np1020 Školní poradenství

Fakulta sportovních studií
jaro 2010
Rozsah
1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np1020/prednaska: Út 17:00–17:45 K112, B. Lazarová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou schopni: - porozumět školské poradenské legislativě - sestavit školní poradenský tým - spolupracovat s poradenskými pracovníky a učiteli ve škole - užívat základní poradenské dovednosti - vést poradenský rozhovor - rozlišit mezi pomocí a sociální kontrolou
Osnova
  • Školský poradenský systém. Školní poradenská pracoviště a jejich poslání ve školách.
  • . Školská legislativa zaměřená na poradenské služby ve škole.
  • . Role školních poradců. Preventivní činnost.
  • . Školní psychologie v ČR., role školního psychologa. Spolupráce školních psychologů a učitelů. Požadavky na školního psychologa. Vzdělávání školních psychologů. Rizika spolupráce. Etika práce školního psychologa a školních poradců
  • . Základy poradenství. Vztah s klientem. Pomoc a sociální kontrola. žák v krizi.
  • . Spolupráce školních poradců a rodičů. Jednání s rodiči.
  • . Spolupráce poradenského pracoviště s vnějšími subjekty.
Literatura
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, 70 s. ISBN 80-7315-115-4. info
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 807178429X. info
Výukové metody
teoretická příprava
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012.