PV278 Vývoj intuitivních uživatelských rozhraní

Fakulta informatiky
podzim 2022
Rozsah
0/3/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Karel Hala (přednášející)
Mgr. Mária Šviriková (přednášející)
Mgr. Lenka Sakálošová (přednášející)
doc. Ing. RNDr. Barbora Bühnová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Martin Ukrop, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Ing. RNDr. Barbora Bühnová, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 9:00–11:50 S505
Předpoklady
SOUHLAS
Neformální předpoklady: * nadšení pro tvorbu user-friendly UI * zájem o user-centered design * základní orientace ve vývoji webových aplikací - webové značkovací jazyky/HTML - jazyky stylů/CSS, jazyky skriptů/ECMAScript, architektury a způsoby nasazení webových aplikací * znalost GIT * cit pro týmovou spolupráci
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/20, pouze zareg.: 1/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl tohoto předmětu je představení User Experience (UX) Designu a Front-end technologií s hands-on experience na projektu s reálnými daty. Tento předmět představí základy user-centered designu a provede studenty praktickými technikami, kde pochopíme potřeby našeho konečného uživatele. Tento předmět je určen pro začátečníky, kteří se chtějí dozvědět více o “user experience” nebo “user interface”. Student pochopí, proč je důležité přemýšlet o potřebách uživatele a pak se naučí daný intuitivní postup aplikovat na svém projektu. Budeme tvořit prototypy a potom na jejich základě implementovat projekt s využitím aktuálních technologií. Na projektu se bude průběžně iterovat a výstupy se budou testovat na uživatelích. Studenti budou provedeni správným postupem k vytvoření user-friendly uživatelského rozhraní.
Výstupy z učení
bude znát UX procesy ve vývoji uživatelského rozhraní (UX, interaction design, prototypování, wireframování, uživatelský výzkum, usability testing);
bude rozumět průběhu procesu od nápadu po implementaci projektu a finální validaci na uživatelích; praktický projekt postavený nad reálnými daty s nejnovějšími technologiemi (React, Redux, webpack, jest);
zvládne týmovou spolupráci na podobných projektech
Osnova
  • Praktický vývojový projekt řešený ve dvojicích. Postup práce bude pravidelně sledován na týdenních seminářích, kde studenti získají nezbytnou zpětnou vazbu. Na závěrečném semináři je provedeno celkové zhodnocení a studentům bude udělen zápočet. Představení náplně předmětu - all Intro to UX and design thinking, intro to design system - M, T Wireframing & Prototyping - MT Javascript practices - old and new - KM React - beginner - KM Redux - advanced - KM UX feedback and iterations - all Data flow - Redux, Flux, Mobx - KM JS libraries - deployment, typings - KM User testing - all Unit testing - KM Theory vs. Real life - all Presentations and Critique - all
Literatura
    doporučená literatura
  • FRIEDMAN, Vitaly. The Smashing book. Freiburg: Smashing Magazine, 2013, 494 s. ISBN 9783944540573. info
  • WIGDOR, Daniel a Dennis WIXON. Brave NUI world : designing natural user interfaces for touch and gesture. Amsterdam: Morgan Kaufmann, 2011, xiii, 242. ISBN 9780123822314. info
  • TUFTE, Edward R. The visual display of quantitative information. Second edition. Cheshire: Graphics Press, 2001, 197 s. ISBN 9780961392147. info
Výukové metody
Předmět je vyučován každotýdenně formou seminářů. Semináře se stávají ze společné části vedené převážně agilními metodami v front-end vývoji následované v témže bloku částí „hands-on“ samostatnou prací nad projektem řešeným ve dvojici s okamžitou zpětnou vazbou od cvičících.
Metody hodnocení
Studenti jsou hodnoceni za průběžnou práci na dílčích krocích při vypracovávání projektu řešeného ve dvojicích. Výsledkem musí být funkční, předepsaným způsobem nasazená, user-friendly aplikace využívající technologie probírané v rámci kurzu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2023, podzim 2024.