np2377 Didaktika fotbalu, LH a KB

Fakulta sportovních studií
jaro 2016
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dominik Bokůvka, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Sedláček (cvičící)
PaedDr. Petr Starec, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Karel Večeřa (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np2377/01: Út 23. 2. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Út 1. 3. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Út 8. 3. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Út 15. 3. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Út 22. 3. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Út 29. 3. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Út 5. 4. 8:50–10:20 hala TJ Tatran Bohunice, Út 12. 4. 8:50–10:20 hala TJ Tatran Bohunice, Út 19. 4. 8:50–10:20 hala TJ Tatran Bohunice, Út 26. 4. 8:50–10:20 hala TJ Tatran Bohunice, Út 3. 5. 8:50–10:20 hala TJ Tatran Bohunice, Út 10. 5. 8:50–10:20 hala TJ Tatran Bohunice, Út 17. 5. 8:50–10:20 hala TJ Tatran Bohunice, J. Nykodým, K. Večeřa
np2377/02: Po 4. 4. 9:30–11:00 hala TJ Tatran Bohunice, Út 5. 4. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Po 11. 4. 9:30–11:00 hala TJ Tatran Bohunice, Út 12. 4. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Po 18. 4. 9:30–11:00 hala TJ Tatran Bohunice, Út 19. 4. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Po 25. 4. 9:30–11:00 hala TJ Tatran Bohunice, Út 26. 4. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Po 2. 5. 9:30–11:00 hala TJ Tatran Bohunice, Út 3. 5. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Po 9. 5. 9:30–11:00 hala TJ Tatran Bohunice, Út 10. 5. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Po 16. 5. 9:30–11:00 hala TJ Tatran Bohunice, Út 17. 5. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, J. Nykodým, K. Večeřa
np2377/03: St 24. 2. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, St 2. 3. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, St 9. 3. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, St 16. 3. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, St 23. 3. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, St 30. 3. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, St 6. 4. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 13. 4. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 20. 4. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 27. 4. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 4. 5. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 11. 5. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 18. 5. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, P. Starec, K. Večeřa
np2377/04: Po 4. 4. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 6. 4. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Po 11. 4. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 13. 4. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Po 18. 4. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 20. 4. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Po 25. 4. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 27. 4. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Po 2. 5. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 4. 5. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Po 9. 5. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 11. 5. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, Po 16. 5. 8:00–9:30 hala TJ Tatran Bohunice, St 18. 5. 8:30–10:00 krasohala Křídlovická, P. Starec, K. Večeřa
Předpoklady
studenti ovládají praktické dovednosti z ledního hokeje a krasobruslení, které budou ověřeny praktickým testem a praktické herní dovednosti z fotbalu. U fotbalu se konkrétně jedná o útočné a obranné herní činnosti jednotlivce a útočné a obranné herní kombinace, které budou ověřeny vstupním praktickým testem v první vyučovací hodině
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen definovat základní metodickou řadu v hokeji a krasobruslení, rozumí principům skladby vyučovací jednotky se zaměřením na hokej a krasobruslení a se zaměřením na fotbal, umí sestavit didaktický výstup z hokej a krasobruslení a též z fotbalu v hodinách, chápe podstatu metodiky jednotlivých hokejových, krasobruslařských a fotbalových dovedností. FOTBAL: cílem je, aby byl student na základě dosavadních poznatků a nově získaných informací schopen porozumět principům skladby vyučovací jednotky, sestavit didaktický výstup, pochopit podstatu metodiky jednotlivých fotbalových dovedností. Umí vhodně využívat jednotlivé didaktické formy tréninkového (vyučovacího) procesu a zhodnotit herní výkon v utkání. Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen definovat základní metodickou řadu v hokeji a krasobruslení, rozumí principům skladby vyučovací jednotky se zaměřením na hokej a krasobruslení a se zaměřením na fotbal, umí sestavit didaktický výstup z hokej a krasobruslení v hodinách, chápe podstatu metodiky jednotlivých hokejových, krasobruslařských dovedností.
Osnova
  • Studenti si v semestru osvojují práci s metodickými výstupy na zadané téma v hodinách. Základní bruslařský nácvik dle metodické řady, zvládnutí techniky: jízda vpřed, zastavení, jízda vzad, jízda v zatáčkách, překládání vpřed i vzad, oblouky vpřed ven a dovnitř, obraty, poskoky a hry na ledě, využití strečinku při bruslení jako prevence proti zranění (úrazům), kruhy vpřed ven a dovnitř, průpravná osma, trojkové obraty, trojkový skok, váha, pirueta na dvou nohách, odpíchnutý rittberger, poloviční lutz, poloviční flip. Lední hokej - činnosti jednotlivce v ledním hokeji, výcvik hokejové jízdy, výcvik techniky hole, výcvik brankářů, základní taktické prvky jednotlivce, nácvik základních kombinací a systémů, organizace družstva a vlastní hra, průpravné hry, formy rozcvičení na ledě. Součástí výstupu je zvládnutí rozcvičení, uvolňovací a protahovací cvičení a upozornění na zásady bezpečnosti při výuce bruslení.
  • Fotbal - didaktické výstupy zaměřené na nácvik herních činností jednotlivce ( přihrávání a zpracování míče, vedení míče a obcházení soupeře, střelba, výběr místa, obsazování soupeře a prostoru, činnosti brankáře ) a na nácvik herních kombinací ( kombinace založená na přihrávce a nabíhání, kombinace založená na výměně místa, na přebírání hráčů, na zesíleném obsazování )
Literatura
  • STARŠÍ, V. Základy korčulovania. Bratislava: UK 1970
  • VOTÍK, Jaromír a Petra ŠRÁMKOVÁ. Fotbalová cvičení a hry. Illustrated by Zdeňka Marvanová - Daniela Benešová. Druhé, doplněné vydání. Praha: Grada, 2011, 152 stran. ISBN 9788024735764. info
  • ŽILKOVÁ HRÁZSKÁ, Gabriela. Krasobruslení : škola bruslení, choreografie, pravidla, vybavení, trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 105 s. ISBN 8024709848. info
  • VOTÍK, Jaromír. Fotbalová cvičení a hry. 1.vyd. Praha: Grada, 2005, 126 s. ISBN 8024709252. info
  • BUKAČ, Luděk. Intelekt, učení, dovednosti & koučování v ledním hokeji : komprehenzivní pohled na utkání, trénink a rozvoj individuálního herního výkonu. 1. vyd. Praha: Olympia, 2005, 291 s. ISBN 8070338962. info
  • VOTÍK, Jaromír. Trenér fotbalu "B" UEFA licence : (učební texty pro vzdělávání fotbalových trenérů). 2. vyd. Praha: Olympia, 2005, 261 s. ISBN 8070339217. info
  • BURSOVÁ, Marta, Jaromír VOTÍK a Jiří ZALABÁK. Kompenzační cvičení pro fotbalisty. První vyd. Praha: Olympia, 2003, 95 s. ISBN 8070337931. info
  • NAVARA, Milan, Mario BUZEK a Oldřich ONDŘEJ. Kopaná : teorie a didaktika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 181 s. info
  • KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Lední hokej : (teorie a didaktika). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 186 s. info
  • KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Lední hokej : teorie a didaktika. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 186 s. info
  • KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Teorie a didaktika ledního hokeje. Illustrated by Dagmar Křížová. 3., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 190 s. info
  • KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Teorie a didaktika ledního hokeje. Illustrated by Dagmar Křížová. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972, 192 s. info
Výukové metody
cvičení
Úkoly pro samostudium: Výběr cvičení a příprava tématických výstupů s využitím přístupu k aktuálním a nově vytvořeným zdrojů informací a pomůcek
Hodnocení herního výkonu hráče dle konkrétních požadavků vyučujícího
Kontrola úkolů
aktivní účast v hodinách, hodnocení metodického výstupu, písemný test
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách, hodnocení metodického výstupu a rozboru herního výkonu hráče, písemný test, zkouška
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-fotbalu-ledniho-hokeje-krasobrusleni/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.
Didaktika fotbalu navazuje na inovovaný předmět Základy fotbalu, kde můžete, kromě jiného, shlédnout instruktážní videa a požadavky pro úspěšné splnění tohoto předmětu. Pro vstup do tohoto předmětu použijete stejnou přístupovou cestu. V čem spočívá inovace: Inovace spočívá v integraci nového obsahu výuky do Didaktiky fotbalu, ledního hokeje a krasobruslení. Novým obsahem máme na mysli zařazení cvičení se zaměřením na využití rychlé zpětné informace pomocí softwaru Dartfish při nácviku herních činností jednotlivce a herních kombinací. K plnohodnotnému inovování předmětu je nutné vytvořit výukovou podporu ve formě učebního textu (využití softwaru „Dartfish“)
Proč předmět inovujeme: FOTBAL: zkvalitnění výuky za pomoci efektivního a moderního přístupu k požadovaným informacím. LEDNÍ HOKEJ A KRASOBRUSLENÍ: inovace je reakcí na požadavky moderního pojetí Didaktiky fotbalu, LH a KB. V posledních letech se stále častěji setkáváme v odborné literatuře s názorem, že optimální didaktický přístup při nácviku herních činností obsahuje slovní vyjádření obsahu nacvičovaných činností, praktickou ukázku a rychlou zpětnou analýzu provedení pohybového úkolu hráče. Sofistikovaný software pro rychlou zpětnou analýzu umožní hráčům uvědomit si a efektivněji odstranit případné chyby v provedení pohybového úkolu.
Výukový materiál (forma, název, rozsah): E-learning
Kategorie e-learningu: 2 Seznam literatury: STARŠÍ, V. Základy korčulovania. Bratislava: UK 1970
HAVRÁNKOVÁ, D - BARTOŇ, B. Vybrané kapitoly z didaktiky tělesné výchovy. II., Bruslení, krasobruslení, lední hokej, rychlobruslení. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982. 128 s. Obsahuje bibliografii.
ŠAFAŘÍK, V., JAURIS, B Teorie a metodika bruslení. SPN, Praha: 1985
KOSTKA, V - BUKAČ, L - ŠAFAŘÍK, V. Lední hokej : (teorie a didaktika). 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 186 s. : i. Učebnice pro vysoké školy.
HAVRÁNKOVÁ, D. Metodika, technika a organizace základního bruslení. SPN, Praha: 1985
BUKAČ, L. Lední hokej. Trénink herních dokonalostí.Olypia, Praha: 1990 PERIČ, Tomáš. Lední hokej : trénink budoucích hvězd. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2002. 127 s. : i. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-247-0472-2.
ALTER, M. J. Strečink: 311 protahovacích cviků pro 41 sportů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1999. 228 s.: i. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7169-763-.
KNÍŽETOVÁ, V - KOS, B. Strečink. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1998. 78 s.: il. ISBN 80-7033-446-0.
JIRKA, Z. Regenerace a sport. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1990. 253 s.: i. Věda pro praxi. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7033-052-.
EDWARDS, CH Abeceda inline bruslení: [průvodce jízdou na in-line bruslích]: The young inline skater (Orig.). Praha: Ikar, 1996. 37 s.: il. ISBN 80-7202-058-7.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.