FI:VB011 Kapitoly k filosofii jazyka II - Informace o předmětu
VB011 Kapitoly k filosofii jazyka II
Fakulta informatikyjaro 2023
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky - Rozvrh
- St 15. 2. až St 10. 5. St 12:00–13:50 A319
- Předpoklady
- VB010 Kapitoly k filosofii jazyka I
Není nutno absolvovat VB010 k účasti na tomto kursu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Analýza a zpracování obrazu (program FI, N-VIZ)
- Aplikovaná informatika (program FI, B-AP)
- Bioinformatika a systémová biologie (program FI, N-UIZD)
- Bioinformatika (program FI, B-AP)
- Computer Games Development (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Graphics and Visualisation (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Networks and Communications (program FI, N-PSKB_A)
- Cybersecurity Management (program FI, N-RSSS_A)
- Formální analýza počítačových systémů (program FI, N-TEI)
- Grafický design (program FI, N-VIZ)
- Graphic Design (program FI, N-VIZ_A)
- Hardware Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Hardwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Image Processing and Analysis (program FI, N-VIZ_A)
- Informační bezpečnost (program FI, N-PSKB)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-EB)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-FY)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-IO)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-MA)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-TV)
- Informatika (program FI, B-INF) (2)
- Informatika ve vzdělávání (program FI, B-IVV) (2)
- Information Security (program FI, N-PSKB_A)
- Kvantové a jiné neklasické výpočetní modely (program FI, N-TEI)
- Matematická informatika (program FI, B-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, B-IN)
- Počítačová grafika a vizualizace (program FI, N-VIZ)
- Počítačová grafika a zpracování obrazu (program FI, B-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, B-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-PSKB)
- Počítačové systémy a zpracování dat (program FI, B-IN)
- Principy programovacích jazyků (program FI, N-TEI)
- Programování a vývoj aplikací (program FI, B-PVA)
- Programovatelné technické struktury (program FI, B-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, N-IN)
- Řízení kyberbezpečnosti (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje služeb (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje softwarových systémů (program FI, N-RSSS)
- Services Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (program FI, N-AP)
- Sociální informatika (program FI, B-AP)
- Software Systems Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Software Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Softwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Strojové učení a umělá inteligence (program FI, N-UIZD)
- Učitel informatiky a správce sítě (program FI, N-UCI)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-UCI) (2)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, B-IN)
- Vývoj počítačových her (program FI, N-VIZ)
- Zpracování a analýza rozsáhlých dat (program FI, N-UIZD)
- Zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-UIZD)
- Cíle předmětu
- Východiskem je porovnání reálých procesů s jejich modelací a interpretací. Navazuje na to výklad dvou vzájemně neslučitelných koncepcí, na jedné straně Chomského vrozené dispozice, na druhé straně inspirace Foucaultovy a Derridovy. Závěrem bude obšírnější (a aktualizovaný) úvod do problematické teorie pravdy.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen konkrétně různými autory doložit,jak se za posledních sto let rozvinulo teoretické podhoubí jazyka.
- Osnova
- Blíže o tzv. "umělé inteligenci".
- Další úvahy o redukcionismu.
- Chomského přínos k teorii lingvistiky.
- "Reprezentovat", aneb o znacích.
- "Mluvit", aneb k teorii slovesa.
- "Třídit", aneb o systému a metodě.
- "Vyměňovat", aneb o rozmanité komunikaci.
- "Dekonstruovat", aby došlo k "rekonstrukci"?
- Mezi antropomorfní interpretací přírody a fyziomorfní sebe-interpretací člověka.
- Extempore o některých paradigmatech "ve hře".
- Místo metafory v teorii poznání, aneb problém informační hodnoty a mechanismu obrazné mluvy.
- Především o performativní teorii pravdy.
- Korespondenční teorie pravdy.
- Koherenční teorie pravdy.
- Výukové metody
- Přednášející už nepředpokládá paralelní četbu z průsvitek. Podle možností lekci uvede aktualizací (jsou-li novinky kolem aplikací jazyka, výročí významných osobností v oboru, ap.). Prioritou je zájem upozornit na problémy, které v této oblasti přetrvávají.
- Metody hodnocení
- Uzavírá se zápočtem (2 kredity) na základě předložení 1 eseje (na přijatelné úrovni).
- Informace učitele
- Hloubavým studentům lze doporučit k závažnému rozšíření znalostí o předpokladech jazykové způsobilosti a jejích potenciálních funkcích. Nekonvenčním závěrečným výkladem k teoriím pravdy dojde k rozvedení tématu, jež běžně logika zkoumá čistě formálně.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2023/VB011