PdF BSPZPcp Speciální pedagogika
Název anglicky: Special Education
bakalářský prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-SPZP
Speciální pedagogika
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsah
Povinný předmět
Obhajoba bakalářské práce
Pedagogika a psychologie
Inkluzivní speciální pedagogika (test)
Povinně volitelný předmět ze skupiny A (jeden)
Logopedie
Psychopedie
Povinně volitelný předmět ze skupiny B (jeden)
Surdopedie
Somatopedie
Oftalmopedie
Etopedie
Pozn. Pro studium specializace logopedie – srudopedie v navazujícím magisterském studiu Speciální pedagogika je povinný výběr předmětu ze skupiny A logopedie a ze skupiny B surdopedie. Pokud student volí ze skupiny A předmět psychopedie, předmět ze skupiny B volí podle svého zájmu a se zřetelem na volbu specializace v navazujícím magisterském studiu.
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání přehledu a základních poznatků o problematice inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů ovládat pomocné edukační, výchovné a práce, mít komunikační vědomosti a dovednosti, umět aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na děti s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením na pozici asistenta pedagoga (logopedického asistenta).
Obsah tematických okruhů navazuje na níže uvedené studijní předměty
Obor: Logopedie 1, 2
Obor: Psychopedie 1,2
Obor: Surdopedie 1, 2
Obor: Etopedie 1, 2
Obor: Somatopedie 1, 2
Obor: Oftalmopedie 1, 2
Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči
Komunikace osob se sluchovým postižením
Aplikace metod sociální práce
Bakalářská státní zkouška (Pedagogicko-psychologický základ) se koná formou písemného testu s 40 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 45 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální a inkluzivní pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách katedry pedagogiky.
- Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Návrh témat kvalifikačních <br/>Analýza komunikační schopnosti dítěte předškolního věku s narušeným vývojem řeči<br/>Analýza speciálních potřeb u žáků se sluchovým postižením<br/>Simulace komunikační schopnosti u žáka se sluchovým postižením<br/>Význam sluchové výchovy pro děti s těžkým sluchovým postižením a pro jejich rodiny<br/>Podpora učitelů dítěte s ADHD<br/>Podpora, posilování, provázení dítěte externalizovanou poruchou chování se zaměřením na rodinu, školu, vrstevníky<br/>Inkluzivní škola<br/>Rizika/problémy/porucha chování v různých formách a projevech v kontextu výuky a učení<br/>Využití programu SymWriter pro rozvoj slovní zásoby dětí se specificky narušeným vývojem řeči<br/>Vzdělávání a podpora osob s tělesným postižením či zdravotním znevýhodněním.<br/>Vzdělávání a podpora osob s mentálním postižením.<br/>Vzdělávání a podpora osob s PAS.<br/>Vzdělávání a podpora osob se zrakovým postižením.<br/>Profesní orientace a pracovní uplatnění osob se zdravotním postižením.<br/><br/><br/>Témata obhájených prací<br/>Environmentální vzdělávání žáka s mentálním postižením <<a href="https://is.muni.cz/th/358105/pedf_b" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/358105/pedf_b</a>><br/>Inkluzivní škola pro efektivní vzdělávání všech dětí v hlavním vzdělávacím proudu <<a href="https://is.muni.cz/th/56539/pedf_b_b1/BP_Inkluze_E.V.Maxova_3_.pdf" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/56539/pedf_b_b1/BP_Inkluze_E.V.Maxova_3_.pdf</a>><br/>Komunikační dovednosti dítěte s kochleárním implantátem <<a href="http://is.muni.cz/th/345020/pedf_b/" target="_blank" class="okno">http://is.muni.cz/th/345020/pedf_b/</a>><br/>Komunikativní kompetence u žáků 1. stupně běžné základní školy z hlediska pragmatické jazykové roviny <<a href="http://is.muni.cz/th/382445/pedf_b/%3Cbr/" target="_blank" class="okno">http://is.muni.cz/th/382445/pedf_b/<br/</a>>Možnosti uplatnění etopedie na dětském oddělení psychiatrické léčebny <<a href="https://is.muni.cz/auth/th/362303/pedf_b/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/auth/th/362303/pedf_b/</a>><br/>Problematika agresivity a šikany na základní škole <<a href="https://is.muni.cz/th/350916/pedf_b/Bakalarska_prace.pdf" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/350916/pedf_b/Bakalarska_prace.pdf</a>><br/>Rozvoj komunikační schopnosti u osob s mozkovou obrnou <<a href="https://is.muni.cz/th/407486/pedf_b/Bakalaska_prace_Andrea_Hladikova_pqdidaxi.pdf" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/407486/pedf_b/Bakalaska_prace_Andrea_Hladikova_pqdidaxi.pdf</a>><br/>Rozvoj komunikačních schopností žáků s mentálním postižením s využitím systémů AAK <a href="http://is.muni.cz/th/392005/pedf_b/" target="_blank" class="okno">http://is.muni.cz/th/392005/pedf_b/</a><br/>Rozvoj slovní zásoby u dětí se sluchovým postižením pomocí her a cvičení <<a href="https://is.muni.cz/th/389088/pedf_b/Bakalarska_prace_ev6n7.pdf" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/389088/pedf_b/Bakalarska_prace_ev6n7.pdf</a>><br/>Šikana v souvislostech morální kognice <<a href="https://is.muni.cz/auth/th/362439/pedf_b/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/auth/th/362439/pedf_b/</a>><br/>Třídní klima v městských a malotřídních školách <<a href="https://is.muni.cz/th/391970/pedf_b/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/391970/pedf_b/</a>><br/>Uplatnění dospělé ženy s mentálním postižením na trhu práce <<a href="https://is.muni.cz/th/406861/pedf_b/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/406861/pedf_b/</a>><br/>Vliv dramatické výchovy na psychickou a emoční stránku dětí v riziku poruch chování <<a href="https://is.muni.cz/auth/th/371530/pedf_b/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/auth/th/371530/pedf_b/</a>><br/>Volnočasové aktivity osob s mentálním postižením <<a href="https://is.muni.cz/auth/th/407019/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/auth/th/407019/</a>><br/>Využití osobnostní a sociální výchovy jako prevence poruch chování na základní škole <<a href="https://is.muni.cz/th/361430/pedf_b/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/361430/pedf_b/</a>><br/>Vývoj kresebného projevu u dítěte s PAS <<a href="https://is.muni.cz/th/385421/pedf_b/Bakalarska_prace.pdf" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/385421/pedf_b/Bakalarska_prace.pdf</a>><br/><br/>Obhájené práce jsou uloženy v archivu závěrečných prací včetně posudků is.muni.cz
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika (35 kr.)
Speciálněpedagogický základ (P+PV 78 kr.)
Skupina A
Student si zvolí předměty logopedie (sekce A1) nebo psychopedie (sekce A2).
Pozn. Studenti, kteří si v navazujícím magisterském studiu Speciální pedagogiky zvolí specializaci logopedie – surdopedie je povinný výběr předmětů ze skupiny A (sekce A1 - Logopedie) a předměty ze skupiny B (sekce B1 - Surdopedie). Pokud student volí ze skupiny A předměty psychopedie (sekce A2), předměty ze skupiny B volí podle svého zájmu a se zřetelem na budoucí volbu specializace v navazujícím magisterském studiu (sekce B2, B3 nebo B4).
Skupina B
Student si zvolí předměty jedné ze 4 nabízených sekcí (B1, B2, B3, B4) skupiny B.
Pozn. Studenti, kteří si v navazujícím magisterském studiu Speciální pedagogiky zvolí specializaci logopedie – surdopedie je povinný výběr předmětů ze skupiny A (sekce A1 - Logopedie) a předměty ze skupiny B (sekce B1 - Surdopedie). Pokud student volí ze skupiny A předměty psychopedie (sekce A2), předměty ze skupiny B volí podle svého zájmu a se zřetelem na budoucí volbu specializace v navazujícím magisterském studiu (sekce B2, B3 nebo B4).
Povinně volitelné předměty
Studující si ve 2., 3. a 4. semsestru volí vždy jeden z nabízených předmětů.
Medicínská propedeutika (15 kr.)
praxe pro studenty oboru Lo + Su
Uvedené předměty praxe volí studenti zaměření Logopedie + Surdopedie
praxe pro studenty oboru P + E, So, Of
Uvedené předměty praxe volí studenti zaměření Psychopedie + Etopedie / Somatopedie / Oftalmopedie
Studující si zbývající počet 8 kreditů doplní z fakultní/ univerzitní nabídky volitelných předmětů.