FI:PA167 Rozvrhování - Informace o předmětu
PA167 Rozvrhování
Fakulta informatikyjaro 2019
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Hana Rudová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Eva Hladká, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Čt 21. 2. až Čt 16. 5. Čt 12:00–13:50 A320
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program FI, N-AP)
- Bezpečnost informačních technologií (angl.) (program FI, N-IN)
- Bezpečnost informačních technologií (program FI, N-IN)
- Bioinformatika (program FI, N-AP)
- Informační systémy (program FI, N-IN)
- Informatika (program FI, D-IN)
- Informatika (program FI, M-IN)
- Informatika (program FI, N-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, N-IN)
- Počítačová grafika (program FI, N-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-IN)
- Počítačové systémy (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (angl.) (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, N-IN)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (angl.) (program FI, N-AP)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (program FI, N-AP)
- Sociální informatika (program FI, B-AP)
- Teoretická informatika (program FI, N-IN)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-SS)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-TV)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-SS) (2)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-IN)
- Zpracování obrazu (program FI, N-AP)
- Cíle předmětu
- Předmět zpřístupní znalosti o různých typech rozvrhovacích problémů z pohledu teoretického a zejména praktického, ukáže obecné řešící metody používané pro rozvrhovací problémy i nejvýznamnější specifické přístupy využívané pro konkrétní praktické rozvrhovací problémy.
- Výstupy z učení
- Absolvent bude seznámen z problematikou rozvrhování z teoretického i praktického pohledu.
Absolvent bude umět identifikovat a popsat různé rozvrhovací problémy, které se vyskytují v praxi.
Absolvent bude znát obecně použitelné metody pro řešení rozvrhovacích problémů v průmyslu a ve službách.
Absolvent bude znát algoritmy a řešící metody pro konkrétní rozvrhovací problémy jako je plánování projektu, rozvrhování provozu na montážní lince nebo rozvrhování výuky.
Absolvent bude schopen s pomocí nastudovaných algoritmů a metod rozvrhovací problémy vyřešit. - Osnova
- Příklady a popis problému rozvrhování, Grahamova klasifikace rozvrhovacích problémů.
- Obecné řešící metody: řídící pravidla, matematické programování, lokální prohledávání, programování s omezujícími podmínkami.
- Plánování projektu: reprezentace projektu, kritická cesta, kompromis mezi časem a cenou, pracovní síla.
- Plánování úloh: řídící pravidla, metoda větví a mezí, matematické programování, posunování kritického místa.
- Rozvrhování montážních systémů: montážní linka s flexibilním časem, s fixním časem, s paralelními pracovními stanicemi.
- Rezervace: intervalové rozvrhování, rezervace s rezervou.
- Timetabling: identické vs. specifické zdroje, vazba na rezervační systémy. Rozvrhování výuky a univerzitní rozvrhování předmětů.
- Rozvrhování zaměstnanců.
- Literatura
- PINEDO, Michael. Planning and Scheduling in Manufacturing and Services. Springer, 2005. Springer Series in Operations Research. info
- Výukové metody
- Předmět je vyučován ve formě standardní přednášky. Přednáška je zejména orientována na výuku metod řešení a algoritmů pro různé typy rozvrhovacích problémů. Přednášky zahrnují i příklady na procvičení studovaných metod. Rozsáhlá sbírka příkladů pokrývající celé učivo umožňuje samostatné procvičení probírané látky.
- Metody hodnocení
- Celkový počet bodů za domácí úkoly a za závěrečnou písemku určuje hodnocení, které je předpokládáno následující: A 90 a více, B 80-89, C 70-79, D 60-69, E 50-59.
V průběhu semestru budou zadány dvě domácí úlohy. Za jednu domácí úlohu lze získat až 10 bodů. Každý student je povinen získat za domácí úlohy alespoň 8 bodů z celkového počtu 20 bodů.
Během semestru může každý student získat 1 bonusový bod za aktivitu na jedné přednášce (např. reakce na více jednoduchých dotazů nebo dotazy studentky/a na vyjasnění látky, reakce na jeden složitější dotaz). Bonusové body budou za aktivitu udělovány od druhé přednášky, tj. lze získat až 11 dalších bonusových bodů za aktivitu na 11 přednáškách.
Závěrečná písemná zkouška se skládá z cca 7 příkladů a je možné za ni získat až 80 bodů. Typy otázek: příklad na výpočet konkrétního rozvrhu (zadán problém, případně i metoda); srovnávací; algoritmy; pojmy. K dispozici je sbírka cca 240 vzorových příkladů, na jejichž základě budou sestavovány písemné práce. - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/~hanka/rozvrhovani
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2019/PA167