FI:VV065 Kapitoly k teorii mysli - Informace o předmětu
VV065 Vybrané kapitoly k teorii mysli
Fakulta informatikyjaro 2022
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky - Rozvrh
- St 16. 2. až St 11. 5. St 12:00–13:50 A319
- Předpoklady
- Doporučuje se absolvovat předtím kurs VV030.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Analýza a zpracování obrazu (program FI, N-VIZ)
- Aplikovaná informatika (program FI, B-AP)
- Aplikovaná informatika (program FI, N-AP)
- Bezpečnost informačních technologií (angl.) (program FI, N-IN)
- Bezpečnost informačních technologií (program FI, N-IN)
- Bioinformatika a systémová biologie (program FI, N-UIZD)
- Bioinformatika (program FI, B-AP)
- Bioinformatika (program FI, N-AP)
- Computer Games Development (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Graphics and Visualisation (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Networks and Communications (program FI, N-PSKB_A)
- Cybersecurity Management (program FI, N-RSSS_A)
- Formální analýza počítačových systémů (program FI, N-TEI)
- Grafický design (program FI, N-VIZ)
- Graphic Design (program FI, N-VIZ_A)
- Hardware Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Hardwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Image Processing and Analysis (program FI, N-VIZ_A)
- Informační bezpečnost (program FI, N-PSKB)
- Informační systémy (program FI, N-IN)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-EB)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-FY)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-IO)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-MA)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-TV)
- Informatika (program FI, B-INF) (2)
- Informatika ve vzdělávání (program FI, B-IVV) (2)
- Information Security (program FI, N-PSKB_A)
- Kvantové a jiné neklasické výpočetní modely (program FI, N-TEI)
- Matematická informatika (program FI, B-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, B-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, N-IN)
- Počítačová grafika a vizualizace (program FI, N-VIZ)
- Počítačová grafika a zpracování obrazu (program FI, B-IN)
- Počítačová grafika (program FI, N-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, B-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-PSKB)
- Počítačové systémy a zpracování dat (program FI, B-IN)
- Počítačové systémy (program FI, N-IN)
- Principy programovacích jazyků (program FI, N-TEI)
- Programování a vývoj aplikací (program FI, B-PVA)
- Programovatelné technické struktury (angl.) (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, B-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, N-IN)
- Řízení kyberbezpečnosti (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje služeb (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje softwarových systémů (program FI, N-RSSS)
- Services Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (angl.) (program FI, N-AP)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (program FI, N-AP)
- Sociální informatika (program FI, B-AP)
- Software Systems Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Software Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Softwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Strojové učení a umělá inteligence (program FI, N-UIZD)
- Teoretická informatika (program FI, N-IN)
- Učitel informatiky a správce sítě (program FI, N-UCI)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-UCI) (2)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-SS) (2)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, B-IN)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-IN)
- Vývoj počítačových her (program FI, N-VIZ)
- Zpracování a analýza rozsáhlých dat (program FI, N-UIZD)
- Zpracování obrazu (program FI, N-AP)
- Zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-UIZD)
- Cíle předmětu
- Na počátku uvažování o mysli je dualismus "mysli a těla". Výchozí poznatky o mysli vzniklé testováním mozku spadají do počátku druhé poloviny 19. století. Oč se vědecky opírá psychoanalýza ve svých variantách? Podmíněné reflexy jako výchozí klíč k teorii učení (od Pavlova ke Skinnerovi). Vazba na zatím existující tajemství života udržuje do poloviny 20. století mýtus lidského vědomí jako "aspektu duše". Výzva tlumočená roku 1950 v britském "Mind" počítačové technologii (Turing). Vznik hnutí za "umělou inteligenci". Programované učení. Šok kolem autonomního "přípravného potenciálu" mozku. "Tvrdé" a "měkké" otázky kolem lidské mysli. Co dosvědčuje stroj hrající šachy? Záhady kolem ukládání paměťových stop v mozku. Sebe-vědomí jako dynamický systém. Mimosmyslové vnímání a možnost reprodukce zážitků z klinické smrti ("NDE"). PET a fMRI jako tykadla mozkové aktivity. Organický základ poruch duševní integrity. Čím je člověku "mysl"?
- Výstupy z učení
- Student bude schopen se zamyslet nad myšlením.
- Osnova
- Na počátku uvažování o mysli je dualismus "mysli a těla". Výchozí poznatky o mysli vzniklé testováním mozku spadají do počátku druhé poloviny 19. století. Oč se vědecky opírá psychoanalýza ve svých variantách? Podmíněné reflexy jako výchozí klíč k teorii učení (od Pavlova ke Skinnerovi). Vazba na zatím existující tajemství života udržuje do poloviny 20. století mýtus lidského vědomí jako "aspektu duše". Výzva tlumočená roku 1950 v britském "Mind" počítačové technologii (Turing). Vznik hnutí za "umělou inteligenci". Programované učení. Šok kolem autonomního "přípravného potenciálu" mozku. "Tvrdé" a "měkké" otázky kolem lidské mysli. Co dosvědčuje stroj hrající šachy? Záhady kolem ukládání paměťových stop v mozku. Sebe-vědomí jako dynamický systém. Mimosmyslové vnímání a možnost reprodukce zážitků z klinické smrti ("NDE"). PET a fMRI jako tykadla mozkové aktivity. Organický základ poruch duševní integrity. Čím je člověku "mysl"?
- Výukové metody
- Prezentace poznatků z citlivého oboru, přičemž na odkazy z průsvitek se rezignuje. Četba textu z průsvitek narušuje soustředění na proslovené myšlenky. Na další zdroje poučení bude ovšem nepřehlédnutelně poukazováno.
- Metody hodnocení
- Na zápočet 1 esej (opřený o další relevantní dokumentaci).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2022/VV065