VV042 Historické proměny fotografie

Fakulta informatiky
jaro 2008
Rozsah
2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Víšek (přednášející), doc. Mgr. Vítězslav Švalbach (zástupce)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Vítězslav Švalbach
Rozvrh
Po 14:00–15:50 A107
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět tvůrčí fotografie. Teorie fotografie. Fotografie jako vizuální umění. Fotografická témata a žánry: příroda a krajina; zvířata; architektura; fotografie člověka (portrét a figura a akt); dokumentární, reportážní a sociální fotografie; vědecká fotografie; aranžovaná a inscenovaná fotografie. Počátky fotografie.
Osnova
  • Předmět tvůrčí fotografie. Teorie fotografie. Fotografie jako vizuální umění. Fotografická terminologie. Vizuální principy fotografie: motiv, zaostřování, clona, kompozice, černobílá a barevná fotografie, světlo, objektivy a filtry. Fotografická témata a žánry: příroda a krajina; zvířata; architektura; fotografie člověka (portrét a figura a akt); dokumentární, reportážní a sociální fotografie; vědecká fotografie; aranžovaná a inscenovaná fotografie. Počátky fotografie. Piktorialismus. Počátky moderní fotografie v USA, Německu a Čechách. Meziválečná avandgardní fotografie. Moderní fotografie v USA. Dokumentární fotografie v USA. Sociální fotografie. Dokumentární a reportážní fotografie v Evropě. Válečná fotografie. Subjektivní dokument. Česká humanistická fotografie. Portétní fotografie 20.stol. Inscenovaná fotografie. Krajinářská fotografie. Současné trendy ve světové a české fotografii.
Informace učitele
Předmět tvůrčí fotografie. Teorie fotografie. Fotografie jako vizuální umění. Fotografická terminologie. Vizuální principy fotografie: motiv, zaostřování, clona, kompozice, černobílá a barevná fotografie, světlo, objektivy a filtry. Fotografická témata a žánry: příroda a krajina; zvířata; architektura; fotografie člověka (portrét a figura a akt); dokumentární, reportážní a sociální fotografie; vědecká fotografie; aranžovaná a inscenovaná fotografie. Počátky fotografie: Niepce, Daguerre, Talbot. Portrét v 19. stol.: Nadar, Cameronová. Disdéry. Piktorialismus: Robinson, Rejlander, Demachy, Drtikol a Dührkopf. Počátky moderní fotografie v USA, Německu a Čechách: Stieglitz, Strand, Patzsch, Blossfeldt, D.J.Růžička. Meziválečná avandgardní fotografie: L.Moholy-Nagy, Man Rey, Heartfield, Rodčenko, Rössler, Funke, Teige, Sudek. Moderní fotografie v USA: Weston, Steichen. Dokumentární fotografie v USA: Farm Security Administration (Langeová, Lee, Evans). Sociální fotografie: Riis, Hine, Sander, Arbusová. Dokumentární a reportážní fotografie v Evropě: Salomon, Munkácsi, F.H.Man, Umbo, Eisenstaedt, Kertész, Brassaï, Weegee. Válečná fotografie: Fenton, Capa, Baltermanc, Kudojarov, Bischof, Seymour, Cartier-Bresson, Griffith, Parekh, Page. Subjektivní dokument: Frank, Friedleander. Česká humanistická fotografie: Dias, Luskačová, Hochová, Koudelka; Holomíček, Kolář, Štreit; Cudlín, Šibík. Portétní fotografie 20.stol.: Nappelbaum, Šterenberk, Karsh, A.Newman., Pinkava. Inscenovaná fotografie: Michals, Krims, Plossu, Saudek, Stano, Stanko, Prekop. Krajinářská fotografie: Frith, bří Bissonové, Adams, Wiškovský, Fontana, Kuklík, Ságl. Současné trendy ve světové a české fotografii.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.