FI:PV278 Vývoj intuitivních rozhraní - Informace o předmětu
PV278 Vývoj intuitivních uživatelských rozhraní
Fakulta informatikypodzim 2022
- Rozsah
- 0/3/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Karel Hala (přednášející)
Mgr. Mária Šviriková (přednášející)
Mgr. Lenka Sakálošová (přednášející)
doc. Ing. RNDr. Barbora Bühnová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Martin Ukrop, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Ing. RNDr. Barbora Bühnová, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Po 9:00–11:50 S505
- Předpoklady
- SOUHLAS
Neformální předpoklady: * nadšení pro tvorbu user-friendly UI * zájem o user-centered design * základní orientace ve vývoji webových aplikací - webové značkovací jazyky/HTML - jazyky stylů/CSS, jazyky skriptů/ECMAScript, architektury a způsoby nasazení webových aplikací * znalost GIT * cit pro týmovou spolupráci - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/20, pouze zareg.: 1/20 - Mateřské obory/plány
- Analýza a zpracování obrazu (program FI, N-VIZ)
- Bioinformatika a systémová biologie (program FI, N-UIZD)
- Computer Games Development (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Graphics and Visualisation (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Networks and Communications (program FI, N-PSKB_A)
- Cybersecurity Management (program FI, N-RSSS_A)
- Diskrétní algoritmy a modely (program FI, N-TEI)
- Formální analýza počítačových systémů (program FI, N-TEI)
- Grafický design (program FI, N-VIZ)
- Graphic Design (program FI, N-VIZ_A)
- Hardware Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Hardwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Image Processing and Analysis (program FI, N-VIZ_A)
- Informační bezpečnost (program FI, N-PSKB)
- Information Security (program FI, N-PSKB_A)
- Interakce člověka s počítačem (program FI, N-IZU)
- Kvantové a jiné neklasické výpočetní modely (program FI, N-TEI)
- Nasazení a provoz softwarových systémů (program FI, N-SWE)
- Návrh a vývoj softwarových systémů (program FI, N-SWE)
- Počítačová grafika a vizualizace (program FI, N-VIZ)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-PSKB)
- Použitelná bezpečnost (program FI, N-IZU)
- Principy programovacích jazyků (program FI, N-TEI)
- Řízení kyberbezpečnosti (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje služeb (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje softwarových systémů (program FI, N-RSSS)
- Services Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Software Systems Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Software Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Softwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Strojové učení a umělá inteligence (program FI, N-UIZD)
- Vývoj počítačových her (program FI, N-VIZ)
- Zpracování a analýza rozsáhlých dat (program FI, N-UIZD)
- Zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-UIZD)
- Cíle předmětu
- Cíl tohoto předmětu je představení User Experience (UX) Designu a Front-end technologií s hands-on experience na projektu s reálnými daty. Tento předmět představí základy user-centered designu a provede studenty praktickými technikami, kde pochopíme potřeby našeho konečného uživatele. Tento předmět je určen pro začátečníky, kteří se chtějí dozvědět více o “user experience” nebo “user interface”. Student pochopí, proč je důležité přemýšlet o potřebách uživatele a pak se naučí daný intuitivní postup aplikovat na svém projektu. Budeme tvořit prototypy a potom na jejich základě implementovat projekt s využitím aktuálních technologií. Na projektu se bude průběžně iterovat a výstupy se budou testovat na uživatelích. Studenti budou provedeni správným postupem k vytvoření user-friendly uživatelského rozhraní.
- Výstupy z učení
- bude znát UX procesy ve vývoji uživatelského rozhraní (UX, interaction design, prototypování, wireframování, uživatelský výzkum, usability testing);
bude rozumět průběhu procesu od nápadu po implementaci projektu a finální validaci na uživatelích; praktický projekt postavený nad reálnými daty s nejnovějšími technologiemi (React, Redux, webpack, jest);
zvládne týmovou spolupráci na podobných projektech - Osnova
- Praktický vývojový projekt řešený ve dvojicích. Postup práce bude pravidelně sledován na týdenních seminářích, kde studenti získají nezbytnou zpětnou vazbu. Na závěrečném semináři je provedeno celkové zhodnocení a studentům bude udělen zápočet. Představení náplně předmětu - all Intro to UX and design thinking, intro to design system - M, T Wireframing & Prototyping - MT Javascript practices - old and new - KM React - beginner - KM Redux - advanced - KM UX feedback and iterations - all Data flow - Redux, Flux, Mobx - KM JS libraries - deployment, typings - KM User testing - all Unit testing - KM Theory vs. Real life - all Presentations and Critique - all
- Literatura
- doporučená literatura
- FRIEDMAN, Vitaly. The Smashing book. Freiburg: Smashing Magazine, 2013, 494 s. ISBN 9783944540573. info
- WIGDOR, Daniel a Dennis WIXON. Brave NUI world : designing natural user interfaces for touch and gesture. Amsterdam: Morgan Kaufmann, 2011, xiii, 242. ISBN 9780123822314. info
- TUFTE, Edward R. The visual display of quantitative information. Second edition. Cheshire: Graphics Press, 2001, 197 s. ISBN 9780961392147. info
- Výukové metody
- Předmět je vyučován každotýdenně formou seminářů. Semináře se stávají ze společné části vedené převážně agilními metodami v front-end vývoji následované v témže bloku částí „hands-on“ samostatnou prací nad projektem řešeným ve dvojici s okamžitou zpětnou vazbou od cvičících.
- Metody hodnocení
- Studenti jsou hodnoceni za průběžnou práci na dílčích krocích při vypracovávání projektu řešeného ve dvojicích. Výsledkem musí být funkční, předepsaným způsobem nasazená, user-friendly aplikace využívající technologie probírané v rámci kurzu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2022/PV278