FI:PA091 Sémantika a komunikace - Informace o předmětu
PA091 Sémantika a komunikace
Fakulta informatikyjaro 2011
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pala, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. Ing. Václav Přenosil, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Karel Pala, CSc. - Rozvrh
- Po 18:00–19:50 C511
- Předpoklady
- Doporučuje se mít základní znalost logického programování (Logické programování I) a logické analýzy přirozeného jazyka (Logická analýza PJ I)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program FI, N-AP)
- Bezpečnost informačních technologií (program FI, N-IN)
- Bioinformatika (program FI, N-AP)
- Český jazyk a literatura (program FF, M-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Informační systémy (program FI, N-IN)
- Informatika (program FI, M-IN)
- Informatika (program FI, N-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, N-IN)
- Počítačová grafika (program FI, N-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-IN)
- Počítačové systémy (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (angl.) (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, N-IN)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (angl.) (program FI, N-AP)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (program FI, N-AP)
- Teoretická informatika (program FI, N-IN)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-IN)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-SS)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-TV)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-SS) (2)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-IN)
- Zpracování obrazu (program FI, N-AP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty:
s přístupy k sémantické analýze přirozeného jazyka a k analýze textu a promluvy z hlediska možného počítačového zpracování;
Studenti získají znalosti o:
- významech významu;
- typech významu;
- vztahu mezi sémantikou a společností;
- o metodologii sémantiky jako vědecké disciplíny;
- sémantických rysech a komponentové analýze;
Dále budou probrány:
- sémantická struktura vět v přirozeném jazyce a její reprezentace;
- vztah sémantické reprezentace vět k reprezentaci znalostí;
- sémantické sítě.;
- logická a lexikální sémantika;
- reprezentace významu a representace znalostí;
- sémantické sítě a ontologie;
- WordNet a EuroWordNet, nástroje pro práci se sémantickými sítěmi a ontologiemi handling (Visdic, DebVisdic);
vztah sémantiky and syntaxe;
- lexikografie, významy slov a slovníky;
- popis významů slov a slovních spojení, slovníkové definice;
- počítačová lexikografie a platforma DEBII;
- zpracování kontextů a kolokací, Word Sketch Engine;
- sémantika a pragmatika;
- analýza textu a promluvy; - Osnova
- Významy významu;
- Typy významu;
- Sémantika a společnost;
- Sémantika jako vědecká disciplína?;
- Sémantické rysy a komponentová analýza;
- Sémantická struktura vět v přirozeném jazyce a její reprezentace;
- Vztah sémantické reprezentace vět k reprezentaci znalostí;
- Sémantické sítě;
- Sémantika a syntax;
- Sémantika a slovníky;
- Sémantika a pragmatika;
- Analýza textu a promluvy;
- Literatura
- LEECH, Geoffrey. Semantics :the study of meaning. 2nd ed. London: Penguin Books, 1981, xii, 383 s. ISBN 0-14-013487-5. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou ústních přednášek a seminářů, v nichž se kombinuje použití slidů a ukázek relevantních softwarových nástrojů. Studenti vypracovávají domácí úlohy, připravují prezentace na základě prostudované literatury a realizují menší projekty. Ve vhodných místech výuky se pracuje formou otevřeného dialogu mezi učitelem a studenty. Výukové metody anglicky
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška a písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2011/PA091