p871 Tělesná výchova - Žonglování I.

Fakulta sportovních studií
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Jarmila Titzová (pomocník)
Garance
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Centrum univerzitního sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
p871/1: St 14:45–16:15 tělocvična Poříčí 7, D. Heiland Trávníková
Předpoklady
!NOWANY( p801 Teorie a praxe futsalu I , p803 Teorie a praxe florbalu I , p805 Teorie a praxe fotbalu I , p807 Teorie a praxe basketbalu I. , p809 Plavání pro pokročilé I , p811 Teorie praxe volejbalu I , p813 Posilování pokročilí I. , p815 Teorie a pr.in-line bruslení I , p816 TV-Bruslení in-line , p817 Teorie a praxe aerobiku , p820 Teorie a praxe step AE , p822 Teorie a praxe kick-box AE , p826 Teorie a praxe tenisu I , p828 Teorie a praxe stolního tenisu , p830 Tv-Zákl. psychomot.her , p834 Bodystling s náčiním , p839 Pilates MAT , p840 Relaxačně-komp. cvičení , p841 Pilates s pomůckami , p843 Fit jóga , p845 Teorie a praxe softbalu , p846 Vodní turistika I , p847 Vodní turistika II. , p848 Aqua-aerobik master I , p851 Severská chůze , p852 Základy regenerace - masáže , p853 Teorie a praxe joggingu I , p855 Cyklistika v terénu , p868 Sportovní lezení-BoulderingI , p870 TV - Systema , p872 Tv-Sportovní lezení III. , p874 TV-Bodyflex I. , p876 TV-Beach volejbal I. , p879 TV-Program SPINNING I. , p881 TV-Sporty v přírodě I. , p882 TV - Sporty v přírodě II. ) && VOL_TV
Předmět se vypisuje jen v rámci volitelné TV.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíl výuky: - zlepšení úrovně pohybových dovedností a fyzické úrovně - ovlivnění kladného přístupu ke sportovním aktivitám chápaným jako obranu proti konfliktům, civilizačním chorobám a stresu - podpora zdravého životního stylu studentů Předmět je zaměřen na rozvoj žonglérsko-pohybových dovedností. Žonglování je kreativní pohybová aktivita, která nespočívá pouze v nácviku a drilu techniky, ale umožňuje též rozvoj nových pohybových zkušeností a dovedností. Vedle duševní stránky rozvíjíme žonglérskými pohybovými aktivitami smysl pro rytmus, návyky ke správnému držení těla, nervosvalovou koordinaci, rovnováhu, obratnost a prostorovou orientaci. Dále je žonglování činností zlepšující koordinaci, soustředění, a rozvoj vztahů mezi mozkovými hemisférami. V neposlední řadě tato aktivita rozvíjí potřebu prezentovat své vlastní objevené artistické prvky publiku, a podporuje tím schopnost samostatného a sebevědomého vystupování. Přestože není v České republice žonglování zatím příliš rozšířené (jako např. v Německu, a dalších zemích západní Evropy, kde je výuka žonglérsko-pohybových dovedností součástí školních osnov), nachází své využití při práci s dětmi a rizikovou mládeží (volnočasové aktivity, zařazení do školní tělesné výchovy,..) či jako rekreační „sport“ u zástupců všech věkových skupin.
Osnova
  • - seznámení se základními žonglérskými pomůckami (míčky, kužely, šátky, talíře, diabolo, kruhy, ďábelské hůlky) - nácvik žonglérské techniky se třemi (dle individuálních schopností i s více) míčky včetně základních triků - žonglování ve dvojici, ve skupině - propojení žonglování s pohybem - práce s žonglérskou pomůckou, netradiční uchopení žonglérské pomůcky - prezentace žonglérsko-pohybových dovedností
Literatura
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Žonglování. 2008. vyd. FSpS MU Brno: Fakulta sportovních studií, 2008. ISBN 978-80-210-4587-3. info
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Výzkum vlivu žonglování a dalších psychomotorických aktivit na rozvoj osobnosti adolescentů s poruchami pozornosti, chování a hyperaktivitou. In 2. mezinárodní studentská vědecká konference, FSpS Brno. 2007. vyd. Brno, FSpS: Fakulta sportovních studií, 2007, s. 121-124. info
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar a Lucie BRŮŽKOVÁ. Žonglování a jiné psychomotorické aktivity a jejich pozitivní vliv na rozvoj schopností člověka. In Mezinárodní konference „Výchova ke zdraví a kvalita života“. České Budějovice: Jihočeská Univerzita České Budějovice, 2007, 4 s. ISBN 978-80-7040-993-0. info
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Celouniverzitní dílna žonglování. 2007. URL info
Metody hodnocení
Požadavky k absolvování předmětu: Aktivní účast v seminářích. Zápočet - předvedení sekvence obsahující min. 3 žonglérské triky se třemi míčky. Možno předvést jednotlivě či ve dvojicích, případně v menších skupinách. Kromě míčků mohou být využity i další žonglérské pomůcky.
Informace učitele
Pro bližší informace o žonglování doporučuji skripta: Dagmar Trávníková. Žonglování. Brno: FSpS, MU.2008.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, podzim 2010.