FI:PB161 Programování v jazyce C++ - Informace o předmětu
PB161 Programování v jazyce C++
Fakulta informatikyjaro 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- RNDr. Nikola Beneš, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Petr Ročkai, Ph.D. (přednášející)
Bc. Matej Focko (cvičící)
Bc. Petr Kubica (cvičící)
Bc. Vladimír Uhlík (cvičící) - Garance
- RNDr. Nikola Beneš, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky - Předpoklady
- PB006 Principy progr. jazyků a OOP
Základní znalost programování a algoritmizace (v rozsahu předmětů IB111, IB002), nízkoúrovňového programování (PB111), principů programovacích jazyků a OOP (v rozsahu předmětu PB006). Současně se předpokládá znalost operačního systému Unix nebo podobného na uživatelské úrovni, neboť odevzdání domácích úloh probíhá pod Unixem. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 150/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 139/60 - Mateřské obory/plány
- Analýza a zpracování obrazu (program FI, N-VIZ)
- Bioinformatika a systémová biologie (program FI, N-UIZD)
- Computer Games Development (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Graphics and Visualisation (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Networks and Communications (program FI, N-PSKB_A)
- Cybersecurity Management (program FI, N-RSSS_A)
- Diskrétní algoritmy a modely (program FI, N-TEI)
- Formální analýza počítačových systémů (program FI, N-TEI)
- Grafický design (program FI, N-VIZ)
- Graphic Design (program FI, N-VIZ_A)
- Hardware Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Hardwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Image Processing and Analysis (program FI, N-VIZ_A)
- Informační bezpečnost (program FI, N-PSKB)
- Informatika (program FI, B-INF) (2)
- Informatika ve vzdělávání (program FI, B-IVV) (2)
- Information Security (program FI, N-PSKB_A)
- Kvantové a jiné neklasické výpočetní modely (program FI, N-TEI)
- Počítačová grafika a vizualizace (program FI, N-VIZ)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-PSKB)
- Podniková informatika (program ESF, B-POIN)
- Principy programovacích jazyků (program FI, N-TEI)
- Programování a vývoj aplikací (program FI, B-PVA)
- Řízení kyberbezpečnosti (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje služeb (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje softwarových systémů (program FI, N-RSSS)
- Services Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Software Systems Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Software Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Softwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Strojové učení a umělá inteligence (program FI, N-UIZD)
- Učitel informatiky a správce sítě (program FI, N-UCI)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-UCI) (2)
- Vývoj počítačových her (program FI, N-VIZ)
- Zpracování a analýza rozsáhlých dat (program FI, N-UIZD)
- Zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-UIZD)
- Cíle předmětu
- Cíli předmětu je seznámit studenty se základy programovacího jazyka C++ podle standardu C++20. Předmět se zaměřuje na sémantiku jazyka včetně principu RAII pro správu zdrojů, definici uživatelských typů (tříd), základy práce se standardní knihovnou.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto kurzu bude student schopen:
- psát jednoduché programy v jazyce C++ s použitím prostředků moderního C++ (podle standardu C++20);
- používat na základní úrovni standardní knihovnu jazyka C++;
- vytvářet složené datové typy (třídy) v jazyce C++;
- rozumět hodnotové sématice C++ a vysvětlit rozdíl proti sémantikám jiných populárních jazyků;
- rozumět principům správy zdrojů (vč. správy paměti) v jazyce C++;
- rozumět realizaci principů objektově orientovaného programování v C++;
- efektivně a vhodně používat při programování výjimky;
- při programování dodržovat dobré programátorské návyky. - Osnova
- Základní syntaxe a sémantika C++, hodnotová sémantika, reference, const.
- Složené hodnoty a typy, záznamy (struct), základní složené typy ve standardní knihovně.
- Rozšíření typu o metody a operátory, přetěžování.
- Životní cyklus hodnoty, vlastnictví, konstruktory, destruktory.
- Ukazatele obyčejné i „chytré“, koncept vlastnictví skrz ukazatel.
- Dědičnost, pozdní vazba, OOP polymorfismus, virtuální destruktory.
- Obsluha výjimek, princip RAII, správa zdrojů.
- Lexikální uzávěry („lambda funkce“).
- Součtové typy ve standardní knihovně.
- Algoritmy klasické i nové (část knihovny „ranges“).
- Práce s řetězci.
- Formátování, vstup a výstup.
- Literatura
- STROUSTRUP, Bjarne. The C++ programming language. 3rd ed. Reading: Addison-Wesley, 1997, x, 910 s. ISBN 0-201-88954-4. info
- VIRIUS, Miroslav. Programování v C++. 1. vyd. Praha: ČVUT, 1998, 364 s. ISBN 8001018741. info
- VIRIUS, Miroslav. Pasti a propasti jazyka C++ : podrobný průvodce pokročilého uživatele. 1. vyd. Praha: Grada, 1997, 251 s. ISBN 8071696072. info
- VIRIUS, Miroslav. Od C k C++. 1. vyd. České Budějovice: KOPP, 2000, 227 s. ISBN 80-7232-110-2. info
- LOUIS, Dirk, Petr MEJZLÍK a Miroslav VIRIUS. Jazyky C a C++ podle normy ANSI/ISO: kompletní kapesní průvodce. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1999, 644 s. ISBN 80-7169-631-5. info
- MEYERS, Scott. Effective C++ :50 specific ways to improve your programs and designs. 2nd ed. Reading: Addison-Wesley, 1998, xx, 256 s. ISBN 0-201-92488-9. info
- Záložky
- https://is.muni.cz/ln/tag/FI:PB161!
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou kombinace teoretických přednáškových lekcí s praktickými cvičeními, doplněnými samostatnými domácími programátorskými úlohami procvičujícími probranou látku z přednášek.
- Metody hodnocení
- Domácí úlohy v průběhu semestru, tři vnitrosemestrální programovací testy, programovací zkouška.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- IB113 Úvod do programování a algoritmizace
!NOW(IB111) && !IB111 && !PB162 && !PB161 && !PB071 && !IB001 && !program(B-INF) && !program(B-PVA) && !program(B-CS) - PB007 Software Engineering I
PB160 || PB161 || PB162 || PB174 || PV178 || PB112 - PV255 Game Development I
PB009 && PV112 && (PB161 || PB162 || PV178) - PV294 Advanced C++
PB161
- IB113 Úvod do programování a algoritmizace
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2025/PB161