Průchod studijním plánem
PdF NSP2hk Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol
Název anglicky: Secondary School Teacher Training in Special Education
navazující kombinovaný hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SP2 Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol
navazující kombinovaný hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SP2 Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahČást povinná:
Pedagogika a psychologie (společný základ)
Obhajoba diplomové práce, pokud je zadaná na katedře speciální a inkluzivní pedagogiky nebo na Institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání
Inkluzivní didaktika (test)
Speciální pedagogika pro učitele základní a střední školy
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a kontextu psychologických kontextů resilienčních zdrojů. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky, má komunikační vědomosti a dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá speciálněpedagogické postupy pro podporu učení žáků se SVP – zpracování speciálněpedagogické diagnostiky v učení, individuálního vzdělávacího plánu, práce se skupinou i jednotlivcem.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky
Část povinná
- Filosofie; Patopsychologie
- Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět)
- Logopedie; Surdopedie; Psychopedie; Somatopedie; Oftalmopedi; Etopedie; Specifické poruchy učení; Souběžné postižení více vadami; Adiktologie; Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací
Metody výuky anglického jazyka u žáků se sluchovým a mentálním postižením na ZŠ pro sluchově postižené
Rozvoj jazykových schopností v anglickém jazyce u žáků mladšího školního věku se specifickými poruchami učení
Využití a efektivita Montessori přístupů k žákům se specifickými poruchami učení
Smyslové vnímání hmatem a čichem u žáků se zrakovým postižením na základní škole
Předprofesní a profesní příprava žáků s mentálním postižením
Témata obhájených prací
Komunikační systémy v edukaci žáků s mentálním postižením https://is.muni.cz/th/318581/pedf_m/
Volba střední školy a úspěšnost studia u žáků se specifickými poruchami učení v komparaci se základní školou https://is.muni.cz/th/t26l3
Edukativní přístupy u jedinců s autismem https://is.muni.cz/th/67424/pedf_m
Výuka cizích jazyků u dětí se specifickými poruchami učení https://is.muni.cz/th/67424/ped_m/
Využití současných diagnostických metod ke stanovení normy nosní rezonance u dětí předškolního věku https://is.muni.cz/th/385421/pedf_m/
Témata obhájených rigorózních prací
Sekundární prevence po infarktu myokardu
Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb
Komplexní péče o afatické pacienty a jejich subjektivní pohled na problematiku
Determinanty zmyslového vnímania a možnosti špeciálnopedagogickej podpory u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (20 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6049 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6051 | Školní pedagogika | zk | 4 | 2 | Z |
PdF:SZ6052 | Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele | k | 3 | 3 | Z |
11 kreditů |
Povinně volitelné
Student během studia zapisuje jeden z nabízených předmětů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6053 | Školský a školní management | z | 2 | 1 | Z |
PdF:SZ6054 | Inkluzivní vzdělávání | z | 2 | 1 | P |
PdF:SZ6092 | Alternativní a inovativní pedagogika | z | 2 | 1 | P |
6 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVk012 | Angličtina pro pedagogy II | zk | 7 | 1 | - |
7 kreditů |
Oborová část (27 kr.)
Povinné předměty (23 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP2007 | Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 | zk | 3 | 1 | Z |
PdF:SP2999 | Internacionalizace oboru Speciální pedagogika | z | - | 2 | - |
PdF:SP4040 | Resilienční zdroje vzdělávání | k | 2 | 1 | P |
PdF:SP4041 | Výuka žáků se SVP I – narušená komunikační schopnost a specifické poruchy učení | zk | 5 | 1 | P |
PdF:SP4042 | Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení | zk | 5 | 2 | P |
PdF:SP4043 | Výuka žáků se SVP III – sluchové, zrakové a tělesné postižení | zk | 5 | 3 | P |
PdF:SP4046 | Podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami | k | 3 | 4 | Z |
23 kreditů |
Volitelné předměty (4 kr.)
Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 4 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPk002 | Výuka v heterogenní třídě – praktický seminář | z | 2 | 2 | - |
PdF:SPk003 | Inclusive Education | z | 2 | 4 | - |
4 kredity |
Oborové didaktiky (10 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP4091 | Inkluzivní didaktika I – funkční gramotnost | k | 4 | 2 | Z |
PdF:SP4092 | Inkluzivní didaktika II – matematická a digitální gramotnost | zk | 4 | 3 | Z |
PdF:SP4093 | Inkluzivní didaktika III – podpora a provázení v předprofesní a profesní přípravě | k | 2 | 4 | Z |
10 kreditů |
Praxe (7 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6050 | Učitelská praxe 1 | z | 2 | 1 | P |
PdF:SZ6056 | Reflexe praxe | z | 1 | 1 | P |
PdF:SP6005 | Učitelská praxe 2 | z | 2 | 2 | P |
PdF:SP6006 | Učitelská praxe 3 | z | 2 | 3 | P |
7 kreditů |
Diplomová práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
PdF:SP_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:SP_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
16 kreditů |