PdF DDIGE02 Didaktika geografie
Název anglicky: Geography Education
doktorský kombinovaný, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF D-DIGE Didaktika geografie
doktorský kombinovaný, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF D-DIGE Didaktika geografie
Informace o studiu
- Státní doktorská zkouška a obhajoba disertační prácePrvní částí státní doktorské zkoušky je rozprava o tezích disertační práce, na které klade oborová rada následující požadavky:
Teze disertační práce představují výtah podstatných částí připravované disertační práce. Jsou zpracovány ve struktuře projektu disertační práce, tj. obsahují zpravidla tyto části: vymezení řešené problematiky a základních pojmů; shrnutí dosavadního stavu poznání či řešení; popis výzkumné metodologie; představení vybraných/předběžných výsledků; formulace pracovních závěrů včetně výhledu na finalizaci disertační práce.
Teze disertační práce jsou psány v českém, slovenském nebo anglickém jazyce. Jejich rozsah je 20–40 normostran, tj. 36000–72000 znaků včetně mezer. Jsou připraveny v souladu s požadavky citační normy (v ideálním případě APA). Teze disertační práce musí být odevzdány před podáním přihlášky ke státní doktorské zkoušce v počtu 10 výtisků.
Druhou částí státní doktorské zkoušky je rozprava, při níž jsou ověřovány znalosti a dovednosti studentů zaměřené na tyto tematické okruhy: (a) metodologie sociálněvědního, geografického a pedagogického výzkumu, (b) obecné otázky didaktiky geografie jako vědy a (c) specializované otázky z vybraných povinně volitelných předmětů i vzhledem k zaměření disertační práce. - Studijní a výzkumné povinnostiBěhem standardní doby studia je vyžadováno (a prostřednictvím Informačního systému MU kontrolováno – formou absolvování předmětů Odborná aktivita v oboru 1–8 a Příprava disertační práce 1–8), aby student absolvoval níže uvedené aktivity směřující k rozvoji jeho akademických dovedností.
1. Aktivní účast na seminářích a přednáškách pro doktorské studium, které se vztahují k předmětům studijního programu, a skládání zkoušek a zápočtů.
2. Příprava a realizace disertačního výzkumu a tvorba disertační práce (vč. obhajoby tezí disertační práce).
3. Publikační činnost (4 odborné texty – např. časopisecké studie, kapitoly v knihách, příspěvky ve sbornících, z toho minimálně 2 texty zařazené v databázích WoS nebo SCOPUS).
4. Aktivní účast na domácích konferencích (2x) a na zahraničních konferencích (2x).
5. Absolvování stáže na zahraničním výzkumném (event. vzdělávacím či vývojovém) pracovišti v minimální délce 1 měsíce; v ideálním případě v rozsahu jednoho semestru (případně delším).
6. Pedagogická činnost (podíl na výuce), a to v rozsahu 2–4 hodin za týden po dobu 4–8 semestrů (= 96 až 192 hodin přímé výukové činnosti za celkovou dobu studia). - Návrh témat disertačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat prací vychází z Dlouhodobého záměru Pedagogické fakulty MU.
https://www.muni.cz/media/24930/dz_pedagogicka_fakulta_2020.pdf
Možné tematické zaměření disertačních prací:- Historické proměny geografického vzdělávání;
- Výběr, hodnocení a testování znalostí, dovedností a postojů v geografickém vzdělávání;
- Využití informačních a geoinformačních technologií v geografickém vzdělávání;
- Zkušenostní učení a terénní výuka v geografickém vzdělávání;
- Příprava učitelů na výuku zeměpisu/geografie;
- Profesní rozvoj učitelů zeměpisu/geografie;
- Příprava učitelů na výuku geografického učiva na 1. stupni ZŠ;
- Kurikulum a standardy geografického vzdělávání;
- Představy žáků o geografických tématech/fenoménech;
- Geografické vzdělávání v zahraničí (komparativní výzkum);
- Vztah výzkumu a praxe v geografickém vzdělávání;
- Status/pozici geografického vzdělávání na různých typech a stupních škol;
- Zhodnocení vybraných přístupů k realizaci geografického vzdělávání;
- Interkulturní, ideologické a politické aspekty geografického vzdělávání;
- Zhodnocení vybraných výukových strategií a postupů v geografickém vzdělávání;
- Role, výběr, užívání a hodnocení kvality edukačních médií v geografickém vzdělávání;
- Geografické vzdělávání pohledem veřejnosti, žáků/studentů, učitelů a expertů;
- Vybrané geografické fenomény zkoumané s využitím modelu didaktické rekonstrukce, konstrukčního výzkumu (design-based research) apod.;
- Školská kartografie;
- Geografie vzdělávání;
- Environmentální vzdělávání;
- Geografická témata v příbuzných vzdělávacích oborech.
Doporučený průchod studijním plánem
Povinné předměty
Předmět Příprava dizertační práce si zapisují studenti 8 x, celkem tedy splní 120 kreditů. Předmět Odborná aktivita v oboru si studenti zapisují 8 x, celkem tedy splní 40 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:DGC001 | Příprava disertační práce | k | 15 | 1 | - |
PdF:DGC002 | Odborná aktivita v oboru | k | 5 | 1 | - |
PdF:DGC004 | Metodologie vědecké práce v pedagogice | zk | 15 | 2 | - |
PdF:DGC005 | Aplikovaná geografie | zk | 10 | 1 | - |
PdF:DGC006 | Teorie a metodologie výzkumu v didaktice geografie | zk | 10 | 4 | - |
PdF:DGC007 | Dlouhodobý výzkumný pobyt na zahraničním pracovišti | k | 5 | 5 | - |
PdF:DGC008 | Angličtina pro akademické účely | zk | 10 | 4 | - |
70 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Studenti si zapisují z uvedené nabídky předměty min. v celkové hodnotě 30 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:DGC003 | Pedagogická psychologie | k | 15 | - | - |
PdF:DGC009 | Kurikulární studia | k | 15 | - | - |
PdF:DGC010 | Mezinárodní dimenze geografického vzdělávání | k | 15 | - | - |
PdF:DGC011 | Geoinformační a kartografické nástroje v geografickém vzdělávání | k | 15 | - | - |
PdF:DGC012 | Případová geografická studie | k | 15 | - | - |
PdF:DGC013 | Transdisciplinární didaktika: obecné otázky oborových didaktik | k | 15 | - | - |
PdF:DGC014 | Pedagogická diagnostika a evaluace | k | 15 | - | - |
PdF:DGC015 | Geografie vzdělávání | k | 15 | - | - |
PdF:DGC016 | Geografické myšlení | k | 15 | - | - |
135 kreditů |