FI:IA157 Logická analýza přir.jazyka II - Informace o předmětu
IA157 Logická analýza přirozeného jazyka II
Fakulta informatikyjaro 2015
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Pavel Materna, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Aleš Horák, Ph.D.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Pavel Materna, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Čt 12:00–13:50 B411
- Předpoklady
- doporučuje se zkouška z Logické analýzy přirozeného jazyka I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program FI, N-AP)
- Bezpečnost informačních technologií (program FI, N-IN)
- Bioinformatika (program FI, N-AP)
- Informační systémy (program FI, N-IN)
- Informatika (program FI, D-IN)
- Informatika (program FI, M-IN)
- Informatika (program FI, N-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, N-IN)
- Počítačová grafika (program FI, N-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-IN)
- Počítačové systémy (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (angl.) (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, N-IN)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (angl.) (program FI, N-AP)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (program FI, N-AP)
- Sociální informatika (program FI, B-AP)
- Teoretická informatika (program FI, N-IN)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-SS)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-TV)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-SS) (2)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-IN)
- Zpracování obrazu (program FI, N-AP)
- Cíle předmětu
- Student na konci kurzu vykazuje následující znalosti a dovednosti: zná základní skutečnosti z historie teorie pojmu; dovede obhájit nutnost procedurálního pojetí pojmu; dovede napsat proceduru (konstrukci), která je vyjádřena daným výrazem; dovede rozlišit synonymii, ekvivalenci a koreferenci výrazů; dovede vytvářet pojmové systémy a pracovat s nimi.Je mu jasný vztah mezi pojmem a definicí.
- Osnova
- Opakování základních pojmů a principů Transparentní intenzionální logiky.
- Z dějin teorií pojmu: Platón, Aristotelés,Bolzano, Frege, Church.
- Realismus, nominalismus, konceptualismus.
- Význam výrazu = pojem denotátu.
- Pojem jako uzavřená konstrukce modulo alfa a éta redukce.
- Indexické výrazy. Pojem jako význam neindexického výrazu.
- Prázdné pojmy.
- Jednoduché pojmy.
- Pojmové systémy
- Literatura
- Výukové metody
- přednášky spojené s diskusí (dotazy, debaty). Příležitostně přednáška pracovníka Fakulty informatiky VŠB TU Ostrava. Někdy zadání domácího úkolu. Povinná četba: elektronická skripta "Logická analýza přirozeného jazyka II".
- Metody hodnocení
- Jde o pokračování kurzu Logická analýza přirozeného jazyka I. Zakončení: zkouška, písemná část je zápis pojmu vyjádřeného daným výrazem, ústní část je diskuse o teoretických problémech. Během přednášky je podporována diskuse. Během kurzu může být doporučována dodatečná literatura. Počítá se i s možnosti prezentace specialisty.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/~materna; www.cs.vsb.cz/~duzi
Možnost konzultací na základě úmluvy nebo i prostřednictvím e-mailu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2015/IA157