ve veřejně přístupném archivu závěrečných prací Informačního systému Masarykovy university prostřednictvím přímého odkazu uvedeného za názvem práce.
Tereza Brzá. Towards the Implementation of Content-Based Instruction in the EFL classroom, 2022. https://is.muni.cz/auth/th/e5wdw/
Klára Kazlepková. Developing Environmental Sensitivity in Teaching English Outdoors, 2019. https://is.muni.cz/auth/th/hgzrf/
Zuzana Kučerová. Mantle of the Expert in ELT: Project at Czech lower-secondary school, 2019. https://is.muni.cz/auth/th/naam7/
Martin Ondryáš. Education as a Tool of Power: Ethnocentrism, Ethnocide, and Power Displacement in Selected Contemporary Memoirs of Indian Residential School Survivors, 2022. https://is.muni.cz/auth/th/mpmbu/
Zdeněk Paluřík. Error correction in ELT spoken discourse at lower-secondary schools in the Czech Republic, 2022. https://is.muni.cz/auth/th/inp3k/
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (20 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 1 | Z |
PdF:SZ6046 | Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele | k | 3 | 3 | Z |
PdF:SZ6061 | Seminář ke školní pedagogice | z | 2 | 1 | Z |
11 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Student během studia zapisuje jeden z nabízených předmětů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6047 | Školský a školní management | z | 2 | 2 | P |
PdF:SZ6048 | Inkluzivní vzdělávání | z | 2 | 2 | P |
PdF:SZ6069 | Alternativní a inovativní pedagogika | z | 2 | 2 | P |
6 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp013 | Angličtina pro pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp014 | Angličtina pro pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |
Oborová část (27 kr.)
Povinné předměty (P+PV 23 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:AJ4101 | Praktická a profesní angličtina 1 | z | 2 | 1 | P |
PdF:AJ4102 | Praktická a profesní angličtina 2 | zk | 4 | 2 | P |
PdF:AJ4201 | Lexikologie | zk | 4 | 1 | P |
PdF:AJ4202 | Stylistika | zk | 4 | 2 | P |
PdF:AJ4301 | Současná britská literatura a společnost | k | 3 | 1 | P |
PdF:AJ4302 | Současná americká literatura a společnost | k | 3 | 2 | P |
PdF:AJ4303 | Literatura pro děti a mládež | k | 3 | 3 | P |
23 kreditů |
Volitelné předměty (4 kr.)
Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 4 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:AJ0210 | Překladatelská cvičení A | k | 2 | 2 | - |
PdF:AJ0205 | Překladatelská cvičení B | k | 2 | 3 | - |
PdF:AJ0303 | Tvůrčí psaní poezie | z | 2 | 2 | - |
PdF:AJ0502 | Editování časopisu v AJ | k | 2 | 2 | - |
PdF:AJ5501 | Primární zdroje ve výuce angličtiny 1 | z | 3 | 1 | - |
PdF:AJ5502 | Primární zdroje ve výuce angličtiny 2 | z | 3 | 2 | - |
14 kreditů |
Oborové didaktiky (10 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:AJ4401 | Didaktika anglického jazyka 1A | z | 2 | 1 | Z |
PdF:AJ4402 | Didaktika anglického jazyka 1B | z | 2 | 2 | Z |
PdF:AJ4403 | Didaktika anglického jazyka 2A | zk | 4 | 3 | Z |
PdF:AJ4404 | Didaktika anglického jazyka 2B | z | 2 | 4 | Z |
10 kreditů |
Praxe (7 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6040 | Učitelská praxe 1 | z | 2 | 1 | P |
PdF:SZ6041 | Seminář k učitelské praxi | z | 1 | 1 | P |
PdF:AJ6002 | Učitelská praxe 2 | z | 2 | 2 | P |
PdF:AJ6003 | Učitelská praxe 3 | z | 2 | 3 | P |
7 kreditů |
Diplomová práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:AJ_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:AJ_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
PdF:AJ_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
16 kreditů |