FSpS:nk4041 Etika a společ. odpovědnost - Informace o předmětu
nk4041 Etika a společenská odpovědnost
Fakulta sportovních studiíjaro 2021
- Rozsah
- 7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 12. 3. 15:05–16:45 Virtuální místnost, Pá 26. 3. 14:15–15:55 Virtuální místnost, Pá 4. 6. 9:40–12:10 Virtuální místnost
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk4041/02: Pá 5. 3. 15:05–16:45 Virtuální místnost, Pá 19. 3. 14:15–16:45 Virtuální místnost, Pá 9. 4. 14:15–15:55 Virtuální místnost, V. Moudr
nk4041/03: Pá 5. 3. 11:45–14:15 Virtuální místnost, Pá 30. 4. 13:25–15:05 Virtuální místnost, Pá 21. 5. 10:30–12:10 Virtuální místnost - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kondiční trénink (program FSpS, N-KTAK) (2)
- Management sportu (program FSpS, N-MS) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit studenty se základními pojmy, poznatky a přístupy etiky, environmentální etiky i s konceptem společenské odpovědnosti.
- Výstupy z učení
- Cílem předmětu je studentovo porozumění vzniku, vývoji a funkci morálky a znalost základních pojmů, přístupů a problémů etiky a environmentální etiky. Student díky tomu pochopí odpovědnost za sebe, své jednání a své výtvory nejen vůči společnosti, ale také vůči širšímu přírodnímu prostředí (biosféře). Mezi základní pojmy, které si student osvojí a bude je umět charakterizovat, patří hodnoty, etika, morálka, morální přesvědčení a jednání, morální zdůvodnění aj. Student bude schopen rozumět etice jako teoretické disciplíně, která reflektuje morálku a bude umět rozlišit způsoby této reflexe: deskriptivní etika, metaetika, normativní etika, aplikovaná etika. Student pronikne do základních problémů podnikové, spotřebitelské etiky a bude umět rozlišit různé přístupy v environmentální etice. Díky osvojení základních způsobů zdůvodňování morálního přesvědčení (deontologické a konsekvencialistické přístupy normativní etiky) získá student nástroj pro racionální posuzování obtížných rozhodovacích situací a morálních dilemat.
- Osnova
- 01. Etika jako tradiční disciplína filosofie a současná spolupráce s empirickými vědami (neurovědy, evoluční biologie, kognitivní psychologie aj.); základní teze empirické etiky
- 02. Základní pojmy (hodnoty, etika, morálka, morální přesvědčení a jednání, morální zdůvodnění) a souvislosti mezi nimi
- 03. Vznik morálky z přírodních kořenů (altruismus u sociálně žijících zvířat), kulturní determinace morálky, sociální funkce morálky
- 04. Deskriptivní etika, metaetika, normativní etika, aplikovaná etika
- 05. Teorie normativní etiky jako způsoby zdůvodňování morálního přesvědčení (jednání)
- 06. Aplikovaná etika – etika sportu
- 07. Aplikovaná etika – podniková etika, spotřebitelská etika
- 08. Aplikovaná etika – etika lidských zdrojů, společenská zodpovědnost podniků, fair trade
- 09. Environmentální etika – biocentrismus, ekocentrismus, hlubinná ekologie
- 10. Environmentální etika – antropocentrismus, zoocentrismus, teocentrismus
- 11. Důvody odmítání etiky (sociobiologie) a environmentální etiky (neoliberální ekonomové – Simon, Klaus)
- Literatura
- BINKA, Bohuslav. Environmentální etika. In Etika, ekonomika, příroda. První vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, s. 84-123. ISBN 978-80-247-4293-9. info
- ŠMAJS, Josef. Evoluční ontologie kultury a problém podnikání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 250 s. ISBN 978-80-210-6180-4. info
- KUNZ, Vilém. Společenská odpovědnost firem. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, 201 s. ISBN 9788024739830. URL info
- KACETL, Jaroslav. Obchodní a podnikatelská etika. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, 98 s. ISBN 9788074350955. info
- BRÁZDA, Radim. Ethicum. první. Zlín: VeRBuM, 2010, 188 s. ISBN 978-80-904273-9-6. info
- KLAPALOVÁ, Alena. Řízení vztahu se zákazníky a společenská odpovědnost podniku. In Ekonomika a management organizací – výzkum, výuka a praxe. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 171-178. ISBN 978-80-210-5273-4. URL info
- ŠMAJS, Josef, Bohuslav BINKA, Marie PUTNOVÁ a Pavel SEKNIČKA. Podnikatelská a environmentální etika. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 184 s. Pořadové číslo 4642/ESF-6/08-17/99. ISBN 978-80-210-4561-4. info
- BRÁZDA, Radim. Srovnávací etika. první. Praha: KLP, 2002, 244 s. Kassandra. ISBN 80-85917-86-6. info
- Výukové metody
- Předmět je vyučován formou přednášek a seminářů. Přednášky slouží k explikaci základních témat a problémů. Na seminářích jsou řešeny a diskutovány konkrétní rozhodovací situace. Účast na semináři je podmíněna včasným a řádným odevzdáním stručné přípravy k tématu semináře. Nutná je účast na 2/3 seminářů konaných v semestru.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen ústní nebo písemnou zkouškou.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2021/nk4041