bp4005 Pedagogika

Fakulta sportovních studií
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící)
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 14:00–14:50 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp4005/01: Út 9:00–9:50 E34/203 - seminární místnost, J. Sliacky
bp4005/02: Po 8:00–8:50 B11/236, J. Sliacky
bp4005/03: Út 13:00–13:50 B11/236, J. Sliacky
bp4005/04: Út 8:00–8:50 E34/203 - seminární místnost, J. Sliacky
bp4005/05: Út 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, J. Sliacky
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zvládnutí základních pedagogických kategorií, pojmů a teorií s důrazem na vytváření základů pedagogických kompetencí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní pedagogické kategorie a pojmy
- popsat základní prvky edukačního procesu
- určit význam pedagogických disciplín pro vybrané profesní oblasti
- analyzovat vybranou oblast vzdělávání
- vysvětlit funkce vzdělávání v konkrétních sociálních oblastech
Osnova
  • 01. Pojetí edukace (výchovy). Edukace a socializace; hodnotová orientace edukace (antika, středověk, novověk); vztah edukace, dědičnosti a prostředí
  • 02. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, rysy demokratické edukace. Formální, neformální a informální vzdělávání
  • 03. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. Vztah pedagogiky, kinantropologie a věd o sportu
  • 04. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti
  • 05. Prvky edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky a prostředky)
  • 06. Vybrané historické edukační modely (demokratický – J. A. Komenský, utilitaristický – J. Locke, svobodný – J. J. Rousseau, pedocentrický – J. Dewey)
  • 07. Výchovné a vzdělávací cíle – aktuální cíle soudobé edukace. Příprava jedince pro sociální role (výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti)
  • 08. Edukace jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Výchova a vzdělávání. Obsah edukace – edukace a kultura
  • 09. Pedagog (edukátor, učitel, trenér, asistent pedagoga ad.) – jeho vzdělání, kompetence a osobnostní charakteristiky
  • 10. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, klient, sportovec ad.). Vybrané výzkumy současné mládeže
  • 11. Formy edukace (školní, mimoškolní, rodinná). Pedagogické zhodnocené volného času
  • 12. Soustava pedagogických principů a jejich aplikace
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015, 270 stran. ISBN 9788026208723. info
  • JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 stran. ISBN 8085931958. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 108 s. ISBN 8085931397. info
Výukové metody
přednáška, skupinová diskuze, individuální domácí práce.
Metody hodnocení
aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.