PB009 Principles of Computer Graphics

Fakulta informatiky
jaro 2023
Rozsah
2/1/0. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Matěj Lang (cvičící)
Mgr. Jonáš Rosecký (cvičící)
RNDr. Vojtěch Brůža (cvičící)
RNDr. Jan Byška, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Katarína Furmanová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Trtík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Oldřich Pecák (cvičící)
Mgr. Matúš Talčík (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
Út 14. 2. až Út 9. 5. Út 10:00–11:50 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PB009/01: Út 14. 2. až Út 9. 5. každé liché úterý 14:00–15:50 B311, J. Rosecký
PB009/02: Út 21. 2. až Út 2. 5. každé sudé úterý 14:00–15:50 B311, J. Rosecký
PB009/03: Út 14. 2. až Út 9. 5. každé liché úterý 12:00–13:50 B311, J. Rosecký
PB009/04: Út 21. 2. až Út 2. 5. každé sudé úterý 12:00–13:50 B311, J. Rosecký
PB009/05: St 15. 2. až St 10. 5. každou lichou středu 8:00–9:50 B311, O. Pecák
PB009/06: St 15. 2. až St 10. 5. každou sudou středu 8:00–9:50 B311, O. Pecák
Předpoklady
The knowledge of matrix calculus, linear algebra, and geometry, basic programming skills.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 48/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to give the students an overview of the basic algorithms and methods for modeling and rendering. The gained knowledge will enable the students to understand a vast range of computer graphics tasks, including their mathematical background. Within the seminars, students will implement selected basic algorithms explained in the lectures. Therefore, at least basic programming skills are required.
Výstupy z učení
After finishing the course, the students
- will orient themselves in a broad spectrum of computer graphics problems;
- will understand the underlying math foundations and programming principles in computer graphics;
- gain practical knowledge in programming selected algorithms.
Osnova
  • Introduction to computer graphics and its application areas.
  • Basic graphical primitives and algorithms for rasterization, differences between raster and vector graphics.
  • Sampling, reconstruction, antialiasing, algorithms for closed area filling.
  • 2D clipping.
  • Representation and modeling of 3D objects.
  • 2D and 3D transformations, projection.
  • Curves and surfaces.
  • Visibility, scene hierarchy representation.
  • Color, color models, color perception.
  • Basic lighting models, shading, texturing.
  • Ray tracing, basics of photorealistic and physically-based rendering.
Literatura
  • ŽÁRA, Jiří, Bedřich BENEŠ, Jiří SOCHOR a Petr FELKEL. Moderní počítačová grafika. 2. vyd. Praha: Computer Press, 2005, 609 s. I 1. ISBN 80-251-0454-0. info
  • MARSCHNER, Steve a Peter SHIRLEY. Fundamentals of Computer Graphics: International Student Edition. 5th edition. A K Peters/CRC Press, 2021. ISBN 0-367-50503-7. info
  • HUGHES, John F., Andries VAN DAM, Morgan MCGUIRE, David F. SKLAR, James D. FOLEY, Steven K. FEINER a Kurt AKELEY. Computer Graphics: Principles and Practice. 3rd edition. Addison-Wesley Professional, 2013. info
Výukové metody
Theoretical lectures covering the fundamentals, methods, and algorithms of computer graphics. Seminar work is focused on the programming of selected algorithms. Students will be provided with a CMake project. Solving a programming task is then about inserting correct C++ implementations to clearly marked places in the project. Students will work on five assignments, introduced and explain at the seminars. Study materials will include lecture slides, recordings of lectures, and recommendations for further reading on specific topics (however, the content of these additional materials won't be required at the exam).
Metody hodnocení
Five programming assignments (introduced at the seminars) completed within given deadlines. The final assessment will be based on the points get from the assignments and the final written exam.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
All materials will be available in the Information system.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.