MPH_STMG Strategický management

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ing. Michal Jirásek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Michal Jirásek, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Renata Čuhlová, Ph.D., BA (Hons) (přednášející)
Ing. Renata Čuhlová, Ph.D., BA (Hons) (cvičící)
Garance
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–17:50 P106, kromě Čt 19. 9., kromě Čt 7. 11.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_STMG/01: Po 12:00–13:50 S310, kromě Po 16. 9., kromě Po 4. 11., O. Částek, M. Jirásek
MPH_STMG/02: Po 10:00–11:50 S301, kromě Po 16. 9., kromě Po 4. 11., O. Částek, M. Jirásek
MPH_STMG/03: Po 14:00–15:50 S301, kromě Po 16. 9., kromě Po 4. 11., O. Částek, M. Jirásek
MPH_STMG/04: Po 16:00–17:50 S301, kromě Po 16. 9., kromě Po 4. 11., O. Částek, M. Jirásek
Předpoklady
! MPH_STMA Strategic Management || !NOWANY( MPH_STMA Strategic Management )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést studenty do tématu strategického managementu. Kurz představuje strategický management jako proces sestávající ze tří odlišných fází - analýzy, volby a implementace - ale představuje i některá pokročilá témata. Po absolvování kurzu jsou studenti schopni pochopit roli strategie v organizaci, formulovat ji a plánovat její realizaci.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by student měl být schopen:
porozumět klíčovým teoriím strategického managementu;
používat koncepty a nástroje strategického managementu (včetně strategické analýzy);
zkoumat reálné byznysové případy s cílem identifikovat strategické problémy a příležitosti;
navrhnout strategii, která bude zahrnovat více konceptů strategického managementu;
posoudit strategická rozhodnutí přijatá v daném byznysovém případu z hlediska jejich potenciálního dopadu a proveditelnosti.
Osnova
  • Osnova
  • - Porozumění strategii a její úloze
  • - Interní a externí analýza organizace
  • - Pochopení byznysové a korporátní strategie
  • - Formulování strategie a přijímání strategických rozhodnutí
  • - Implementace strategie
  • - Pokročilé koncepty strategického řízení
Literatura
    povinná literatura
  • WHITTINGTON, Richard, Patrick REGNÉR, Duncan ANGWIN, Gerry JOHNSON a Kevan SCHOLES. Exploring strategy: Text and cases. London: Pearson, 2023, 832 s. ISBN 978-1-292-42874-1. info
  • ROTHAERMEL, Frank T. Strategic management. Fifth edition. New York: McGraw-Hill., 2021, xxvii, 544. ISBN 9781260571233. info
Výukové metody
Různorodá práce na seminářích, týmové i individuální úkoly, četba odborné literatury.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích a přednáškách, týmová seminární práce a závěrečná zkouška.
Jakékoliv plagiátorství v průběžně odevzdávaných úkolech, opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" či "N" a děkan má právo zahájit disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Informace pro studenty vyjíždějící na studijní pobyt do zahraničí:
Hlavní variantou by mělo být absolvování podobného předmětu na hostitelské univerzitě. Před odjezdem (před vyplněním studijní smlouvy) v takovém případě zašlete garantovi předmětu informace o zahraničním předmětu (nebo několika alternativních předmětech), který navrhujete jako ekvivalentní (název, obsah, počet kreditů, časová náročnost předmětu, případně i způsob zakončení atd.). Pokud tyto informace nejsou na webových stránkách, poskytnou vám je pravděpodobně koordinátoři programu Erasmus hostitelské univerzity (případně vyučující daného předmětu). V případě souhlasu garanta předmětu uznáme absolvování jako rovnocenné s tímto předmětem.
Pouze v případech, kdy takový předmět (předměty) není v daném semestru na hostitelské univerzitě nabízen, lze Strategický management absolvovat formou distančního studia. Tzn. musíte si zapsat Strategický management v denním studiu, nezapisujete se ale do seminární skupiny. Na svou situaci upozorněte vyučující předmětu. Podmínky pro absolvování v tomto případě jsou upřesněny zde: https://is.muni.cz/auth/el/econ/podzim2024/MPH_STMG/index.qwarp?prejit=14460234.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Přednášky jsou dostupné online a ze záznamu.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.

MPH_STMG Strategický management

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2023
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 18:00–19:50 P106, kromě Út 19. 9., kromě Út 7. 11.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_STMG/01: St 8:00–9:50 S310, kromě St 20. 9., kromě St 8. 11., P. Marciánová, V. Záthurecký
MPH_STMG/02: St 10:00–11:50 S305, kromě St 20. 9., kromě St 8. 11., P. Marciánová, V. Záthurecký
MPH_STMG/03: Po 16:00–17:50 S306, kromě Po 18. 9., kromě Po 6. 11., P. Marciánová, V. Záthurecký
MPH_STMG/04: Po 14:00–15:50 P102, kromě Po 18. 9., kromě Po 6. 11., P. Marciánová, V. Záthurecký
MPH_STMG/05: Út 16:00–17:50 P104, kromě Út 19. 9., kromě Út 7. 11., P. Marciánová, V. Záthurecký
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Strategický management ( původně Strategické řízení podniku ) navazuje a je integrální součástí předmětu Management, resp. koresponduje s předměty Základy managementu, Management změny a dalšími podobnými předměty vyučovanými v bakalářském stupni studia. Cílem předmětu je hluboké pochopení strategického rozvoje podniku v širokých souvislostech trendů společenského, politického, ekonomického a technického vývoje, a to zejména trendů souvisejících s vývojem znalostní, multikulturální a informační společnosti. Dále je jeho smyslem určování strategických cílů organizace, důsledná a podrobná analýza a optimalizace podnikových procesů, schopnost určit strategickou a konkurenční pozici podniku, schopnost hledat a využít konkurenční výhodu podniku, schopnost zvládnout krizový management, řešení podnikatelské etiky, doplnit znalosti psychologie práce a personálního managementu, využít a rozvinout znalosti marketingu a obchodní strategie v podnikové praxi. Zejména je však podstatou prakticky využít získané znalosti a poznatky ze zásadních oblastí top managementu, kterými jsou finanční a ekonomická stránka chodu podniku, vytváření reprezentativní identity a vnějšího projevu organizace z pohledu principů strategického managementu VIZE - CÍLE - POSLÁNÍ.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu by měl být student schopen zejména:
- pochopit a vysvětlit vývojové trendy prostředí podniků za použití důvěrohodných zdrojů a informací,
- analyzovat typické jevy současné praxe podnikového managementu prostřednictvím moderních poznatků obsažených v odborné literatuře z oblasti podnikové ekonomiky, managementu a strategického managementu,
- pochopit podstatu vztahů podniku ke svým vnitřním a vnějším stakeholderům, tj. vlastníkům, zaměstnancům, odběratelům, dodavatelům, věřitelům a státu,
- identifikovat, pochopit a aplikovat základní přístupy a metody v oblasti strategického managementu a finančního řízení a propojovat informace z různých oblasti ekonomie, podnikové ekonomiky, managementu a využívat je pro řešení komplexních problémů v podnikové praxi,
- formulovat variantní strategie rozvoje podniku, ty si obhájit a podložit jej odbornými argumenty,
- s využitím metod rozhodování za podmínek rizika vybrat a implementovat optimální variantu strategie rozvoje podniku.
- organizovat a koordinovat práci týmu, podporovat výzkum vývoj invence a z toho vyplývající inovace a inovační myšlení ke zvýšení inkasa podnikatelské prémie. Směřovat tým k naplnění stanovených cílů. Při manažerském rozhodování dokáže zohlednit právní normy, etické normy a společenskou odpovědnost podniku a zvažovat dopady rozhodnutí na zaměstnance, dodavatele, zákazníky a obecně na společnost a životní prostředí.
Osnova
  • Vývojové trendy společnosti: příležitosti a hrozby.
  • Postavení podniku na prahu postindustriální civilizace.
  • Čtvrtá průmyslová revoluce.
  • Poslání podniku. Shareholderské a stakeholderské pojetí.
  • Podnik jako střet zájmů stakeholderů.
  • Řízení vztahu podniku k jednotlivým stakeholderům.
  • Strategická analýza obecného prostředí.
  • Strategická analýza konkurenčního prostředí na jednotlivých trzích podniku.
  • Strategická analýza vnitřního prostředí podniku.
  • Využití strategické analýzy pro tvorbu strategie podniku. Typologie strategií.
  • Implementace strategie.
  • Řízení strategické změny.
Literatura
    povinná literatura
  • TYLL, Ladislav. Podniková strategie. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2014, xviii, 275. ISBN 9788074005077. info
    doporučená literatura
  • ROTHAERMEL, Frank T. Strategic management. Fifth edition. New York: McGraw-Hill., 2021, xxvii, 544. ISBN 9781260571233. info
  • HANZELKOVÁ, Alena. Business strategie : krok za krokem. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2013, xv, 159. ISBN 9788074004551. info
  • FOTR, Jiří, Emil VACÍK, Ivan SOUČEK, Miroslav ŠPAČEK a Stanislav HÁJEK. Tvorba strategie a strategické plánování : teorie a praxe. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, 381 stran. ISBN 9788024739854. info
  • FREEMAN, R. Edward. Stakeholder theory: the state of the art. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010, 362 s. ISBN 978-0-521-13793-5. info
  • ČÁSTEK, Ondřej. Využití stakeholderského přístupu při strategické analýze podniku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 242 s. ISBN 978-80-210-5411-0. Koupit v online knihkupectví Munipress info
  • BOWMAN, Cliff. Strategický management. Translated by Jiří Vejdělek. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 1996, 147 s. ISBN 8071692301. info
  • PORTER, Michael E. Konkurenční strategie : metody pro analýzu odvětví a konkurentů. Translated by Karel Kvapil. [1. vyd.]. Praha: Victoria Publishing, 1994, 403 s. ISBN 8085605112. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů, v rámci kterých se konzultují a diskutují probíraná témata a případové studie a jejich řešení. Těžiště spočívá ve zpracování týmové seminární práce a její důsledné týmové prezentaci a obhajobě.
Metody hodnocení
Předpokladem ukončení předmětu je složení zkoušky. Zkouška je ústní s přípravou. V rámci zkoušky student odpovídá na dvě otázky. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je zpracování, prezentace a obhajoba týmové seminární práce a absolvování dalších povinností realizovaných na seminářích.

Jakékoliv plagiátorství v průběžně odevzdávaných úkolech, opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" či "N" a děkan má právo zahájit disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Studenti studující v zahraničí v rámci programu ERASMUS mají následující možnosti ukončení předmětu STGM:
1) Pokud student/ka studuje v zahraničí v rámci svého studijního pobytu obdobný předmět, tento mu/jí bude uznán po předložení příslušných sylabů k danému předmětu, které posoudí garant předmětu STMG. Podmínkou je rovněž doklad o ukončení studia předmětu výpisem z IS Univerzity, na které tento předmět absolvuje s uvedením reference o přednášejícím/vyučujícím.
2) Pokud student / tka studuje v zahraničí v rámci svého studijního pobytu a hodlá na MUNI ESF absolvovat předmět STGM, má dvě možnosti
2.1 student/tka se na dálku zapojí do spolupráce s vybraným týmem, který je vždy zformován nejpozději ve třetím týdnu (na třetím semináři). Tým vede, řídí a organizuje student, kterého si zvolí tým a tento následně komunikuje se studentem/kou v zahraničí. Případné problémy jsou konzultovány s vyučujícím zodpovědným za seminář.
2.2 pokud student/tka nemá možnost zapojit se do týmu, konzultuje situaci s vyučujícím a na základě dohody vypracuje individuální seminární práci dle instrukcí vyučujícího, s následnou konzultací a uzavřením formou kolokvia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.

MPH_STMG Strategický management

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2022
Rozsah
2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 18:00–19:50 P106, kromě Út 13. 9., kromě Út 1. 11.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_STMG/01: St 8:00–9:50 S310, kromě St 14. 9., kromě St 2. 11., P. Marciánová, P. Pirožek, V. Záthurecký
MPH_STMG/02: St 10:00–11:50 S305, kromě St 14. 9., kromě St 2. 11., P. Marciánová, P. Pirožek, V. Záthurecký
MPH_STMG/03: Po 16:00–17:50 S306, kromě Po 12. 9., kromě Po 31. 10., P. Marciánová, P. Pirožek, V. Záthurecký
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Strategický management navazuje na předmět Management, resp. předměty Základy managementu (a podobné předměty), vyučovaný v bakalářském stupni studia. Cílem předmětu je hlubší pochopení strategického rozvoje podniku v širokých souvislostech trendů společenského, politického, ekonomického a technického vývoje, a to zejména trendů souvisejících s vývojem znalostní, multikulturální a informační společnosti.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu by měl být student schopen zejména:
• pochopit a vysvětlit vývojové trendy prostředí podniků;
• analyzovat typické jevy současné praxe podnikového managementu;
• na bázi her s pozitivním součtem pochopit podstatu vztahů podniku ke svým stakeholderům, tj. vlastníkům, zaměstnancům, odběratelům, dodavatelům, věřitelům a státu;
• identifikovat, pochopit a aplikovat základní přístupy a metody v oblasti strategického managementu;
• formulovat variantní strategie rozvoje podniku;
• s využitím metod rozhodování za podmínek rizika vybrat a implementovat optimální variantu strategie rozvoje podniku.
Osnova
  • 1) Vývojové trendy společnosti: příležitosti a hrozby.
  • 2) Postavení podniku na prahu postindustriální civilizace.
  • 3) Čtvrtá průmyslová revoluce.
  • 4) Poslání podniku. Shareholderské a stakeholderské pojetí.
  • 5) Podnik jako střet zájmů stakeholderů.
  • 6) Řízení vztahu podniku k jednotlivým stakeholderům.
  • 7) Strategická analýza obecného prostředí.
  • 8) Strategická analýza konkurenčního prostředí na jednotlivých trzích podniku.
  • 9) Strategická analýza vnitřního prostředí podniku.
  • 10) Využití strategické analýzy pro tvorbu strategie podniku. Typologie strategií.
  • 11) Implementace strategie.
  • 12) Řízení strategické změny.
Literatura
    povinná literatura
  • TYLL, Ladislav. Podniková strategie. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2014, xviii, 275. ISBN 9788074005077. info
    doporučená literatura
  • HANZELKOVÁ, Alena. Business strategie : krok za krokem. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2013, xv, 159. ISBN 9788074004551. info
  • FOTR, Jiří, Emil VACÍK, Ivan SOUČEK, Miroslav ŠPAČEK a Stanislav HÁJEK. Tvorba strategie a strategické plánování : teorie a praxe. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, 381 stran. ISBN 9788024739854. info
  • FREEMAN, R. Edward. Stakeholder theory: the state of the art. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010, 362 s. ISBN 978-0-521-13793-5. info
  • ČÁSTEK, Ondřej. Využití stakeholderského přístupu při strategické analýze podniku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 242 s. ISBN 978-80-210-5411-0. Koupit v online knihkupectví Munipress info
  • PORTER, Michael E. Konkurenční strategie : metody pro analýzu odvětví a konkurentů. Translated by Karel Kvapil. [1. vyd.]. Praha: Victoria Publishing, 1994, 403 s. ISBN 8085605112. info
    neurčeno
  • ROTHAERMEL, Frank, T. a Nancy MCDONOUGH. Strategic Management: Concepts 4th Edition. 4th ed. McGraw-Hill Education, 2018, 592 s. ISBN 978-1-259-92762-1. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů, v rámci kterých se konzultují a diskutují probíraná témata a případové studie a jejich řešení. Těžiště spočívá ve zpracování týmové seminární práce a její obhajobě.
Metody hodnocení
Předpokladem ukončení předmětu je složení zkoušky. Zkouška je ústní s přípravou. V rámci zkoušky student odpovídá na dvě otázky. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je zpracování, prezentace a obhajoba týmové seminární práce a absolvování dalších povinností realizovaných na seminářích. Pro zajištění objektivity zkoušky v tomto předmětu platí, stejně jako pro všechny ostatní předměty toto ustanovení: Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_STMG Strategický management

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 18:00–19:50 P106, kromě Út 14. 9., kromě Út 2. 11.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_STMG/01: St 8:00–9:50 S310, kromě St 15. 9., kromě St 3. 11., P. Marciánová, P. Pirožek, V. Záthurecký
MPH_STMG/02: St 10:00–11:50 P103, kromě St 15. 9., kromě St 3. 11., P. Marciánová, P. Pirožek, V. Záthurecký
MPH_STMG/03: Po 16:00–17:50 S306, kromě Po 13. 9., kromě Po 1. 11., P. Marciánová, P. Pirožek, V. Záthurecký
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Strategický management navazuje na předmět Management, resp. předměty Základy managementu (a podobné předměty), vyučovaný v bakalářském stupni studia. Cílem předmětu je hlubší pochopení strategického rozvoje podniku v širokých souvislostech trendů společenského, politického, ekonomického a technického vývoje, a to zejména trendů souvisejících s vývojem znalostní, multikulturální a informační společnosti.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu by měl být student schopen zejména:
• pochopit a vysvětlit vývojové trendy prostředí podniků;
• analyzovat typické jevy současné praxe podnikového managementu;
• na bázi her s pozitivním součtem pochopit podstatu vztahů podniku ke svým stakeholderům, tj. vlastníkům, zaměstnancům, odběratelům, dodavatelům, věřitelům a státu;
• identifikovat, pochopit a aplikovat základní přístupy a metody v oblasti strategického managementu;
• formulovat variantní strategie rozvoje podniku;
• s využitím metod rozhodování za podmínek rizika vybrat a implementovat optimální variantu strategie rozvoje podniku.
Osnova
  • 1) Vývojové trendy společnosti: příležitosti a hrozby.
  • 2) Postavení podniku na prahu postindustriální civilizace.
  • 3) Čtvrtá průmyslová revoluce.
  • 4) Poslání podniku. Shareholderské a stakeholderské pojetí.
  • 5) Podnik jako střet zájmů stakeholderů.
  • 6) Řízení vztahu podniku k jednotlivým stakeholderům.
  • 7) Strategická analýza obecného prostředí.
  • 8) Strategická analýza konkurenčního prostředí na jednotlivých trzích podniku.
  • 9) Strategická analýza vnitřního prostředí podniku.
  • 10) Využití strategické analýzy pro tvorbu strategie podniku. Typologie strategií.
  • 11) Implementace strategie.
  • 12) Řízení strategické změny.
Literatura
    povinná literatura
  • TYLL, Ladislav. Podniková strategie. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2014, xviii, 275. ISBN 9788074005077. info
    doporučená literatura
  • ROTHAERMEL, Frank, T. a Nancy MCDONOUGH. Strategic Management: Concepts 4th Edition. 4th ed. McGraw-Hill Education, 2018, 592 s. ISBN 978-1-259-92762-1. info
  • FOTR, Jiří, Emil VACÍK, Ivan SOUČEK, Miroslav ŠPAČEK a Stanislav HÁJEK. Tvorba strategie a strategické plánování : teorie a praxe. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, 381 stran. ISBN 9788024739854. info
  • FREEMAN, R. Edward. Stakeholder theory: the state of the art. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010, 362 s. ISBN 978-0-521-13793-5. info
  • ČÁSTEK, Ondřej. Využití stakeholderského přístupu při strategické analýze podniku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 242 s. ISBN 978-80-210-5411-0. Koupit v online knihkupectví Munipress info
  • PORTER, Michael E. Konkurenční strategie : metody pro analýzu odvětví a konkurentů. Translated by Karel Kvapil. [1. vyd.]. Praha: Victoria Publishing, 1994, 403 s. ISBN 8085605112. info
    neurčeno
  • HANZELKOVÁ, Alena. Business strategie : krok za krokem. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2013, xv, 159. ISBN 9788074004551. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů, v rámci kterých se konzultují a diskutují probíraná témata a případové studie a jejich řešení. Těžiště spočívá ve zpracování týmové seminární práce a její obhajobě.
Metody hodnocení
Předpokladem ukončení předmětu je složení zkoušky. Zkouška je ústní s přípravou. V rámci zkoušky student odpovídá na dvě otázky. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je zpracování, prezentace a obhajoba týmové seminární práce a absolvování dalších povinností realizovaných na seminářích. Pro zajištění objektivity zkoušky v tomto předmětu platí, stejně jako pro všechny ostatní předměty toto ustanovení: Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_STMG Strategický management

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2020
Rozsah
2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Ladislav Blažek, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 18:00–19:50 P106
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_STMG/01: St 8:00–9:50 S310, L. Blažek, P. Marciánová, P. Pirožek, V. Záthurecký
MPH_STMG/02: St 10:00–11:50 P103, L. Blažek, P. Marciánová, P. Pirožek, V. Záthurecký
MPH_STMG/03: Po 16:00–17:50 S306, L. Blažek, P. Marciánová, P. Pirožek, V. Záthurecký
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Strategický management navazuje na předmět Management, resp. předměty Základy managementu (a podobné předměty), vyučovaný v bakalářském stupni studia. Cílem předmětu je hlubší pochopení strategického rozvoje podniku v širokých souvislostech trendů společenského, politického, ekonomického a technického vývoje, a to zejména trendů souvisejících s vývojem znalostní, multikulturální a informační společnosti.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu by měl být student schopen zejména:
• pochopit a vysvětlit vývojové trendy prostředí podniků;
• analyzovat typické jevy současné praxe podnikového managementu;
• na bázi her s pozitivním součtem pochopit podstatu vztahů podniku ke svým stakeholderům, tj. vlastníkům, zaměstnancům, odběratelům, dodavatelům, věřitelům a státu;
• identifikovat, pochopit a aplikovat základní přístupy a metody v oblasti strategického managementu;
• formulovat variantní strategie rozvoje podniku;
• s využitím metod rozhodování za podmínek rizika vybrat a implementovat optimální variantu strategie rozvoje podniku.
Osnova
  • 1) Vývojové trendy společnosti: příležitosti a hrozby.
  • 2) Postavení podniku na prahu postindustriální civilizace.
  • 3) Čtvrtá průmyslová revoluce.
  • 4) Poslání podniku. Shareholderské a stakeholderské pojetí.
  • 5) Podnik jako střet zájmů stakeholderů.
  • 6) Řízení vztahu podniku k jednotlivým stakeholderům.
  • 7) Strategická analýza obecného prostředí.
  • 8) Strategická analýza konkurenčního prostředí na jednotlivých trzích podniku.
  • 9) Strategická analýza vnitřního prostředí podniku.
  • 10) Využití strategické analýzy pro tvorbu strategie podniku. Typologie strategií.
  • 11) Implementace strategie.
  • 12) Řízení strategické změny.
Literatura
    povinná literatura
  • TYLL, Ladislav. Podniková strategie. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2014, xviii, 275. ISBN 9788074005077. info
    doporučená literatura
  • ROTHAERMEL, Frank, T. a Nancy MCDONOUGH. Strategic Management: Concepts 4th Edition. 4th ed. McGraw-Hill Education, 2018, 592 s. ISBN 978-1-259-92762-1. info
  • FOTR, Jiří, Emil VACÍK, Ivan SOUČEK, Miroslav ŠPAČEK a Stanislav HÁJEK. Tvorba strategie a strategické plánování : teorie a praxe. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, 381 stran. ISBN 9788024739854. info
  • FREEMAN, R. Edward. Stakeholder theory: the state of the art. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010, 362 s. ISBN 978-0-521-13793-5. info
  • ČÁSTEK, Ondřej. Využití stakeholderského přístupu při strategické analýze podniku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 242 s. ISBN 978-80-210-5411-0. Koupit v online knihkupectví Munipress info
  • PORTER, Michael E. Konkurenční strategie : metody pro analýzu odvětví a konkurentů. Translated by Karel Kvapil. [1. vyd.]. Praha: Victoria Publishing, 1994, 403 s. ISBN 8085605112. info
    neurčeno
  • HANZELKOVÁ, Alena. Business strategie : krok za krokem. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2013, xv, 159. ISBN 9788074004551. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů, v rámci kterých se konzultují a diskutují probíraná témata a případové studie a jejich řešení. Těžiště spočívá ve zpracování týmové seminární práce a její obhajobě.
Metody hodnocení
Předpokladem ukončení předmětu je složení zkoušky. Zkouška je ústní s přípravou. V rámci zkoušky student odpovídá na dvě otázky. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je zpracování, prezentace a obhajoba týmové seminární práce a absolvování dalších povinností realizovaných na seminářích. Pro zajištění objektivity zkoušky v tomto předmětu platí, stejně jako pro všechny ostatní předměty toto ustanovení: Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.

MPH_STMG Strategický management

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2019

Předmět se v období podzim 2019 nevypisuje.

Rozsah
2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Ladislav Blažek, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Ladislav Blažek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Předpoklady
SEMESTR(3)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Strategický management navazuje na předmět Management, resp. předměty Základy managementu (a podobné předměty), vyučovaný v bakalářském stupni studia. Cílem předmětu je hlubší pochopení strategického rozvoje podniku v širokých souvislostech trendů společenského, politického, ekonomického a technického vývoje, a to zejména trendů souvisejících s vývojem znalostní, multikulturální a informační společnosti.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu by měl být student schopen zejména:
• pochopit a vysvětlit vývojové trendy prostředí podniků;
• analyzovat typické jevy současné praxe podnikového managementu;
• na bázi her s pozitivním součtem pochopit podstatu vztahů podniku ke svým stakeholderům, tj. vlastníkům, zaměstnancům, odběratelům, dodavatelům, věřitelům a státu;
• identifikovat, pochopit a aplikovat základní přístupy a metody v oblasti strategického managementu;
• formulovat variantní strategie rozvoje podniku;
• s využitím metod rozhodování za podmínek rizika vybrat a implementovat optimální variantu strategie rozvoje podniku.
Osnova
  • 1) Vývojové trendy společnosti: příležitosti a hrozby.
  • 2) Postavení podniku na prahu postindustriální civilizace.
  • 3) Čtvrtá průmyslová revoluce.
  • 4) Poslání podniku. Shareholderské a stakeholderské pojetí.
  • 5) Podnik jako střet zájmů stakeholderů.
  • 6) Řízení vztahu podniku k jednotlivým stakeholderům.
  • 7) Strategická analýza obecného prostředí.
  • 8) Strategická analýza konkurenčního prostředí na jednotlivých trzích podniku.
  • 9) Strategická analýza vnitřního prostředí podniku.
  • 10) Využití strategické analýzy pro tvorbu strategie podniku. Typologie strategií.
  • 11) Implementace strategie.
  • 12) Řízení strategické změny.
Literatura
    povinná literatura
  • TYLL, Ladislav. Podniková strategie. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2014, xviii, 275. ISBN 9788074005077. info
    doporučená literatura
  • ROTHAERMEL, Frank, T. a Nancy MCDONOUGH. Strategic Management: Concepts 4th Edition. 4th ed. McGraw-Hill Education, 2018, 592 s. ISBN 978-1-259-92762-1. info
  • FOTR, Jiří, Emil VACÍK, Ivan SOUČEK, Miroslav ŠPAČEK a Stanislav HÁJEK. Tvorba strategie a strategické plánování : teorie a praxe. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, 381 stran. ISBN 9788024739854. info
  • FREEMAN, R. Edward. Stakeholder theory: the state of the art. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010, 362 s. ISBN 978-0-521-13793-5. info
  • ČÁSTEK, Ondřej. Využití stakeholderského přístupu při strategické analýze podniku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 242 s. ISBN 978-80-210-5411-0. Koupit v online knihkupectví Munipress info
  • PORTER, Michael E. Konkurenční strategie : metody pro analýzu odvětví a konkurentů. Translated by Karel Kvapil. [1. vyd.]. Praha: Victoria Publishing, 1994, 403 s. ISBN 8085605112. info
    neurčeno
  • HANZELKOVÁ, Alena. Business strategie : krok za krokem. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2013, xv, 159. ISBN 9788074004551. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů, v rámci kterých se konzultují a diskutují probíraná témata a případové studie a jejich řešení. Těžiště spočívá ve zpracování týmové seminární práce a její obhajobě.
Metody hodnocení
Předpokladem ukončení předmětu je složení zkoušky. Zkouška je ústní s přípravou. V rámci zkoušky student odpovídá na dvě otázky. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je zpracování, prezentace a obhajoba týmové seminární práce a absolvování dalších povinností realizovaných na seminářích. Pro zajištění objektivity zkoušky v tomto předmětu platí, stejně jako pro všechny ostatní předměty toto ustanovení: Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.