PV206 Communication and Soft Skills

Fakulta informatiky
podzim 2007
Rozsah
3 blocks: 1,5 days; 1,5 days; 1,5 days. 5 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Renate Motschnig (přednášející)
prof. RNDr. Tomáš Pitner, Ph.D. (přednášející)
Ing. Eva Matějková (pomocník)
Garance
prof. RNDr. Václav Matyáš, M.Sc., Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Rozvrh
Čt 22. 11. 11:00–17:50 B411, Pá 23. 11. 9:00–16:50 B410, Čt 6. 12. 11:00–17:50 B411, Pá 7. 12. 9:00–16:50 B410, Čt 20. 12. 11:00–17:50 B411, Pá 21. 12. 9:00–16:50 B410
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The primary goal of this course is to allow students to improve their competence in communication, teamwork, moderation and other soft skills based on the students’ actual demands. In the course students will share knowledge and competencies regarding active listening, person centered communication, moderation techniques, team development, conflict management and related issues. The course is based on active, student centered learning in a constructive atmosphere and will include several practical exercises. The instructor will take on the role of a facilitator and moderator providing resources. Students are expected to work in teams of about 3 persons to elaborate topics in a self-directed way and to prepare moderated units (lasting for about 2 hours each) and simple online materials for all participants. The course evaluation will take into account the students’ active participation in face-to-face and online phases, the materials elaborated, the quality of the unit moderated, and will include an element of self-evaluation.
Osnova
  • Communication theories Moderation techniques Levels of learning: knowledge, skills, attitudes Active Listening Person Centered Communication Groups and teams: group process, team building, self managed teams Conflict management and transformation Other topics according to the participants’ expectations
Literatura
  • Motschnig-Pitrik, R. (2006). Participatory Action Research on a Blended Learning Course on Project Management Soft Skills. Proceedings of 36th Frontiers in Education Conference, San Diego, California, IEEE Press.
  • Motschnig-Pitrik, R., & Mallich, K. (2004). Effects of Person-Centered Attitudes on Professional and Social Competence in a Blended Learning Paradigm. Journal of Educational Technology & Society, 7(4), 176-192.
  • Motschnig-Pitrik, R., Santos, A. M. (2006). The Person Centered Approach to Teaching and Learning as Exemplified in a Course in Organizational Development. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, ZfHE, 1(4). http://www.zfhe.de/index.php?id=169
  • Motschnig-Pitrik, R. (2006). Two Technology-Enhanced Courses Aimed at Developing Interpersonal Attitudes and Soft Skills in Project Management. in: Innovative Approaches for Learning and Knowledge Sharing. Proc. of the 1st European Conference on Technolo
  • Rogers, C. R. (1983). Freedom to Learn for the 80's. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill Publishing Company.
  • Harvard Business Review. Teams That Succeed. Harvard Business School Publishing Company.
  • Fisher, R. et al. (1991). Negotiating to Yes. Houghton Mifflin & Co. Boston, MA.
  • Motschnig-Pitrik, R. (2002). getProfile: Anforderungsanalyse an Wirschaftsinformatiker(innen) aus der Sicht der Wirtschaft. OCG Journal, 1, 8-11.
  • Rogers, C., R., Farson, R., E. (1987). Active listening. http://www.centerfortheperson.org/10.html
  • Johnson D., W., Johnson F., P.(2006). Joining Together. (9th revised ed., first edition in 1975). Pearson Education, Inc.
  • Ryback, D. (1998). Putting Emotional Intelligence to Work - Successful Leadership is More Than IQ. Boston, Massachusetts: Butterworth-Heinemann.
  • Bauer, C., Derntl, M., Motschnig-Pitrik, R., & Tausch, R. (2006). Promotive Activities in Face-to-Face and Technology-Enhanced Learning Environments. The Person-Centered Journal, 13(1/2), ADPCA, ISSN 1932-4920. 12 – 37.
  • Motschnig-Pitrik, R. (2006). The Effects of a Blended Course Including Person Centered Encounter Groups on Students’ Learning, Relationships, and Teamwork. Proceedings of Networked Learning Conference 2006, Lancaster, UK.
  • Přístup zaměřený na člověka podle Carla Rogerse :zkušenosti a pohledy studujících v Brně a ve Vídni. Edited by Ladislav Nykl - Renate Motschnig. Wien: Ladislav Nykl, 2006, 143 s. ISBN 3200006870. info
  • NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 s. ISBN 80-86598-69-1. info
  • ROGERS, Carl. Carl Rogers on Encounter Groups. 1970. vyd. New York: Harper & Row, Publishers, 1970, 172 s. info
  • ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. London: Constable & company limited, 1967, xi, 420. ISBN 0094604401. info
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.