np2012 Úvod do pedagogické praxe

Fakulta sportovních studií
podzim 2012
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np2012/1: Čt 6:45–9:45 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np2012/10: Čt 10:30–13:30 ZŠ Sirotkova 36
np2012/11: Pá 7:30–10:30 ZŠ Sirotkova 36
np2012/12: Pá 7:30–10:30 ZŠ Sirotkova 36
np2012/2: Čt 6:45–9:45 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np2012/3: Čt 11:20–14:20 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np2012/4: Čt 11:20–14:20 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np2012/5: Pá 11:20–14:20 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np2012/6: Pá 11:20–14:20 ZŠ Úvoz 55, Š. Maleňáková
np2012/7: Čt 7:30–10:30 ZŠ Sirotkova 36
np2012/8: Čt 7:30–10:30 ZŠ Sirotkova 36
np2012/9: Čt 10:30–13:30 ZŠ Sirotkova 36
Předpoklady
(! np021 Úvod do pedagogické praxe ) && !NOW( np021 Úvod do pedagogické praxe )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
-orientovat se na základě nabytých znalostí v praktické i teoretické oblasti základního školství;
-aplikovat teoretické pedagogicko-didaktické znalostí v praxi ;
-používat některé empirické výzkumné metody k analýze a hodnocení vyučovací jednotky tělesné výchovy z pohledu žáka, učitele, interakce učitel-žák (pozorování a analýza didaktické interakce, analýza videozáznamu, chronometráž, měření intenzity zatížení žáků) ;
-posoudit výchovně vzdělávací činnost učitele tělesné výchovy ;
-porozumět vzdělávací politice, organizaci školy a vyučovacímu procesu ve třídě ;
-orientovat se ve školní legislativě a pracovat se školní dokumentací ;
-na základě nabytých znalostí naplánovat, sestavit a prakticky vést část hodiny tělesné výchovy (mikrovýstup) ;
-provádět individuální a skupinovou reflexi ;
-diskusovat na základě videozáznamu a následně popsat problémová místa a navrhnout řešení ;

Student získá počáteční kompetence „ starting kompetence“ pro učitelskou profesi a na základě učení z vlastní zkušenosti , si vytváří kompetenci k růstu (growth competence).
Osnova
  • 1. sledování osobnosti a pedagogických dovedností učitele,verbálního a nonverbálního projevu, organizačních schopností učitele, sledování aktivity a motivace žáků a zajištění bezpečnosti v hodině tělesné výchovy;
  • 2. mikrovýstup na zadané téma, měření efektivity vyučovací jednotky;
  • 3. mikrovýstup na zadané téma, měření intenzity zatížení žáků v hodině tělesné výchovy;
  • 4. mikrovýstup na zadané téma, sledování použitých výchovných metod učitele;
  • 5. mikrovýstup na zadané téma, školní dokumentace: ZŠ, SŠ;
  • 6. mikrovýstup na zadané téma, sledování použitých didaktických metod v hodině tělesné výchovy;
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. 2007. Dostupný na www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdělávání-verze-2007
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
  • FIALA, Václav. Základní názvosloví tělesných cvičení. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1971, 213 s. URL info
Výukové metody
1.seminář - využití realistického vzdělávání učitelů-učení se zkušeností na základě modelu ALACT 1. Jednání, 2. Zpětný pohled na jednání 3. Uvědomění si podstatných aspektů 4. Vytoření alternativních postupů jednání 5. Vyzkoušení (Korthagen);
2. teoretická domácí příprava - interaktivní osnovy;
3. praktická výuka studentů v hodině tělesné výchovy na základní škole;
Metody hodnocení
Poznámkové bloky pro bodové hodnocení + autosumarizace:
- diskuse ke zveřejněným videozáznamům výstupů studentů
- aplikace výzkumných metod, zpracování dat a vyhodnocení
- domácí písemné přípravy na mikrovýstupy
- praktické vedení části vyučovací jednotky
- prezentace školní dokumentace
- 100% účast na seminářích

Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem.
Navazující předměty
Informace učitele
Vypsané semináře budou probíhat na vybraných základních školách v Brně.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.