FSpS:bp988 Práce se skupinou ve zkušenost - Informace o předmětu
bp988 Práce se skupinou ve zkušenostním a reflektivním učení
Fakulta sportovních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- bp988/s1: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Kolář
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16 - Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-FY)
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (program FSpS, N-TV)
- Fyzioterapie (program FSpS, B-SZ)
- Management sportu (program FSpS, B-TV)
- Management sportu (program FSpS, B-TV, směr Management cestovního ruchu)
- Management sportu (program FSpS, B-TV, směr Management sportu)
- Management sportu (program FSpS, N-TV)
- Regenerace a výživa ve sportu (program FSpS, B-TV)
- Speciální edukace bezpečnostních složek (program FSpS, B-TV)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Management cestovního ruchu)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Regenerace a výživa ve sportu)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Rozhodčí)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Trenérství)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-FY)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-MA)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Coaching)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřený na nácvik a osvojení základních principů a metod práce se skupinou v aktivitách zkušenostního a reflektivního učení. V průběhu kurzu se studenti seznámí s problematikou skupinových procesů a možnostmi jejich ovlivňování, teorií a praxí vedení skupinové reflexe a následně vybranými technikami zkušenostního a reflektivního učení, a to prostřednictvím aplikace na sobě samých. V další části kurzu zrealizují některé techniky sami účastníci a to v bezpečném prostředí skupiny frekventantů, tedy ještě před tím než je budou moci aplikovat v bezprostřední pedagogické realitě. Za supervize samotných účastníků i lektorů jim bude poskytnuta zpětná vazba o způsobu jejich vedení a dojde k upevnění nabytých dovedností. Po úspěšném absolvování předmětu „Práce se skupinou ve zkušenostním a reflektivním učení“ bude student schopen: -definovat a vysvětlit vliv skupinových procesů na práci se skupinou -popsat, vysvětlit a aplikovat zásady vedení skupinové reflexe -ovládat několik technik zkušenostního a reflektivního učení a navrhovat jejich smysluplnou realizaci -kriticky posoudit vlastní pedagogické působení a navrhovat jeho optimalizaci
- Osnova
- Osnova kurzu: - Informační setkání - Iniciační techniky a způsoby jejich realizace - Skupinová dynamika a koheze a způsoby jejich ovlivňování - Sociální klima skupiny a práce s ním - Práce s reflexí skupinových aktivit - Zhodnocení a ukončení kurzu
- Literatura
- povinná literatura
- REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
- doporučená literatura
- K sobě, k druhým, k profesi : teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. Edited by Jan Kolář - Bohumíra Lazarová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 133 s. ISBN 9788021045958. info
- BROCKBANK, Anne a Ian MCGILL. Facilitating reflective learning through mentoring & coaching. Repr. London: Kogan Page, 2006, x, 325. ISBN 0749444487. info
- BUNTING, Camille J. Interdisciplinary teaching through outdoor education. Champaign: Human Kinetics, 2006, xii, 243. ISBN 0736055029. info
- VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
- GILBERTSON, Ken. Outdoor education : methods and strategies. Champaign, IL: Human Kinetics, 2006, ix, 214. ISBN 0736047093. info
- KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem : aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 132 s. ISBN 8023946692. info
- BROWN, Rupert. Group processes : dynamics within and between groups. 2nd ed. Malden: Blackwell Publishing, 2000, xxiii, 417. ISBN 9780631184966. info
- Výukové metody
- Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, nácviková cvičení, individuální domácí práce
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast, příprava a realizace aktivity zkušenostního a reflektivního učení, odevzdání písemné sebereflexe a účast na závěrečném semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2010/bp988