ESF:BPR_REK1 Regionální ekonomie a pol. 1 - Informace o předmětu
BPR_REK1 Regionální ekonomie a politika 1
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 2/1/0. 6 kr. k=2. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- St 10:00–11:50 P403
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BPR_REK1/02: každou sudou středu 14:00–15:50 P103, V. Klímová, V. Žítek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Regionální rozvoj a cestovní ruch (program ESF, B-HPS)
- Regionální rozvoj a cestovní ruch (program ESF, B-RRCR)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, B-HPS)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, B-HPS, směr Regionální rozvoj a cestovní ruch)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, B-HPS, směr Regionální rozvoj a správa)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, M-HPS)
- Cíle předmětu
- Regionální ekonomie je aplikovanou ekonomickou disciplínou, jako taková vychází z poznatků obecné ekonomické teorie vyučované v kurzech Mikroekonomie a Makroekonomie. Získané poznatky jsou upřesňovány a modifikovány s ohledem na specifika, která souvisejí s charakterem objektu zájmu této disciplíny, tedy regionu resp. prostoru v jeho socioekonomickém pojetí. Předmět je jedním ze základních kurzů studia oboru Regionální rozvoj a správa, jeho absolvování vytváří dobrá východiska pro pochopení struktury a obsahu dalších regionálně zaměřených předmětů.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- definovat základní pojmy z oblasti regionálních věd
- diskutovat význam studia regionálních specifik
- aplikovat elementární analytické metody
- posoudit význam a přínos jednotlivých nástrojů regionální politiky
- charakterizovat vztah mezi národní regionální politikou a kohezní politikou EU - Osnova
- 1. Úvod do regionální ekonomie. Ekonomický prostorový systém. Teoretické přístupy k vysvětlení EPS
- 2. Lokalizační teorie – zemědělství (von Thünen), průmyslu (Schäffle, Roscher, Weber)
- 3. Lokalizační teorie – 20. – 50. léta 20. století
- 4. Aglomerační efekty. Prostorová koncentrace a disperze.
- 5. Region. Regionalizace. Homogenní regiony.
- 6. Regionální dimenze trhu výrobních faktorů – trh práce, trh nemovitostí
- 7. Regionální rozvojové a růstové teorie – Teorie polarizovaného rozvoje, Teorie exportní báze
- 8. Ekonomická úroveň regionů – faktory ovlivňující EÚR
- 9. Hodnocení ekonomické úrovně – mikroekonomické a makroekonomické, kvantitativní a kvalitativní ukazatele
- 10. Regionální politika – meziregionální rozdíly, pojetí regionální politiky dle ekonomických škol
- 11. Regionální politika v ČR – principy, nástroje, regiony se soustředěnou podporou státu
- 12. Regionální politika ČR v aktuálním programovém období
- 13. Strategie regionálního rozvoje ČR a další dokumenty RP ČR
- Literatura
- ŽÍTEK, Vladimír a Viktorie KLÍMOVÁ. Regionalní politika. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 107 s. ISBN 978-80-210-4761-7. info
- ŽÍTEK, Vladimír. Regionální ekonomie a politika. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 170 s. Distanční studijní opora. ISBN 80-210-3478-5. info
- JEŽEK, Jiří. Prostorová a regionální ekonomika. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 1998, 234 s. ISBN 80-7082-483-2. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá především formou přednášek (každý týden) a seminářů (2 hodiny 1x za 14 dní). Předpokládá se průběžné samostudium, výstupem z učení je skupinový seminární projekt.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, která má tři části, a to početní příklad, otevřené otázky (doplňovačky) a testové otázky (multi choice). Celkově lze získat obvykle 15 bodů, k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout 9 bodů (60%). Průběžné požadavky: povinná účast na seminářích, vytvořit a odevzdat projekt, napsat dva průběžné testy, každý má obvykle 20 otázek, k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout alespoň 12 správných odpovědí (60%).
- Informace učitele
- „Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.“
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2019/BPR_REK1