FI:VB007 Filosofie vědy I - Informace o předmětu
VB007 Filosofie vědy I
Fakulta informatikypodzim 2019
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky - Rozvrh
- St 8:00–9:50 A319
- Předpoklady
- Předpokládá se zájem o obecné otázky vědy (jako poznávání světa a života v něm). Doporučuje se navázat kursem VB008 Filosofie vědy II. Měli bychom ten intelektuální vývoj nakonec vnímat jako svého druhu už teď závratnou "exponenciálu". (V předchozích letech byla pro pravidelné uvádění nových poznatků z věd uplatněna metoda "talk-show".)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 52 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/52, pouze zareg.: 0/52, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/52 - Mateřské obory/plány
- Analýza a zpracování obrazu (program FI, N-VIZ)
- Aplikovaná informatika (program FI, B-AP)
- Bioinformatika a systémová biologie (program FI, N-UIZD)
- Bioinformatika (program FI, B-AP)
- Computer Games Development (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Graphics and Visualisation (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Networks and Communications (program FI, N-PSKB_A)
- Cybersecurity Management (program FI, N-RSSS_A)
- Formální analýza počítačových systémů (program FI, N-TEI)
- Grafický design (program FI, N-VIZ)
- Graphic Design (program FI, N-VIZ_A)
- Hardware Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Hardwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Image Processing and Analysis (program FI, N-VIZ_A)
- Informační bezpečnost (program FI, N-PSKB)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-EB)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-FY)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-IO)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-MA)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-TV)
- Informatika (program FI, B-INF) (2)
- Informatika ve veřejné správě (program FI, B-AP)
- Informatika ve vzdělávání (program FI, B-IVV) (2)
- Information Security (program FI, N-PSKB_A)
- Kvantové a jiné neklasické výpočetní modely (program FI, N-TEI)
- Matematická informatika (program FI, B-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, B-IN)
- Počítačová grafika a vizualizace (program FI, N-VIZ)
- Počítačová grafika a zpracování obrazu (program FI, B-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, B-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-PSKB)
- Počítačové systémy a zpracování dat (program FI, B-IN)
- Principy programovacích jazyků (program FI, N-TEI)
- Programování a vývoj aplikací (program FI, B-PVA)
- Programovatelné technické struktury (program FI, B-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, N-IN)
- Řízení kyberbezpečnosti (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje služeb (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje softwarových systémů (program FI, N-RSSS)
- Services Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (program FI, N-AP)
- Sociální informatika (program FI, B-AP)
- Software Systems Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Software Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Softwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Strojové učení a umělá inteligence (program FI, N-UIZD)
- Učitel informatiky a správce sítě (program FI, N-UCI)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-UCI) (2)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, B-IN)
- Vývoj počítačových her (program FI, N-VIZ)
- Zpracování a analýza rozsáhlých dat (program FI, N-UIZD)
- Zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-UIZD)
- Cíle předmětu
- Kurs uvádí do základní problematiky vědy jako specifické činnosti člověka. Všímá si vztahu indukce a dedukce, kategorie kvantity a principu kauzality, a kritérií verifikace zhruba od počátku 17. století až na práh 20. století. Vyjadřuje zároveň údiv nad stále rostoucím tempem rozvoje a kvalitou, ale i nečekanými aplikacemi vědy. (Systematicky dochází k informaci o zcela nových poznatcích z věd.) Pochopitelně s paralelními průzory do současnosti, aby bylo navozeno chápání exponenciály rozvoje vědy počínaje 20. stoletím.
- Výstupy z učení
- Student si výchozím způsobem zvýší cit pro chápání a interpretaci exponenciálního rozvoje vědy 20. a 21. století. Věda jako specifická instituce začala pomalu existovat teprve ovšem od 16. a 17. století; což student bude schopen porovnat s dneškem.
- Osnova
- Úvod: Obecně o "předělech času".
- Zrod vědy jako novověkého fenoménu, její problémy, metody a kritéria. Předpoklady k "paradigmaticky" novému přístupu ke světu a k tradici.
- Problém geocentrismu jako konfrontace smyslové absurdity s potřebou adekvátnmího popisu umožňujícího predikci. (Od scholastických řešení až po konečný rozchod s aristotelovskou tradicí.)
- Od sublunárních krůčků k prvému velkému skoku do supralunárního světa.
- Co je a jaká je realita? Je adekvátním klíčem k ní empirismus, anebo racionalismus?
- Encyklopedie jako produkt osvícenství.
- Humeova skepse nad kauzalitou. Zákony a pravděpodobnost.
- Fyziokratismus jako projekt "harmonického řádu", zároveň jako první uplatnění modelu v ekonomii.
- Pozitivistický pokus o změnu světa silou idejí.Výchozí varianty fyzikalismu.
- Problém duchověd koncem 19. století. (Lze uplatnit přírodovědná kritéria v humanitních disciplínách?)
- "Racionální" boj s "fikcí", anebo existuje neviditelné?
- Einsteinův a Planckův stín.
- Rozpačité ohlédnutí vzad i vpřed na prahu 3. millénnia.
- Začátky filosofie vědy.
- Literatura
- Literatura se zadává průběžně během jednotlivých lekcí.
- Výukové metody
- Successive explanation based on texts to be accessed electronically); the lesson is regularly introduced by some updating (news from the world od science, anniversaries). To be exhorted to think about the knowledge spoken should mean more than reading some text on the blackboard behind the back of the lecturer.
- Metody hodnocení
- Uzavírá se zápočtem na základě předložení 1 eseje.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Možná že je předmět trochu náročnější než školská "filosofie". Začínáme až zrodem novověké vědy. (Předtím jako systémové počínání stěží existovala.) Dojdeme na práh 20. stol. (Samozřejmě že se nevyhneme přesahům do současnosti.)- Není nutné navazovat II. částí kursu. (Ač se to doporučuje.) - Vážné zájemce o vytčené otázky zve M. Dokulil, přednášející (k údivu se toho stále nabízí pro nás všechny pořád dost!)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2019/VB007