FSS STM Současné trendy v mediích
Název anglicky: Current Trends in Media
profesní vzdělávání, prezenční, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: FSS C-MSZ Komunikace, média, žurnalistika

Charakteristika plánu CŽV

  • Představení plánu CŽV (cíle vzdělávání)



    Kurz poskytne základní teoretické a praktické informace o současných trendech v médiích a novinářské práci, a to typicky pro novináře, kteří se chtějí informovat o novinkách v oboru a oživit svou pracovní rutinu. Součástí předmětu je také získání znalostí a kompetencí pro hlubší promýšlení každodenní novinářské práce, rámované aktuálními sociálními a oborovými tématy v kontextu digitálních publik.



    Realizace kurzu byla podpořena z Národního plánu obnovy v rámci projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022.

  • Další informace

    Kurz se skládá ze dvou předmětů. V přednáškovém cyklu Média a společnost se účastníci a účastnice zaměří na konkrétní aspekty kritické reflexe médií, sociální role médií a tvorby významu, mladých publik, propagandy, polarizace ve společnosti, včetně současných trendů v novinářské etice a mediálním právu.

    Navazující semináře Trendy v novinářské práci nabídnou dva konkrétní aspekty trendů v novinářské práci: 1. jak v digitálním prostředí pracovat jako novinář*ka; a 2. jak využívat digitální nástroje k oslovení publik. Předmět je převážně postaven na nejaktuálnější expertní znalosti témat, tedy na externích přednášejících a vedoucích workshopů s nejaktuálnějším přehledem v tématu.

  • Výstupy z učení

    Student*ka bude po absolvování předmětu schopen*a porozumět současným trendům vývoje médií ve společnosti a uplatnit své znalosti v praxi. Popsat a kriticky zhodnotit stav české mediální krajiny, porozumět aktuálním aspektům novinářské etiky a mediálního práva a aplikovat je na konkrétní situace. Chápat specifika novinářské práce v současné společnosti, například optikou mladých publik, propagandy či polarizace ve společnosti. Student*ka dokáže získané poznatky reflexivně vztáhnout k vlastní mediální praxi. 



    Student*ka bude taktéž umět kriticky zhodnotit hranice novinářské práce v digitální době. Získá přehled o využití a použití digitálních nástrojů v novinářské práci. Lépe porozumí chování publik v digitálních médiích. Bude umět pracovat se zacílením informace v digitálním prostředí.

  • Podmínky přijetí

    Doporučujeme zkušenost s redakčním procesem, prací v terénu, adekvátní praxi nebo vzdělání v oboru (alespoň Bc.). Není ovšem podmínkou.

    Na kurz se přihlásíte vyplněním a následným uhrazením objednávky kurzu v OC MU. Kurz objednává zájemce na svou osobu.

    Pokud bude kurz hradit zaměstnavatel, je nutné uvést jako fakturační adresu zaměstnavatele (školy) vč. IČO a DIČ.

Průchod plánem CŽV

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr
FSS:STM01Média a společnost R. Burgrk 12/16/05 1
FSS:STM02Trendy v novinářské práci R. Burgrk 12/30/010 1
15 kreditů