FSpS:bp1101 Teorie sportovního tréninku - Informace o předmětu
bp1101 Teorie sportovního tréninku
Fakulta sportovních studiípodzim 2013
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc. (přednášející)
Mgr. Michaela Hírešová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- St 8:10–8:55 B11/305
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp1101/02: St 13:50–14:35 B11/236, L. Bedřich
bp1101/03: St 10:40–11:25 B11/206, L. Bedřich, M. Hírešová
bp1101/04: Čt 7:30–8:15 B11/236, L. Bedřich, M. Hírešová
bp1101/05: Čt 10:40–11:25 B11/311, L. Bedřich, M. Hírešová - Předpoklady
- (! bp208 Vybrané kapitoly z teorie sportovního tréninku ) && !NOW( bp208 Vybrané kapitoly z teorie sportovního tréninku )
Základní předpoklady pro absolvování předmětu jsou znalosti z předmětů bk014,bk010, bk015,bk016. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-FY)
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-MA)
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Fyzioterapie (program FSpS, B-SZ)
- Management sportu (program FSpS, B-TV) (2)
- Management sportu (program FSpS, B-TV, směr Management cestovního ruchu)
- Management sportu (program FSpS, B-TV, směr Management sportu)
- Regenerace a výživa ve sportu (program FSpS, B-TV) (2)
- Speciální edukace bezpečnostních složek (program FSpS, B-TV)
- Speciální edukace bezpečnostních složek, (program FSpS, B-TV)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV) (2)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Management cestovního ruchu)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Regenerace a výživa ve sportu)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Rozhodčí)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Rozhodčí fotbalu)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Rozhodčí ledního hokeje)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Trenérství) (2)
- Cíle předmětu
- Ve výuce Teorie sportovního tréninku (TST) se syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů anatomie, fyziologie, antropomotoriky, biomechaniky, předmětů společensko-vědních a rozvíjejí v teoretických i praktických tématech aplikovaných v problematice adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů respektive zatížení. Cílem výuky předmětu TST je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji výkonnosti, trénovanosti a dosahování maximálních výkonů ve sportu. Mezi úkoly výuky patří získání poznatků jednotlivých složek sportovního tréninku, charakteristik stimulace a rozvoje pohybových schopností, pohybových - sportovních dovedností, technologie a řízení sportovního procesu, efektů ST a jejich diagnostika. Součástí výuky jsou též seminární výstupy studentů k zadané problematice. Po ukončení předmětu bude student schopen - Definovat, vysvětlit a užívat základní pojmy TST: sportovní trénink, sportovní – herní výkon, výkonnost, klasifikaci sportovního výkonu, sportovní forma - definovat cíle, úkoly a specifikovat výsledky ST - vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty - dokázat řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty (specifickými, nespecifickými) - aplikovat obecné znaky stavby ST na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín - analyzovat efekty ST
- Osnova
- 1. Cíl, úkoly, obsah, výsledek sportovního tréninku (ST) 2. Sportovní - herní výkon (SV-HV), struktura, faktory a klasifikace SV 3. Analýza SV-HV (herní činnost jednotlivce – týmu, herní situace, fáze, systémy 4. Složky sportovního tréninku (příprava kondiční, technická, taktická, psychologická), druhy ST (nácvik, kondiční, herní,regenerační) 5. Kondiční příprava: metodotvorné komponenty pohybových schopností a manipulace s nimi, principy stimulace 6. Osvojování pohybových – sportovních dovedností 7. Osvojování taktických vědomostí a dovedností (taktika, taktické jednání, diferenciace) 8. Psychologická příprava (osobnost, chování, výchova sportovce, předstartovní stavy) 9. Didaktické formy (organizační , sociálně integrační, metodicko-organizační) 10. Tréninková jednotka (nácvičná, kondiční, zdokonalovací, smíšená, regenerační) 11. Stavba ST, zatížení, zatěžování, zotavení – efekt ST 12. Sportovní příprava dětí a mládeže,
- Literatura
- povinná literatura
- PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 198 s. ISBN 8024706830. info
- DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. Vyd. 1. Praha: Olympia, 2002, 331 s. ISBN 8070337605. info
- doporučená literatura
- MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
- PERIČ, Tomáš. Výběr sportovních talentů. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 100 s. ISBN 8024718278. info
- Výukové metody
- Teoretická i praktická výuka
- Metody hodnocení
- 1. Aktivní účast na seminářích (tolerance 2 absencí) 2. Seminární práce (Word) a její prezentace (PowerPoint) 3. Zkouška: závěrečný písemný test na PC (120-150 otázek, 40-60 minut, dosažení 70 % z celkové bodové dotace testu = uspěl-a, dosaženému počtu bodů bude přiřazena adekvátní klasifikace)
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/elportal/?id=724628
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2013/bp1101