FSpS:np2022 První pomoc ve školských zaříz - Informace o předmětu
np2022 První pomoc ve školských zařízeních
Fakulta sportovních studiíjaro 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Milan Mojžíš (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Martin Zvonař, Ph.D.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- - úspěšné absolvování výuky první pomoci během bc. studia včetně praktického nácviku resuscitace dle GL 2015
- dostatečná znalost fyziologie sportovní zátěže, kineziologie a dalších oborů - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-FY)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-MA)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět prohlubuje teoretické informace i praktické zkušenosti získané v předmětu První pomoc během bakalářského studia.
Základy laické první pomoci dle GL 2015 jsou rozšířeny o specifické situace, které mohou nastat během kondiční přípravy. Získané informace jsou v souladu s moderním vývojem tohoto oboru. - Výstupy z učení
- Student bude schopen:
- pojmenovat rizika spojená s poskytováním první pomoci včetně vodního prostředí a pobytu ve vysokohorském prostředí
- vyjmenovat a aplikovat život zachraňující úkony – rozlišit bezvědomí se zachovanými životními funkcemi a stavem, kdy je nezbytné zahájení Hands only nebo kardiopulmonální resuscitace
- provádět resuscitaci dospělého, dítěte, kojence a stavu po tonutí – změnit scénář resuscitace, je-li na místě automatický externí defibrilátor
- provést zástavu život ohrožujícího krvácení
- rozpoznat z mechanizmu úrazu závažnost možného poškození organizmu a adekvátně reagovat
- ošetřit typická poranění pohybového aparátu, zejména se zaměřením na kondiční trénink (různé scénáře a prostředí)
- stanovit bezpečnostní rizika při kondičním tréninku v různém prostředí, tyto rizika poté eliminovat
- odvodit z příznaků pravděpodobný typ neúrazového stavu, který se může vyskytovat během kondičního tréninku a adekvátně na situaci reagovat
- ošetřit poškození organizmu teplem a chladem, která mohou nastat během kondiční přípravy
- vypudit cizí těleso při jeho aspiraci technikou v závislosti na věku postiženého
- debatovat o možnostech prevence vzniku úrazového či neúrazového stavu v kondiční přípravě, v bazénu či v běžném životě - Osnova
- - Obecné zákonitosti poskytování první pomoci, volání záchranky, používání app Záchranka
- - Rizika poskytování první pomoci, bezpečnost během tréninkového procesu
- - Vnější a vnitřní krvácení
- - Šok
- - Bezvědomí. Resuscitace Guidelines 2015
- - Rautekova zotavovací poloha
- - Rizika tréninku ve vysokohorském prostředí, prevence a poskytování první pomoci
- - Rizika tréninku ve vodním prostředí, prevence a poskytování první pomoci
- - Základy vyproštění a manipulace s poraněným
- - Aspirace cizího tělesa
- - Poškození chladem a teplem během tréninkového procesu
- - Poranění pohybového aparátu, poranění páteře. Amputace
- - Neúrazové stavy
- Literatura
- KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Radek TURIN, Martin SEBERA, Barbora ZUCHOVÁ, Petr ZAORAL a Martin NOVOTNÝ. První pomoc ve školských zařízeních. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISSN 1802-128X. URL info
- Výukové metody
- Výuka formou konzultací s vyučujícím.
- Metody hodnocení
- praktická KPR: účast na seminářích (max. 1 absence) – včetně aktivní účasti v bazénu (praktický nácvik záchrany tonoucího); seminární práce – hodnocení rizik.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2020/np2022