PdF NSP2hk Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol
Název anglicky: Secondary School Teacher Training in Special Education
navazující kombinovaný hlavní, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SP2 Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Část povinná:
    Pedagogika a psychologie (společný základ)
    Obhajoba diplomové práce, pokud je zadaná na katedře speciální a inkluzivní pedagogiky nebo na Institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání
    Inkluzivní didaktika (test)
    Speciální pedagogika pro učitele základní a střední školy

    SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a kontextu psychologických kontextů resilienčních zdrojů. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky, má komunikační vědomosti a dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá speciálněpedagogické postupy pro podporu učení žáků se SVP – zpracování speciálněpedagogické diagnostiky v učení, individuálního vzdělávacího plánu, práce se skupinou i jednotlivcem.

    Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.

    Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika

    Struktura rigorózní zkoušky
    Část povinná
    - Filosofie; Patopsychologie
    - Inkluzivní (speciální) pedagogika

    Část povinně volitelná (1 předmět)
    - Logopedie; Surdopedie; Psychopedie; Somatopedie; Oftalmopedi; Etopedie; Specifické poruchy učení; Souběžné postižení více vadami; Adiktologie; Speciální andragogika

    Obhajoba rigorózní práce
    Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Návrh témat kvalifikačních prací
    Metody výuky anglického jazyka u žáků se sluchovým a mentálním postižením na ZŠ pro sluchově postižené
    Rozvoj jazykových schopností v anglickém jazyce u žáků mladšího školního věku se specifickými poruchami učení
    Využití a efektivita Montessori přístupů k žákům se specifickými poruchami učení
    Smyslové vnímání hmatem a čichem u žáků se zrakovým postižením na základní škole
    Předprofesní a profesní příprava žáků s mentálním postižením

    Témata obhájených prací
    Komunikační systémy v edukaci žáků s mentálním postižením https://is.muni.cz/th/318581/pedf_m/
    Volba střední školy a úspěšnost studia u žáků se specifickými poruchami učení v komparaci se základní školou https://is.muni.cz/th/t26l3
    Edukativní přístupy u jedinců s autismem https://is.muni.cz/th/67424/pedf_m
    Výuka cizích jazyků u dětí se specifickými poruchami učení https://is.muni.cz/th/67424/ped_m/
    Využití současných diagnostických metod ke stanovení normy nosní rezonance u dětí předškolního věku https://is.muni.cz/th/385421/pedf_m/

    Témata obhájených rigorózních prací
    Sekundární prevence po infarktu myokardu
    Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
    Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
    Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb
    Komplexní péče o afatické pacienty a jejich subjektivní pohled na problematiku
    Determinanty zmyslového vnímania a možnosti špeciálnopedagogickej podpory u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím

Doporučený průchod studijním plánem

Učitelská propedeutika (20 kr.)

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6049Pedagogická psychologie P. Macekzk 0/0/.5 6 hodin.4 1Z
PdF:SZ6051Školní pedagogika H. Horkázk 0/0/.5 6 hodin.4 2Z
PdF:SZ6052Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele J. Kratochvílovák 0/0/.5 6 hodin.3 3Z
11 kreditů

Povinně volitelné

Student během studia zapisuje jeden z nabízených předmětů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6053Školský a školní management D. Veseláz 0/0/.3 4 hodiny.2 1Z
PdF:SZ6054Inkluzivní vzdělávání K. Pančochaz 0/0/.3 4 hodiny.2 1P
PdF:SZ6092Alternativní a inovativní pedagogika H. Horkáz 0/0/.3 4 hodiny.2 1P
6 kreditů

Cizí jazyk

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVk012Angličtina pro pedagogy II R. Heroutzk 0/0/1.3 15 hodin.7 1-
7 kreditů

Oborová část (27 kr.)

Povinné předměty (23 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP2007Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 K. Pančochazk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.3 1Z
PdF:SP2999Internacionalizace oboru Speciální pedagogika V. Vojtováz 0/0/0- 2-
PdF:SP4040Resilienční zdroje vzdělávání V. Vojtovák 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.2 1P
PdF:SP4041Výuka žáků se SVP I – narušená komunikační schopnost a specifické poruchy učení I. Bytešníkovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.5 1P
PdF:SP4042Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení V. Vojtovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.5 2P
PdF:SP4043Výuka žáků se SVP III – sluchové, zrakové a tělesné postižení K. Červenkazk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.5 3P
PdF:SP4046Podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Vojtovák 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.3 4Z
23 kreditů

Volitelné předměty (4 kr.)

Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 4 kreditů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SPk002Výuka v heterogenní třídě – praktický seminář V. Vojtováz 0/0/1.3 16 hodin.2 2-
PdF:SPk003Inclusive Education I. Jůzováz 0/0/.7 8 hodin.2 4-
4 kredity

Oborové didaktiky (10 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP4091Inkluzivní didaktika I – funkční gramotnost I. Bytešníkovák 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 2Z
PdF:SP4092Inkluzivní didaktika II – matematická a digitální gramotnost K. Červenkazk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 3Z
PdF:SP4093Inkluzivní didaktika III – podpora a provázení v předprofesní a profesní přípravě V. Vojtovák 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.2 4Z
10 kreditů

Praxe (7 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6050Učitelská praxe 1 P. Svojanovskýz 0/0/.5 60 hodin.2 1P
PdF:SZ6056Reflexe praxe P. Svojanovskýz 0/0/.6 2x 180 minut.1 1P
PdF:SP6005Učitelská praxe 2 D. Zámečníkováz 0/0/5 60 hodin.2 2P
PdF:SP6006Učitelská praxe 3 D. Zámečníkováz 0/0/5 60 hodin.2 3P
7 kreditů

Diplomová práce (16 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP_DPpDiplomová práce - Projekt V. Vojtováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2P
PdF:SP_DPDiplomová práce I. Bytešníkováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3P
PdF:SP_DPdDiplomová práce - Dokončení I. Bytešníkováz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4P
16 kreditů