FSpS:bp2076 Základy pedagogiky a didaktiky - Informace o předmětu
bp2076 Základy pedagogiky a didaktiky
Fakulta sportovních studiíjaro 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Út 2. 3. 12:00–13:40 Virtuální místnost, Út 9. 3. 12:00–13:40 Virtuální místnost, Út 16. 3. 12:00–13:40 Virtuální místnost, Út 23. 3. 12:00–13:40 Virtuální místnost, Út 30. 3. 12:00–13:40 Virtuální místnost, Út 6. 4. 12:00–13:40 Virtuální místnost, Út 13. 4. 12:00–13:40 Virtuální místnost
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-FY)
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-MA)
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV) (2)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Rozhodčí florbalu)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Rozhodčí fotbalu) (2)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Rozhodčí ledního hokeje) (2)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Trenérství) (2)
- Cíle předmětu
- zvládnutí základní orientace v pedagogických a didaktických kategoriích s důrazem na vytváření základů pedagogických kompetencí.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní pedagogické kategorie a pojmy
- popsat základní prvky edukačního procesu
- určit význam pedagogických disciplín pro vybrané profesní oblasti
- analyzovat vybranou oblast vzdělávání
- vysvětlit funkce vzdělávání v konkrétních sociálních oblastech - Osnova
- 01. Pojetí výchovy (edukace). Výchova a socializace; hodnotová orientace výchovy (antika, středověk, novověk); vztah výchovy, dědičnosti a prostředí
- 02. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, heteroedukace a autoedukace, rysy edukace v demokratické společnosti, formální, neformální a informální vzdělávání
- 03. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. Vztah pedagogiky, kinantropologie a věd o sportu
- 04. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. Předmět a cíle obecné didaktiky. Pedagogika sportu
- 05. Metody pedagogiky. Druhy a význam pedagogického výzkumu, metody pedagogického výzkumu
- 06. Kvantitativní výzkum. Základní charakteristika, výzkumný design
- 07. Kvalitativní výzkum. Základní charakteristika, výzkumný design
- 08. Prvky edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky a prostředky)
- 09. Výchovné a vzdělávací cíle. Historičnost edukačních cílů – antika, středověk, Komenský, novověk. Aktuální cíle soudobé výchovy a vzdělávání
- 10. Příprava jedince pro sociální role. Vývoj sociálních rolí, výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti
- 11. Edukace jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Edukace – výchova a vzdělávání, vyučování, učení
- 12. Výchova a kultura. Základní obsahové oblasti výchovy a vzdělávání. Učivo.
- 13. Pedagog (edukátor, učitel, trenér) – jeho vzdělání, kompetence a osobnostní charakteristiky. Vybrané pedeutologické výzkumy
- 14. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, sportovec, klient). Vybrané výzkumy současné mládeže
- 15. Demokratická výchova J. A. Komenského
- 16. Výchova gentlemana J. Locka
- 17. Svobodná výchova J. J. Rousseaua
- 18. Pedocentrická výchova a škola J. Deweye
- 19. Formy edukace (školní, mimoškolní, rodinná)
- 20. Soustava pedagogických a didaktických principů
- 21. Didaktické prostředky a média
- 22. Didaktické metody – klasifikace, přehled a výběr. Klasické výukové metody – slovní a názorně-demonstrační
- 23. Aktivizující didaktické metody – přehled a charakteristika jednotlivých metod
- 24. Komplexní didaktické metody – přehled a charakteristika jednotlivých metod
- 25. Základní rysy české Bílé knihy. Navazující kurikulární dokumenty
- Literatura
- povinná literatura
- Základy pedagogiky : pro doplňkové pedagogické studium : teorie výchovy (Variant.) : Pedagogika pro doplňující pedagogické studium. D. 3, Teorie výchovy. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- doporučená literatura
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy pedagogiky. Vyd. 1. Praha: VŠCHT, 2005, 290 s. ISBN 8070805730. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004, 141 s. ISBN 8071789771. info
- Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- Výukové metody
- přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace individuální domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2021/bp2076