Průchod studijním plánem
navazující prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF N-RJU_ Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahSZZ obsahuje tyto části:
1. Obhajoba diplomové práce
2. Pedagogika a psychologie – písemná zkouška ověřující znalosti z pedagogických a psychologických disciplín tvořících společný základ studia učitelských studijních programů na FF MU.
3. Oborová didaktika – ústní zkouška ověřující znalosti metod výuky ruského jazyka a literatury a schopnost aplikace teoretických východisek oborové didaktiky v modelových situacích školní výuky.
4. Praktický ruský jazyk – písemná a ústní zkouška z ruského jazyka ověřující znalosti lexika a gramatiky a schopnosti kultivovaného písemného a ústního projevu v ruském jazyce.
Části písemné zkoušky: překlad textu z češtiny do ruštiny a esej na vybrané téma.
Ústní zkouška: 1. ověření systémových praktických i teoretických znalostí jazyka na základě písemné části zkoušky, 2. konverzace na zadané téma.
5. Ruská kulturní a literární historie – ústní zkouška ověřující všeobecný přehled o dějinách ruské kultury a literatury v kontextu klíčových událostí a období ruské historie. Ověřuje se také základní orientace v ruském společenském myšlení a schopnost zasadit ruskou literaturu a kulturu do širšího kontextu vývoje evropské kultury.
Podrobnější okruhy pro SZZ jsou uveřejňovány na webových stránkách Ústavu slavistiky v informacích k jednotlivým aktuálním oborům. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíObhájené práce:
Prostředky jazykové manipulace a propagandy v ruských médiích (jazykově kritické a lingvodidaktické hledisko) (2017)
Analýza schopnosti studentů středních škol aplikovat znalosti gramatického systému na nové lexikální jednotky (2016)
Mobilní aplikace ve výuce ruského jazyka (2016)
Využití literárního textu ve výuce ruského jazyka (2015)
Styly učení žáků/studentů při učení se cizím jazykům na gymnáziu (2014)
Začlenění reálií rusky mluvících zemí do současné výuky ruského jazyka na různých typech středních škol v Pardubicích a okolí (2014)
Návrh témat diplomových prací:
Analýza reálií v českých učebnicích ruského jazyka
Metody osvojování nové slovní zásoby ruštiny s důrazem na samostatnou přípravu
Rusko-česká homonoymie jako lingvodidaktický problém
Místo a metody osvojování idiomatiky a frazeologie ve výuce ruštiny
Ruský jazykový substandard a jeho místo ve výuce ruštiny na středních školách
Ruské pohádky jako motivační faktor ve výuce ruštiny na školách
Možnosti využití ruských internetových zdrojů ve výuce ruštiny na českých středních školách
Současné ruské publicistické texty a možnosti jejich využití ve výuce ruštiny na středních školách
Doporučený průchod studijním plánem
Povinné předměty
Společný pedagogicko-psychologický základ
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:SUP001 | Psychologie pro učitele I | zk | 4 | 1 | Z |
FF:SUP002 | Školní pedagogika | zk | 4 | 1 | Z |
FF:SUP003 | Školní didaktika | zk | 4 | 2 | Z |
FF:SUP004 | Psychologie pro učitele II | zk | 4 | 2 | Z |
FF:SUP005 | Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika | zk | 4 | 2 | Z |
FF:SUP006 | Kompendium pro učitele | zk | 4 | 1 | Z |
24 kreditů |
Praxe a reflexe praxe
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:RJUPP01S | Pedagogická praxe I - sdružené studium | z | 3 | 2 | P |
FF:RJUPP02S | Pedagogická praxe II - sdružené studium | z | 3 | 3 | P |
FF:RJUPP03S | Pedagogická praxe III - sdružené studium | z | 3 | 4 | P |
FF:RJURS01S | Reflektivní seminář I - sdružené studium | z | 1 | 2 | P |
FF:RJURS02S | Reflektivní seminář II - sdružené studium | z | 1 | 3 | P |
FF:RJURS03S | Reflektivní seminář III - sdružené studium | z | 1 | 4 | P |
12 kreditů |