MPV_RKMD Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
PhDr. Vladimír Hřebíček (cvičící)
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Biskupová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Po 8:00–9:50 P303
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPV_RKMD/02: St 8:00–11:50 S307, V. Hřebíček
MPV_RKMD/03: St 12:00–15:50 S313, R. Lukášová
Předpoklady
! MPV_COMA Comm & Manag. Skills Training && !NOW( MPV_COMA Comm & Manag. Skills Training )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 66 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/66, pouze zareg.: 0/66, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/66
Jiné omezení: Pro zapsání MPV_RKMD nesmí mít student absolvovaný nebo současně registrovaný MPV_COMA.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky o efektivní komunikaci v řízení a prostřednictvím výcvikových metod rozvinout jejich komunikační dovednosti potřebné pro řízení spolupracovníků a jednání s partnery mimo organizaci. Úvodní studijní bloky předmětu jsou zaměřeny na základní komunikační dovednosti potřebné pro efektivnost komunikačního procesu, navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu by měl student mít znalosti a dovednosti, které mu umožní: - efektivně sdělovat a předávat informace; - efektivně klást otázky, naslouchat, argumentovat; - aplikovat asertivní způsob komunikace ; - připravit a realizovat efektivní prezentaci; - vést hodnotící rozhovor ; - vyjednávat.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu, požadavky k zápočtu. Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Význam efektivní komunikace v řízení, možnosti a metody rozvoje komunikačních dovedností.
  • 2. Základní komunikační dovednosti. Zásady účinné slovní komunikace. Kladení otázek - typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek. Aktivní naslouchání - význam naslouchání, rozvoj dovednosti naslouchat. Účinná argumentace a přesvědčování – volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace.
  • 3. Účinná prezentace. Příprava prezentace, struktura prezentace, účinná slovní a mimoslovní komunikace při prezentaci. Vizuální pomůcky a jejich význam, zásady efektivního použití.
  • 4. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní a agresivní jednání - charakteristika, důsledky pro řídící práci. Asertivní práva, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání.
  • 5. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy.
  • 6. Rozhovory se spolupracovníky – druhy, význam, zásady efektivního vedení. Výběrový rozhovor, hodnotící rozhovor. Příprava a zásady účinného vedení.
  • 7. Vyjednávání. Příprava na vyjednávání, vyjednávací styly. Individuální a týmové vyjednávání.
Literatura
    povinná literatura
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena. Komunikace ve správních činnostech ÚSC. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 48 s. ISBN 80-210-3948-5. info
  • Pozitivní řízení : asertivita pro manažery. Edited by Paddy O'Brien. 3. vyd. Praha: Management Press, 2003, 212 s. ISBN 8072610775. info
  • HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Prezentační dovednosti. 2. upr. vyd. Praha: Kernberg Publishing, 2007, 172 s. ISBN 9788090396296. info
    doporučená literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 162 s. ISBN 80-85623-84-6. info
  • MENTZEL, Wolfgang. Rozhovory se spolupracovníky. Praha: Grada, 2004, 106 s. ISBN 8024704080. info
  • KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 144 s. ISBN 9788024735665. URL info
  • MATĚJKA, Marek a Pavel VIDLAŘ. Vše o přijímacím pohovoru : jak poznat druhou stranu. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Grada, 2007, 213 s. ISBN 9788024719726. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Přednášky jsou zaměřeny na objasnění základní teorie, účelem seminářů je za použití tréninkových metod (hraní rolí, modelových situací, tréninkových videofilmů)rozvinout komunikační a manažerské dovednosti studentů.
Metody hodnocení
Vzhledem k účelu daného kurzu (nácvik komunikačních a manažerských dovedností) je účast na cvičeních povinná (možná je jedna neomluvená absence).

Požadavky k ukončení předmětu: účast na cvičeních (možná jedna neomluvená absence), příprava a předvedení prezentace na zadané téma, znalostní test (minimální úspěšnost 60%).

Temata prezentace (s možností volby): 1. prezentace výsledků diplomové práce, 2. prezentace na téma dle vlastní volby (v rámci studovaného oboru), a to buď s cílem informovat nebo s cílem přesvědčit.
Informace učitele
Vzhledem ke specifickému zaměření předmětu je účast studentů na cvičeních povinná (možná je jedna neomluvená absence). V zájmu zabezpečení časového prostoru pro zpracovávání diplomové práce v závěru studia bude však výuka předmětu Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností soustředěna pouze do první poloviny semestru. Organizována bude následujícím způsobem: 1. týden semestru - 1 hodina přednášky, 2 hodiny cvičení, 2. až 7. týden semestru - 2 hod. přednášky, 4 hodiny cvičení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.