PVKRVS Crisis Management in Public Administration

Faculty of Economics and Administration
Spring 2004
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Jana Fuksová
Timetable
Thu 13:45–17:05 P312
Prerequisites
Předmět byl vyvolán potřebou institucí veřejné správy získat teoreticko-metodologické znalosti pro praktické zvládání mimořádných událostí a průběžně k tomuto procesu vychovávat odborníky - absolventy ekonomických fakult vysokých škol.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 56 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/56, only registered: 0/56, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/56
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Jde o volitelný předmět magisterského prezenčního i navazujícího magisterského prezenčního studia pro všechny obory. Studijním plánem je zařazen do 8. semestru. Jeho cílem je doplnění znalostí studentů o aktuální problematiku krizového řízení ve veřejné správě. Důraz je přitom kladen jak na legislativní bázi krizového řízení, tak na ekonomické souvislosti. Zvláštní pozornost je věnována výkladu zcela nových pojmů jak ze zákona o integrovaném záchranném systému, tak krizového zákona jako např. mimořádná událost, krizová situace, orgány krizového řízení, dokumentace krizového plánování, krizové štáby, bezpečnostní rady aj. Studenti budou seznámeni i s normami pro řízení mimořádných událostí a krizových situací na úrovni kraj a obec. Dále budou objasněny vazby obrany a ekonomiky a realizací hospodářských opatření pro krizové stavy na úrovni kraj a okres. Předmět je uzavřen předáním zkušeností z krizového řízení v ČR a poukázáním na zavedené standardy v ČR a požadavky NATO a EU.
Syllabus
  • Bezpečnostní zájmy České republiky. Bezpečnostní rada státu a její stálé pracovní orgány jako prvky bezpečnostního systému. Ostatní prostředky naplňování bezpečnostní politiky České republiky. Úloha a místo krizového řízení při naplňování bezpečnostní politiky České republiky. Bezpečnostní strategie ČR, Vojenská strategie ČR. Legislativní rámec krizového řízení. Zakotvení krizového řízení v ústavě, ústavním zákoně a tzv. krizových zákonech. Rozbor krizového zákona. Dokumentace krizového plánování. Struktura krizových plánů. Typové plány. Seznam krizových opatření. Ústřední krizový štáb, krizové štáby resortů a správních úřadů. Bezpečnostní rada kraje a obce určené. Krizové štáby krajů a obcí. Řízení mimořádných událostí a krizových situací na úrovni kraje a obce. Postavení a úkoly krajů a obcí při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací. Úkoly krajů a obcí při zajišťování připravenosti kraje a obce na řešení krizových situací. Součinnost mezi civilními a vojenskými složkami IZS. Funkce civilní ochrany, IZS a HZS ČR v systému ochrany obyvatelstva. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2006 a výhled do roku 2015. Ekonomika a obrana. Kapitolní, druhové a funkční třídění rozpočtové skladby. Rozbor skupiny č. 5 : Bezpečnost státu a právní ochrana. Rozsah základních funkcí státu za krizových situací z pohledu ekonomického zabezpečení základních funkcí státu. Financování krizového managementu. Způsob použití účelové rezervy finančních prostředků kapitoly Všeobecná pokladní správa na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků. Státní pomoc při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou. Náhrady výdajů při zapojování do mezinárodních záchranných operací, humanitární pomoc. Ekonomické zabezpečení krizových situací. Správa státních hmotných rezerv. Hospodářská opatření pro krizové stavy. Úkoly krajů a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností a určených obcí v systému hospodářských opatření pro krizové stavy. Zkušenosti z krizového řízení a likvidace následků mimořádných událostí. Krizové řízení v ČR a NATO. Sladění s legislativou NATO a ZEU. Nové prvky v systému krizového řízení. Cvičení orgánů krizového řízení k řešení nevojenských krizových situací. Mezinárodní smlouvy o vzájemné pomoci při katastrofách nebo velkých haváriích.
Literature
  • Další literatura viz níže Informace učitele
  • REKTOŘÍK, Jaroslav and Jan ŠELEŠOVSKÝ. Jak řídit kraj, město a obec. IV. díl. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 135 pp. Ruzkověť pro zastupitele územních celků. ISBN 80-210-2957-9. info
Assessment methods (in Czech)
Volitelný předmět magisterského prezenčního studia a navazujícího magisterského studia. v rozsahu 2/0. Přdmět je ukončen zápočtem po předložení písemné práce.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2004/PVKRVS