FI:VV030 Filosofie a teorie mysli - Informace o předmětu
VV030 Filosofie a teorie mysli
Fakulta informatikypodzim 2018
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Aleš Horák, Ph.D.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky - Rozvrh
- St 14:00–15:50 A318
- Předpoklady
- Je účelné navázat na kursy VB007-VB008 (nebo aspoň VB008); leč není to podmínkou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 52 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/52, pouze zareg.: 0/52, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/52 - Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program FI, B-AP)
- Aplikovaná informatika (program FI, N-AP)
- Bezpečnost informačních technologií (angl.) (program FI, N-IN)
- Bezpečnost informačních technologií (program FI, N-IN)
- Bioinformatika (program FI, B-AP)
- Bioinformatika (program FI, N-AP)
- Informační systémy (program FI, N-IN)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-EB)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-FY)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-IO)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-MA)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-TV)
- Informatika ve veřejné správě (program FI, B-AP)
- Matematická informatika (program FI, B-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, B-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, N-IN)
- Počítačová grafika a zpracování obrazu (program FI, B-IN)
- Počítačová grafika (program FI, N-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, B-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-IN)
- Počítačové systémy a zpracování dat (program FI, B-IN)
- Počítačové systémy (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (angl.) (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, B-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, N-IN)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (angl.) (program FI, N-AP)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (program FI, N-AP)
- Sociální informatika (program FI, B-AP)
- Teoretická informatika (program FI, N-IN)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-SS) (2)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, B-IN)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-IN)
- Zpracování obrazu (program FI, N-AP)
- Cíle předmětu
- Východiskem tu je sice odkaz Descartův, ale těžiště výkladu je v problematice vzájemného vztahu těla-mysli v té podobě, v jaké to exponuje posledních zhruba dvacet pět let vývoje.
- Osnova
- Předehra problému: metafyzický dualismus (Descartes). Je člověk bez "duše" pouhý stroj? (La Mettrie.) Reakce na pozitivistickou skepsi vůči ozvláštnění lidského života mezi jinými živými organismy (vitalismus, teleologie). Funkcionalismus jako "moderní" řešení statutu mysli jako média zpracovávajícího informace. (Fodor aj.)
- Jak komunikují neurony. Také o tom, že člověk je možná jenom pouhým "vehiklem" pro přenos genové informace (Dawkins).
- Máme nárok překonat solipsismus? (Berkeley.) Není veškeré myšlení jen poněkud "komplikovanější" reakce na vnější stimuly? (Od Pavlova ke Skinnnerovi.)
- Intencionalita (její Dennettova varianta).
- Můžeme mluvit o "specifice" lidské mysli? (Je dána "vědomím"?) Searleovo řešení problému. Chalmersův pokus o "fundamentální teorii". Calvinova "cerebrální symfonie" a jeho "mozkový kód".) Je vůbec něco na člověku výjimečného? (Popperův "svět 3". Crickova zpráva o hledání duše. Churchlandova neuronová komputerizace jako reprezentace sociálního světa. Penroseova metafora o "císařových nových šatech".) Také o memetice.
- Literatura
- Literature (books, etc.) is being assigned during the lectures.
- Výukové metody
- Postupný výklad, opřený o texty přístupné elektronicky; běžně bývá lekce uvedena aktualizací (novinky ilustrující zajímavé aplikace, atd., výročí závažných klasiků oboru).
- Metody hodnocení
- Nabízí se ukončit zápočtem (s 1 esejem), anebo kolokviem (spolu se 2 eseji; skupínová diskuse na témata z esejů, vždy za účasti 2 - 3 studentů).
- Informace učitele
- Předmět chce naznačit některé problémy, jež tématika má; spolu s poukazem na meze, jež jednotlivé přístupy mají.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2018/VV030