FI:PB138 Web vývoj a značkovací jazyky - Informace o předmětu
PB138 Základy webového vývoje a značkovacích jazyků
Fakulta informatikyjaro 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. RNDr. Tomáš Pitner, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Luděk Bártek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Lukáš Grolig (přednášející)
Filip Kaštovský (přednášející)
Bc. Daniel Plakinger (přednášející)
Bc. Tomáš Sedláček (přednášející)
Ing. Petr Wehrenberg (přednášející)
Bc. Martin Bednárik (cvičící)
Branislav Bubán (cvičící)
Bc. Matej Hakoš (cvičící)
Bc. Radovan Hančuľák (cvičící)
Bc. Otakar Hirš (cvičící)
Bc. Ondřej Hrdlička (cvičící)
Bc. David Konečný (cvičící)
Ivan Kushpel (cvičící)
Bc. Daniel Múčka (cvičící)
Bc. Ondřej Planer (cvičící)
Bc. Daniel Puchala (cvičící)
Martin Ragan (cvičící)
Bc. Daniel Rozehnal (cvičící)
Samuel Wittlinger (cvičící)
Bc. Adam Zálešák (cvičící)
Radmila Čermáková (pomocník)
Ing. Marek Mišík (pomocník) - Garance
- prof. RNDr. Tomáš Pitner, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Tomáš Pitner, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky - Předpoklady
- Předpokládají se základní znalosti z oblasti formálních jazyků, orientace v objektovém a funkcionálním programování. Doporučena je také základní znalost některého z univerzálních objektových jazyků, jako Java, C++, C#, či ECMAScript, funkcionálního jazyka, jako je Haskell a databázích. Dále je žádoucí základní znalost některého značkovacího jazyka (např. HTML) a služeb Internetu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 240/200, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 215/200 - Mateřské obory/plány
- Analýza a zpracování obrazu (program FI, N-VIZ)
- Bioinformatika a systémová biologie (program FI, N-UIZD)
- Computer Games Development (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Graphics and Visualisation (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Networks and Communications (program FI, N-PSKB_A)
- Cybersecurity Management (program FI, N-RSSS_A)
- Digitální lingvistika (program FI, N-DL)
- Diskrétní algoritmy a modely (program FI, N-TEI)
- Formální analýza počítačových systémů (program FI, N-TEI)
- Grafický design (program FI, N-VIZ)
- Graphic Design (program FI, N-VIZ_A)
- Hardware Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Hardwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Image Processing and Analysis (program FI, N-VIZ_A)
- Informační bezpečnost (program FI, N-PSKB)
- Informatika (program FI, B-INF) (3)
- Informatika ve vzdělávání (program FI, B-IVV) (2)
- Information Security (program FI, N-PSKB_A)
- Kvantové a jiné neklasické výpočetní modely (program FI, N-TEI)
- Počítačová grafika a vizualizace (program FI, N-VIZ)
- Počítačová lingvistika (program FF, N-PLIN_) (3)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-PSKB)
- Principy programovacích jazyků (program FI, N-TEI)
- Programování a vývoj aplikací (program FI, B-PVA)
- Řízení kyberbezpečnosti (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje služeb (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje softwarových systémů (program FI, N-RSSS)
- Services Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Software Systems Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Software Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Softwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Strojové učení a umělá inteligence (program FI, N-UIZD)
- Učitel informatiky a správce sítě (program FI, N-UCI)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-UCI) (2)
- Vývoj počítačových her (program FI, N-VIZ)
- Zpracování a analýza rozsáhlých dat (program FI, N-UIZD)
- Zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-UIZD)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje se základními standardy a principy práce s technologiemi moderních značkovacích jazyků především na bázi XML, HTML a YAML. Také se seznámí s reprezentací dat ve formátu JSON. Po úspěšném zvládnutí předmětu bude student tvořit moderní aplikace psané v TypeScriptu využívající React a moderní značkovací jazyky, které získávají data z backendu pomocí RESTových rozhraní nebo dotazovacího jazyka GraphQL.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
vysvětlit výhody, nevýhody a účel značkovaných dat a dokumentů
aktivně použít terminologii značkovaných jazyků
zvolit vhodný značkovací jazyk pro danou aplikaci
aktivně využívat jazyka XML
popsat charakteristiky internetových technologií, jako je HTML 5, JavaScript, React, JSON, GraphQL a další moderní webové standardy a umět je použít v reálné aplikaci
popsat princip Single Page aplikací - Osnova
- Struktura a terminologie značkovaných dokumentů. XML: standardy základní rodiny XML, analýzy a zpracování XML dat.
- Objektový model dokumentu, událostmi řízené zpracování. Navigace a dotazování v XML datech. XPath, XML Transformace.
- HTML dokumenty, standard HTML 5 a moderní webové stránky.
- CSS styly: aplikování stylů, rozložení a responzivní design webových stránek.
- Základy moderních JavaScriptových a TypeScriptových aplikací, ekosystém Node.js, řízení závislostí pomocí NPM.
- JSON: syntaxe, datové typy, pole a objekty. Práce s databází v TypeScriptu, principy a implementace rozhraní REST v TypeScriptu.
- GraphQL: schémata, dotazy, mutace, typy, validace.
- React: jazyk JSX/TSX, definice komponent a jejich kompozice, životní cyklus komponent, stav aplikace, práce se seznamy.
- React: zpracování formulářů, získávání dat z RESTových rozhraní.
- React: směrování, knihovna react-query a mutace dat.
- React: globální stav aplikace, komplexní správa stavů v aplikaci.
- YAML: syntaxe a aplikace. Docker: kontejnerizace a nasazení aplikací.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek, cvičení a samostatné hodnocené práce na iteracích a týmovém projektu. Přednáška teoreticky objasňuje pojmy a principy z oblasti značkovacích jazyků a moderního webového vývoje. Cvičení v počítačových učebnách demonstrují vhodné postupy a nástroje pro vývoj aplikací, řeší demonstrační úlohy podobné iteracím a slouží ke konzultacím probírané látky, zadání a týmových projektů.
- Metody hodnocení
- Hodnocení předmětu je založeno na průběžném bodování pěti iterací (max. 40 bodů celkově, minimálně je nutno získat 20), týmového projektu, kde je bodována průběžná práce i závěrečný výsledek obhajoby (max. 40 bodů) a teoretická závěrečná zkouška, organizovaná jako odpovědník v ISu (max. 20 bodů). Z celkových 100 bodů je pro úspěšné hodnocení předmětu zkouškou třeba získat alespoň 70 bodů, pro ukončení zápočtem 60 bodů. Studenti, kteří ukončují předmět zápočtem, se taktéž mohou zapsat na zkušební termín, pokud nemají dostatek bodů z iterací a týmového projektu.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Předmět předpokládá značný podíl samostatné práce navíc při studování používaných technologií, jejich (anglicky psaných) specifikací a dalších zdrojů. Většina materiálů (slidy, zadání iterací) je k dispozici v angličtině. Hodnocení iterací formou code-review také přispívá k časové náročnosti předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2025/PB138