FI:PV219 Seminář webdesignu - Informace o předmětu
PV219 Seminář webdesignu
Fakulta informatikyjaro 2015
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Tomáš Obšívač (přednášející)
doc. Ing. Michal Brandejs, CSc. (přednášející)
Mgr. Fedor Tiršel (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Eva Hladká, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. Ing. Michal Brandejs, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- PV219/01: St 14:00–15:50 A318, T. Obšívač
PV219/02: Čt 8:00–9:50 A217, T. Obšívač
PV219/03: Po 18:00–19:50 A217, F. Tiršel - Předpoklady
- PV005 Služby počítačových sítí
Absolvovat předmět PV005 Služby počítačových sítí a mít vlastní zkušenost s tvorbou webových stránek. Seminář není určen začátečníkům. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 90 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/90, pouze zareg.: 0/90, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/90 - Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program FI, B-AP)
- Aplikovaná informatika (program FI, N-AP)
- Bezpečnost informačních technologií (program FI, N-IN)
- Bioinformatika (program FI, B-AP)
- Bioinformatika (program FI, N-AP)
- Ekonomické informační systémy (program ESF, B-SI)
- Informační systémy (program FI, N-IN)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-BI)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-EB)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-FY)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-GE)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-GK)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-CH)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-IO)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-MA)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-TV)
- Informatika (angl.) (program FI, D-IN4) (2)
- Informatika (program FI, B-IN)
- Informatika (program FI, D-IN4) (2)
- Informatika (program FI, N-IN)
- Informatika ve veřejné správě (program FI, B-AP)
- Matematická informatika (program FI, B-IN)
- Matematika pro víceoborové studium (program PřF, B-MA)
- Matematika s informatikou (program PřF, N-MA)
- Obecná matematika (program PřF, B-MA)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, B-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, N-IN)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Počítačová grafika a zpracování obrazu (program FI, B-IN)
- Počítačová grafika (program FI, N-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, B-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-IN)
- Počítačové systémy a zpracování dat (program FI, B-IN)
- Počítačové systémy (program FI, N-IN)
- Profesní matematika (program PřF, B-MA)
- Programovatelné technické struktury (angl.) (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, B-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, N-IN)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (angl.) (program FI, N-AP)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (program FI, N-AP)
- Sociální informatika (program FI, B-AP)
- Teoretická informatika (program FI, N-IN)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-SS) (2)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, B-IN)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-IN)
- Zpracování obrazu (program FI, N-AP)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem semináře je prakticky se seznámit s celým životním cyklem internetové prezentace či webové aplikace. Pozornost bude věnována správnému návrhu, vhodným postupům při implementaci (např. dodržování standardů), provozním otázkám, monitoringu a vyhodnocení úspěšnosti webu a také propagaci, rozvoji a redesignu. Během semináře budou diskutovány současné trendy a blízká budoucnost WWW.
Student prací v semináři:
– rozšíří svůj přehled o vývoji a provozu webů,
– získá hlubší znalost o vybrané oblasti, kterou si zvolí k prezentaci ostatním,
– osvojí si praktické dovednosti implementace webových technologií,
– seznámí se s nástroji, programy a principy, které pomáhají při webdesignu,
– může týmově spolupracovat na zadaném úkolu,
– může dostat odezvu na svůj už existující projekt, seznámí-li s ním ostatní. - Osnova
- Účel webu, úvodní analýzy, informační architektura
- Layout stránek, mřížky, drátěné modely, navigace
- Copywriting, typografie na webu
- HTML a DOM
- Grafický a interakční design a CSS
- Multimédia na webu
- Použitelnost (testováni), uživatelský zážitek
- Přístupnost (pravidla)
- Webová analytika, sledování provozu
- Internetový marketing, optimalizace pro vyhledávače, PPC, obsahová strategie
- Skripty na serveru, webové aplikační rámce, hotové aplikace
- Příklady principů (session, databáze, šablony, ...) v PHP či jiném prostředí
- Systémy pro správu obsahu, vkládání "textu"
- Sdíleni obsahu (poskytování i integrace)
- Zřízení domény, hosting webu, aplikace
- JavaScript, JS rámce, interaktivita, AJAX
- Webserver, HTTP (autentizace, cookies, stavové kódy)
- Trendy na webu (sémantika, mashupy, HTML 5, geolokace)
- Literatura
- povinná literatura
- KRUG, Steve. Web design : nenuťte uživatele přemýšlet! 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2006, 167 s. ISBN 8025112918. info
- doporučená literatura
- WROBLEWSKI, Luke. Mobile First. 2011. ISBN 978-1-937557-02-7. info
- neurčeno
- MARCOTTE, Ethan. Responsive Web Design. New York: Jeffrey Zeldman, 2011, 150 s. A Book Apart, No. 4. ISBN 978-0-9844425-7-7. info
- SCOTT, Bill a Theresa NEIL. Designing web interfaces : principles and patterns for rich interactions. 1st ed. Cambridge: O'Reilly, 2009, xix, 309. ISBN 9780596516253. info
- VORA, Pawan. Web application design patterns. Burlington, MA: Morgan Kaufmann Publishers, 2009, xiii, 429. ISBN 9780123742650. info
- Záložky
- https://is.muni.cz/ln/tag/FI:PV219!
- Výukové metody
- Prezentace na dohodnuté téma, diskuse, řešení (týmového) projektu, učení se zkoumáním.
- Metody hodnocení
- Student připraví a poté bude prezentovat asi 30min. přednášku na zvolené téma webdesignu. Hodnocena bude aktivní účast během semináře (diskuse, sdílení zkušeností) a průběžná práce na dlouhodobějším úkolu.
- Informace učitele
- Pravděpodobně 3 skupiny, tj. samostatná cvičení, po 24+ studentech, v učebně bez počítačů. Některé termíny budou vyhrazeny pozvaným odborníkům z praxe.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2015/PV219