FI:VV065 Kapitoly k teorii mysli - Informace o předmětu
VV065 Vybrané kapitoly k teorii mysli
Fakulta informatikypodzim 2024
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Čt 26. 9. až Čt 19. 12. Čt 12:00–13:50 C525
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Analýza a zpracování obrazu (program FI, N-VIZ)
- Aplikovaná informatika (program FI, B-AP)
- Aplikovaná informatika (program FI, N-AP)
- Bezpečnost informačních technologií (angl.) (program FI, N-IN)
- Bezpečnost informačních technologií (program FI, N-IN)
- Bioinformatika a systémová biologie (program FI, N-UIZD)
- Bioinformatika (program FI, B-AP)
- Bioinformatika (program FI, N-AP)
- Computer Games Development (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Graphics and Visualisation (program FI, N-VIZ_A)
- Computer Networks and Communications (program FI, N-PSKB_A)
- Cybersecurity Management (program FI, N-RSSS_A)
- Formální analýza počítačových systémů (program FI, N-TEI)
- Grafický design (program FI, N-VIZ)
- Graphic Design (program FI, N-VIZ_A)
- Hardware Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Hardwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Image Processing and Analysis (program FI, N-VIZ_A)
- Informační bezpečnost (program FI, N-PSKB)
- Informační systémy (program FI, N-IN)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-EB)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-FY)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-IO)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-MA)
- Informatika a druhý obor (program FI, B-TV)
- Informatika (program FI, B-INF) (2)
- Informatika ve vzdělávání (program FI, B-IVV) (2)
- Information Security (program FI, N-PSKB_A)
- Kvantové a jiné neklasické výpočetní modely (program FI, N-TEI)
- Matematická informatika (program FI, B-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, B-IN)
- Paralelní a distribuované systémy (program FI, N-IN)
- Počítačová grafika a vizualizace (program FI, N-VIZ)
- Počítačová grafika a zpracování obrazu (program FI, B-IN)
- Počítačová grafika (program FI, N-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, B-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-IN)
- Počítačové sítě a komunikace (program FI, N-PSKB)
- Počítačové systémy a zpracování dat (program FI, B-IN)
- Počítačové systémy (program FI, N-IN)
- Principy programovacích jazyků (program FI, N-TEI)
- Programování a vývoj aplikací (program FI, B-PVA)
- Programovatelné technické struktury (angl.) (program FI, N-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, B-IN)
- Programovatelné technické struktury (program FI, N-IN)
- Řízení kyberbezpečnosti (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje služeb (program FI, N-RSSS)
- Řízení vývoje softwarových systémů (program FI, N-RSSS)
- Services Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (angl.) (program FI, N-AP)
- Služby - výzkum, řízení a inovace (program FI, N-AP)
- Sociální informatika (program FI, B-AP)
- Software Systems Development Management (program FI, N-RSSS_A)
- Software Systems (program FI, N-PSKB_A)
- Softwarové systémy (program FI, N-PSKB)
- Strojové učení a umělá inteligence (program FI, N-UIZD)
- Teoretická informatika (program FI, N-IN)
- Učitel informatiky a správce sítě (program FI, N-UCI)
- Učitelství informatiky pro střední školy (program FI, N-UCI) (2)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-SS) (2)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, B-IN)
- Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-IN)
- Vývoj počítačových her (program FI, N-VIZ)
- Zpracování a analýza rozsáhlých dat (program FI, N-UIZD)
- Zpracování obrazu (program FI, N-AP)
- Zpracování přirozeného jazyka (program FI, N-UIZD)
- Cíle předmětu
- Na počátku uvažování o mysli je dualismus "mysli a těla". Výchozí poznatky o mysli vzniklé testováním mozku spadají do počátku druhé poloviny 19. století. Oč se vědecky opírá psychoanalýza ve svých variantách? Podmíněné reflexy jako výchozí klíč k teorii učení (od Pavlova ke Skinnerovi). Vazba na zatím existující tajemství života udržuje do poloviny 20. století mýtus lidského vědomí jako "aspektu duše". Výzva tlumočená roku 1950 v britském "Mind" počítačové technologii (Turing). Vznik hnutí za "umělou inteligenci". Programované učení. Šok kolem autonomního "přípravného potenciálu" mozku. "Tvrdé" a "měkké" otázky kolem lidské mysli. Co dosvědčuje stroj hrající šachy? A nebo dokonce orientální hru Go? Záhady kolem ukládání paměťových stop v mozku. Sebe-vědomí jako dynamický systém. Mimosmyslové vnímání a možnost reprodukce zážitků z klinické smrti ("NDE"). PET a fMRI jako tykadla mozkové aktivity. Organický základ poruch duševní integrity. Čím je člověku "mysl"? ChatGPT-1 až -4 (a co dál?).
- Výstupy z učení
- Student bude schopen se zamyslet nad myšlením. Student bude schopen s větší opatrností zamýšlet se nad problematikou myšlení, včetně dispozic k efektivní paměti či k účinnější sebereflexi.
- Osnova
- Na počátku uvažování o mysli je dualismus "mysli a těla". Výchozí poznatky o mysli vzniklé testováním mozku spadají do počátku druhé poloviny 19. století. Oč se vědecky opírá psychoanalýza ve svých variantách? Podmíněné reflexy jako výchozí klíč k teorii učení (od Pavlova ke Skinnerovi). Vazba na zatím existující tajemství života udržuje do poloviny 20. století mýtus lidského vědomí jako "aspektu duše". Výzva tlumočená roku 1950 v britském "Mind" počítačové technologii (Turing). Vznik hnutí za "umělou inteligenci". Programované učení. Šok kolem autonomního "přípravného potenciálu" mozku. "Tvrdé" a "měkké" otázky kolem lidské mysli. Co dosvědčuje stroj hrající šachy? A nebo dokonce orientální hru Go? Záhady kolem ukládání paměťových stop v mozku. Sebe-vědomí jako dynamický systém. Mimosmyslové vnímání a možnost reprodukce zážitků z klinické smrti ("NDE"). PET a fMRI jako tykadla mozkové aktivity. Organický základ poruch duševní integrity. Čím je člověku "mysl"? ChatGPT-1 až -4 (a co dál?).
- Výukové metody
- Prezentace poznatků z citlivého oboru, přičemž na odkazy z průsvitek se rezignuje. Četba textu z průsvitek narušuje soustředění na proslovené myšlenky. Na další zdroje poučení bude ovšem nepřehlédnutelně poukazováno. SPÍŠE NEŽ jen pouhé referování přednášející ČASTĚJI uplatňuje DOTAZY NA SVÉ PUBLIKUM, PROČ ASI TO ČI ONO, anebo jaké asi mohou být další možnosti na daném poli úvah.
- Metody hodnocení
- K uspokojivému započtení účasti přednášející toleruje 2 absence. Student předloží k zápočtu také jeden esej. Téma eseje bude zadáno ve druhé polovině října. Esej bude textově mít aspoň 45 řádků ve formátu "12". Přímo v textu budou aspoň čtyři číselně uvedené odkazy na další literaturu (čísla v závorkách přímo v textu, příklad: (1); všechny citace zdrojú budou samostatně citované až za textem; s uvedením adres těch zdrojů. Termín odevzdání elaborátu do konce listopadu. Pojednání by mělo vykazovat rovněž konkrétní příklady, ne-li i emoční přístup.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2024/VV065