C_KFPEII Insurance Economics II

Faculty of Economics and Administration
Spring 2003
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. František Řezáč, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. František Kalouda, CSc., MBA
Department of Finance – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Barbara Szláviková
Timetable
Sat 1. 3. 12:15–15:30 S309, Sun 2. 3. 12:15–15:30 S309, Sat 29. 3. 8:00–11:15 S309, Sun 30. 3. 8:00–11:15 S309
Prerequisites (in Czech)
Předmět Pojistná ekonomika II navazuje na znalosti studentů z předmětů Pojišťovnictví a Pojistná ekonomika I. Žádné zvláštní předpoklady se nepožadují.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Insurance Economics II (SDPO) The course Insurance Economics II is subsequent to the courses Insurance Industry in the 2nd semester and Insurance Economics I in the 3rd semester of the specialisation Finance. It will deal with the basic conditions of insurer s economic prosperity, and with economic management and creation of economic tools of insurance institution management. It will also survey the organisational structure of commercial insurance companies on certain levels of management, as well as the information system. The section dealing with the economy of an insurance company will explain the problems of composition and creation of technical reserves and funds, possibilities of financial allocation of technical reserves and the solvency of a commercial insurance company. Questions of the economic results of a commercial insurance company will also be explained, along with the making and analysis of a commercial and financial plan. Attention will also be paid to insurance economics of insurance institutions in selected EU countries. Examination: the exam is combined and consists of an obligatory written part and an optional oral part.
Syllabus (in Czech)
  • Komerční pojišťovna jako podnikatelský subjekt.
  • Komerční pojišťovna a zákon č.363/1999 Sb., o pojišťovnictví.
  • Technické rezervy pojišťovny, jejich členění a způsoby umisťování.
  • Solventnost komerční pojišťovny.
  • Organizační struktura komerční pojišťovny.
  • Podnikání komerční pojišťovny a její kapitálová vybavenost.
  • Kapitálová vybavenost komerční pojišťovny.
  • Solventnost neživotní a životní pojišťovny.
  • Investiční činnost komerční pojišťovny.
  • Specifika účetnictví komerčních pojišťoven.
  • Hospodářský výsledek, výnosy a náklady komerční pojišťovny.
  • Hospodářský výsledek komerční pojišťovny.
  • Výnosy komerční pojišťovny.
  • Náklady komerční pojišťovny.
  • Výroční zpráva komerční pojišťovny.
  • Finanční analýza komerční pojišťovny.
  • Pojetí, typy a metody finanční analýzy.
  • Klasifikace poměrových ukazatelů.
  • Specifika finanční analýzy komerčních pojišťoven.
  • Rating.
Literature
  • ČEJKOVÁ, Viktória, František ČÁMSKY, František ŘEZÁČ and Jindřiška ŠEDOVÁ. Pojišťovnictví. In Pojišťovnictví. Brno: Vydavatelství MU, Brno - Kraví hora, 1997, 177 pp. ISBN 80-210-1637-X. info
  • ČEJKOVÁ, Viktória, Jindřiška ŠEDOVÁ and Dana ČAPKOVÁ. Pojišťovnictví [Čejková, 2001]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 177 s. ISBN 80-210-2574-8. info
  • DUCHÁČKOVÁ, Eva. Pojišťovnictví. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1995, 126 s. ISBN 8070790660. info
  • PŮLPÁN, Karel and Stanislava PŮLPÁNOVÁ. Banky a finanční organizace v České republice :banky, finanční organizace, leasing, kapitálový trh, pojišťovnictví, penzijní pojištění, zdravotní pojišťovny, kontakty, služby, nabídky, slovníček pojmů : finance. Edited by Martin Švehla - Jaroslav Mesršmíd. Praha: Public History, 1995, 224 s. ISBN 80-901432-5-3. info
  • ČEJKOVÁ, Viktória and Svatopluk NEČAS. Podnikání komerční pojišťovny dle současného zákona o pojišťovnictví (The business of the insurance companies by actual law of insurance). In Finanční řízení podniků a finančních institucí. 1st ed. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2001, p. 76-83. ISBN 80-7078-923-9. info
  • ZUZAŇÁK, Aleš. Marketing v pojišťovnictví. Praha: Linde, 1998, 79 s. ISBN 8072011375. info
  • NOVOTNÝ, Jiří. Metody prodeje produktů v pojišťovnictví. Edited by Antonín Stehlík. Brno, 2001, 39 l. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: 16 hodin, 3 kredity.
Zkouška: obligatorní část písemná a fakultativní část ústní.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: do 30.11.2003
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2006, Spring 2007.
  • Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2003/C_KFPEII